رئیسی

رئیس‌جمهور گفت: کسری بودجه در کشور ام المسائل است اما ما با ایجاد درآمد این چالش را در سال گذشته پشت سر گذاشتیم.

به گزارش خبرنگار ایراسین، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی دوشنبه – ۷ شهریور ماه در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت در سالن اجلاس سران برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر اظهار داشت: خدمت به مردم ایران نعمت بزرگی است که نصیب ما شده و باید قدردان آن باشیم.

وی ضمن قدردانی از مردم به دلیل همراهی با دولت سیزدهم و همچنین تشکر از همه‌ دستگاه‌ها، نهادهای انقلاب اسلامی و اصحاب رسانه که تلاش کردند فعالیت‌های دولت را اعلام کنند و گره‌های ذهنی را باز کنند، ابراز داشت: اولین شعار ما در انتخابات مردمی بودن بود که سعی کردیم با روش‌های مختلف و از جمله حضور در بین مردم و انجام ۳۱ سفر استانی آن را محقق ساخته‌ایم.

رئیس جمهور افزود: برخی در خصوص سفرهای استانی ما را ملامت کردند همواره می پرسیدند ثمرات حضور شما در میان مردم چیست، اما آن‌ها تجربه این حضور را ندارند و لذت آن را نچشیده اند. همچنین ما در مجامع کارگری، کشاورزی، دانشگاهی و تعلیم و تربیت حضور داشتیم.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت میدانی با مدیریت کارتابلی فرق دارد، اضافه کرد: بین کسی که پشت میز نشسته و کسی که در میدان است و وضع مردم را می‌بیند و مشکلات را از نزدیک احساس می‌کند، فرق وجود دارد. اینکه مردم مشکل دارویی داشته باشند را باید از نزدیک ببینیم. باید مشکلات و مسئله مردم را شناخت و برای رفع آن راهکار پیدا کرد.

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه رویکرد دوم دولت عدالت محوری بر اساس سند آمایش سرزمینی است، افزود: البته در این زمینه نظریات کارشناسان را نیز مورد توجه قرار می‌دهیم.

وی با بیان اینکه در جذب نیروی انسانی، در پرداخت‌ها، ارتقای نیروی انسانی و در به کارگیری افراد و در همه مسائل همواره تاکید شده است که باید پیوست عدالت وجود داشته باشد، اضافه کرد: در دولت در شورای عالی استان‌ها و هم در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی‌ ها، تاکید شده که باید تمام اقدامات به سمت عدالت گرایش داشته باشند و اگر در جایی با عدالت فاصله دارد باید عملکرد اصلاح شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه نکته سوم، ستیز با فساد و اصلاح ساختارهای اقتصادی و افرادی است که دارای کجی و فساد می‌شوند و با روابط ناسالم و همچنین اخذ رشوه، نظام اداری ما را آلوده می‌کنند، است، تصریح کرد: بخش بازرسی ریاست جمهوری در این زمینه فعال شده است، البته وظیفه ضدیت با فساد در هر سازمانی اول از همه، خود همان سازمان و دولتمردان باید باشند و در این مورد آنچه که وجود داشته با آن برخورد شده؛ یعنی مدعی فساد و مسئول مبارزه با فساد را در هر دستگاهی مدیر همان دستگاه می‌شناسیم.

وی با بیان اینکه مدیران در کنار کار مدیریتی وظیفه مراقبت و رسیدگی با فساد را نیز دارند، گفت: با مسئله فساد و ساختارهای فسادزا و رانتی که جیب عده‌ای را پُر می‌کند و بی‌عدالتی را رواج می‌دهد باید برخورد شود و معتقدیم باید این ساختارها اصلاح و شاهد تولید پرونده نباشیم.

حجت الاسلام رئیسی با بیان اینکه مسئله همگرایی و هم‌افزایی میان نهادهای مختلف هم در دولت مورد توجه است، افزود: ما تاکید داریم که دولت گرفتار حاشیه نشود، در برخی دولت‌های قبلی شاهد این امر بوده‌ایم، اما از ما تأکیدات همواره در دولت این بوده که حاشیه‌ها ما را از متن، که خدمتگزاری به مردم است دور نکند.

وی با بیان اینکه حرکت جهادی برای پیشبرد امور کشور هم از تأکیدات دولت است، ابراز داشت: برخلاف وجود موانع ما باید آن موانع را رفع کنیم و بدانیم که به تعبیر رهبری انقلاب، هیچ مشکلی در کشور نیست که حل‌شدنی نباشد. پس ما با روحیه جهادی به دنبال حل مشکلات باشیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه رویکرد بعدی نگاه به درون است و بیگانگان مشکلی برای کسی حل نکردند، تصریح کرد: نگاه به دستان توانای مردم، جوانان و کارشناسان نگاه دولت بوده است. نگاه به دستان بیگانه کشور را معطل نگه می‌دارد، کما اینکه سال‌ها کشور معطل نگه داشته شد. ما در کشور ظرفیت‌های زیادی داریم و باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم در مساله تولید در کشور نگاه به درون کشور از مهمترین محورهای دولت است.

وی با بیان اینکه دولت جوان انقلابی رویکرد دیگر ما در دولت سیزدهم بوده است، اضافه کرد: این بدان معنا نیست کسانی که تاکنون کار کردند نباید از آن‌ها استفاده کرد، اما گفتیم کسانی که روحیه تحولی ندارند، جای خود را به افراد تحول‌گرا بدهند.

مدیران باید به صورت جهادی تصمیم گیری کنند

حجت الاسلام رئیسی با بیان اینکه مسئولیت‌پذیری، تصمیم‌گیری و معطل نکردن شرایط کشور توسط دولت از دیگر رویکردهای دولت سیزدهم است، افزود: در این دولت مسئولان باید با حرکت جهادی تصمیم بگیرند.

وی با بیان اینکه کشور نیازمند تصمیم‌های متقن و قوی و باز کردن گره‌ها است، افزود: اگر مدیریت با شجاعت همراه نباشد مشکل ایجاد می‌کند. تصمیمات باید متقن اتخاذ شود، از سویی نیز گشت ارشاد مدیران که بنده وعده داده بودم تشکیل شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه کسری بودجه ام‌المسائل کشور است، اضافه کرد: ما در حالی سال ۱۴۰۰ را پشت سر گذاشتیم که کسری بودجه بدون استقراض از بانک مرکزی و خلق پول حل شد؛ این کار را با ایجاد درآمد حل شد.

وی با بیان اینکه در مسئله تورمی که حدود به ۶۰ درصد در شهریور ۱۴۰۰ بود با اولین اقدام دولت سیزدهم مواجه شد، افزود: برای مقابله با آن کارهای تورم‌زا را کنار بگذارد. کار به جایی رسید که اقدامات دولت در اسفند ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱ به کاهشی شدن تورم انجامید و تورم را به حدود ۳۵ درصد کاهش داد.

حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به اینکه در خرداد ماه سال ۱۴۰۱ با تورم ۱۲ درصدی مواجه شدیم، ادامه داد: این امر با اصلاح اقتصادی رخ داد؛ از سویی باید توجه داشت که چند نرخی بودن ارز از نظر اغلب کارشناسان اقتصادی غیرقابل قبول بود اما از جنبه‌های اجرایی و مسائل اجتماعی نظرهایی داشتند که خدا را شاکرم در نهایت کار به شکلی پیش رفت که تورم به ۴۰.۵ درصد رسیده است.

نگرانی در زمینه تامین کالاهای اساسی نداریم

وی با بیان اینکه هیچ نگرانی در زمینه تامین کالاهای اساسی وجود ندارد، اضافه کرد: در حالی که در گذشته برخی از آنها در حالت قرمز قرار داشت، اما امروز نگرانی وجود ندارد.

رئیس جمهور در خصوص قطعی برق نیز تصریح کرد: این امر باعث می‌شد مردم و کارگاه‌ها هزینه‌هایی را پرداخت کنند اما امروز دیگر این اتفاق رخ نداد و حتی قطعی گازی که در برخی استان‌ها داشتیم را دیگر شاهد نبودیم و در کنارش کار حوزه انرژی و گاز را با همسایگان آغاز کردیم و سیاست همسایگی را پیگیری کردیم.

وی ادامه داد: اولین سفر استانی را به خوزستان داشتیم، مشکلات تامین آب آنها در حال انجام است و برنامه‌های بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت را داریم و در دولت تاکید داریم که در زمینه مصرف آب برنامه‌ریزی و مدیریت داشته باشیم. همچنین تنش‌های آبی در استان‌های مختلف شناسایی شده است و برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

حجت الاسلام رئیسی با بیان اینکه مساله حقوق و دستمزد از موضوعات مهم دولت است، گفت: در زمانی که دولت را تحویل گرفتیم برای پرداخت حقوق کارمندان با مشکلاتی مواجه بودیم، اما تا امروز یک روز پرداخت حقوق و دستمزد عقب نیفتاده، آن‌هم بدون اینکه استقراض و چاپ پول داشته باشیم. چرا که درآمد ایجاد شد، فروش نفت صورت گرفت و فرارهای مالیاتی را پیگیری کردیم و نتیجه این شد که هم حقوق پرداخت شد و هم بدهی دولت گذشته را پرداخت کردیم. در کنار حقوق و دستمزد، سررسیدهای اوراقی که وجود دارد می‌رسد و باید پرداخت شود.

وی افزود: ۲۰۲ هزار میلیارد تومان مجموعه کار ما در حوزه عمرانی است و این امر با افزایش درآمد رخ داده است. این در حالی است که ما یک چیز را نداریم و آن این است که ما آن ۲۰ درصد درآمد از صندوق توسعه ملی را نداریم و ۴۰ درصد از فروش نفت را به صندوق توسعه می‌ریزیم تا در اختیار توسعه کشور باشد در حالی که درگذشته از این ۴۰ درصد، ۲۰ درصد در اختیار دولت قرار داشت.

رئیس جمهور یادآور شد: ما افزایش حقوق و دستمزدها را هم داشتیم و مسئله رتبه‌بندی معلمان را داریم که بعد از ۱۰ سال در حال اجرا است. تا حدی که ممکن است دولت تلاش کرده است که پرداخت‌ها را افزایش دهد، هرچند می‌دانیم که این موارد برای حل مشکلات مردم کافی نیست، اما تمام تلاش دولت در این امر انجام شده است.

وی در ادامه گفت: ما پنج میلیارد دلار سرمایه گذاری اقتصادی یعنی دو برابر گذشته در این مدت داشتیم و تنها در زمان برجام این سابقه بوده است و در مواقع دیگر سابقه نداشته است. به علاوه سرمایه‌گذاری داخلی هم داشتیم و شرکت های بزرگ و بانک‌ها را به سرمایه گذاری وارد کردیم. از این رو افزایش بهره‌وری، جبران حقوق و دستمرد، و یارانه‌ها در مجموع بهبود یافت و حتما شرایط را در آینده بهتر می‌کند.

گشت ارشاد مدیران تشکیل شد

رئیس ‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری در زمینه ایجاد گشت ارشاد برای مدیران گفت: من وعده کردم و عمل کردم و زیر نظر بازرسی ریاست جمهوری این گشت ارشاد برای مدیران تشکیل شد و بعضی از تخلفات به محض گزارش شدن نتیجه اش در حد برکناری بوده است، حتی در سطح معاون وزیر. موردهایی در رابطه با فساد اعلام شده و خود دولت آنها را به قوه قضاییه معرفی و تحویل داده است. این دستور فقط برای یقه گرفتن نیست، برای این است که اگر دستگاهی توجه نکند، ارشاد و حضور بازرسان آنها را متوجه عمل‌شان کند. دولت مساله نبودن کجی و روابط ناسالم را پیگیری می‌کند.

وی درباره امنیت اجتماعی و گشت ارشاد در جامعه نیز تاکید کرد: زنان و دختران ما عفت و پاکی را از یک فرهنگ و تمدن بسیار قوی و قدیمی در ایران اسلامی دارند و این انتخاب امروز نیست. عفیفه بودن زن ایرانی برای امروز نیست. الان هم در جامعه مدار قانون است، هیچ کس حق کار سلیقه‌ای یا فراقانونی ندارد. ملاک قانون است و احترام به قانون برای همه ضروری است و معتقدم قانون محوری، همه مسایل را حل می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =