گودرزی

رئیس اتحادیه کاشی‌ساز و کاشی‌فروش با اشاره به تولید 400 میلیون متر مربع انواع کاشی و سرامیک در ایران اعلام کرد: بجز واردات برخی محصولات خاص هیچ نیازی به واردات کاشی و سرامیک نیست و در سال حمایت از تولید ملی مسئولان در این زمینه باید دقت عمل بالایی داشته باشند.

به گزارش ایراسین، مصطفی گودرزی، در این زمینه گفت: هم اکنون با درنظر گرفتن به ظرفیت نصب شده کارخانجات کشور درصورت نیاز می‌توانیم حدود 40 درصد بیشتر از حجم تولید سال گذشته انواع محصولات با کیفیت را روانه بازار کنیم، بنابراین بازار داخلی کاملا تامین است و در بخش صادراتی نیز اگر قوانین دست و پاگیر حذف شوند فعالیت قابل توجهی خواهیم داشت.

گودرزی درباره حجم صادرات انواع کاشی و سرامیک در سال گذشته نیز افزود: براساس آمارهایی که در اختیار داریم و نهادهای رسمی کشور اعلام کرده‌اند سال 97 نزدیک به ده درصد نسبت به سال قبل از آن انواع کاشی و سرامیک به بازارهای هدف صادر شده به این ترتیب که سال 96 حجم صادرات انواع محصولات 121 میلیون متر مربع بوده و سال قبل خوشبختانه در شرایطی که از آن خبردارید توانستیم نزدیک به 133 میلیون متر صادرات را ثبت کنیم.

به گفته وی عمده بازارهای صادراتی محصولات کاشی و سرامیک ایران، کشورهای همسایه و همچنین آسیای میانه است و درصورت حمایت‌های دولت و حذف قوانین دست و پاگیر این بازارها حتی می‌تواند تا اروپا و برخی کشورهای آسیای جنوب شرقی نیز گسترش یابد به این دلیل که کیفیت و قیمت محصولات ایرانی قابل رقابت در بازارهای هدف است.

این مقام صنفی معتقد است حمایت‌های دولتی تنها ارایه تسهیلات کم بهره نیست به این دلیل که امروز بیشتر از منابع مالی تولیدکنندگان به قوانین حمایت کننده از تولید یا صادرات نیاز دارند تا بتوانند در محیطی قابل پیش‌بینی نسبت به برنامه‌ریزی تولید یا تجاری خود گام‌های موثری بردارند.

به گفته وی اگرچه حجم بالایی از مواد اولیه مورد نیاز تولید این محصولات در داخل کشورمان وجود دارد اما برخی از تجهیزات و مواد اولیه مثل رنگ، لعاب و ... لزوما باید از خارج تامین شوند به همین دلیل تسهیل در قوانین واردات و صادرات برای تولید کنندگان کاشی و سرامیک امتیازی خواهد بود که بتوانند علاوه بر افزایش تولید حجم صادرات خود را نیز توسعه دهند.

رئیس اتحادیه کاشی‌ساز و کاشی‌فروش درباره افزایش قیمت‌های اخیر نیز به خبرنگار ما گفت: با درنظر گرفتن افزایش قیمت‌ها در بخش‌های مختلف مثل ارز، انرژی، حقوق و دستمزد و سایر نهاده‌ها کاملا طبیعی است که تولید کنندگان نیز برای مدیریت هزینه‌های خود به اصلاح قیمت محصولاتشان فکر کنند بنابراین نمی‌توان گفت اتفاق غیرمنتظره‌ای در این بخش روی داده است.

وی معتقد است درصورت رونق تولید ساخت و ساز در کشور و همچنین رقابتی شدن بازار بدون تردید این افزایش قیمت به هیچ عنوان نگران کننده نخواهد بود چون وقتی حجم تولید و تقاضا در حالت تعادل قرار داشته باشد قیمت‌ها منطقی و رقابتی خواهند شد.

گودرزی درپایان توجه به صادرات را در ادامه حیات اقتصادی این بخش از صنعت مهم عنوان کرد و تاکید کرد: کاشی و سرامیک علاوه براینکه ارزش افزوده بالایی در بخش مواد معدنی غیرفلزی ایران ایجاد می‌کنند زمینه اشتغال مناسبی هم دارند که در سال حمایت از تولید ملی باید بیشتر به آن دقت کنیم بخصوص اینکه صادرات غیر نفتی در شرایط تحریمی امتیازی برای اقتصاد کشورمان خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش قیمت مواد اولیه در خرید مصرف‌کننده داخلی تأثیرگذار بوده است؟ گفت: به دلیل رشد قیمت مسکن، رشد قیمت محصولاتی همچون کاشی و سرامیک که در ساختمان استفاده می‌شود، طبیعی بوده و هزینه خرید این محصولات در دل هزینه‌های ساختمان و فروش آن پوشش داده می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =