جروم پاول رئیس فدرال رزرو FED

جلسه فدرال رزرو برای تعیین نرخ بهره و احتمالا افزایش آن امشب به وقت تهران برگزار می‌شود. پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که فدرال رزرو نرخ بهره را حدود ۷۵ واحد افزایش خواهد داد اما به دلیل کاهش تمایل به فعالیت اقتصادی در مردم برای افزایش بیشتر نرخ بهره تحت فشار خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، جلسه فدرال رزرو برای تعیین نرخ بهره ایالات متحده آمریکا امروز چهارشنبه ساعت ۲۲:۳۰ به وقت ایران برگزار می‌شود. از آنجا که نتیجه این جلسه می‌تواند تغییرات قابل توجهی در نرخ دارایی‌ها در بازارهای مالی داشته باشد، این جلسه اهمیت بالایی برخوردار است. در صورتی که افزایش ۷۵ واحدی نرخ بهره در جلسه امروز فدرال رزرو تصویب شود، انس طلا و بازار سهام با ریزش مواجه خواهند شد و بازار ارزهای دیجیتال نیز به دلیل افزایش ارزش دلار، روند مشابهی را در پیش خواهد گرفت.

با توجه به اینکه انتظار می رود فدرال رزرو نرخ بهره اصلی خود را در جلسه امروز چهارشنبه ۵ مرداد به میزان سه چهارم یا ۰.۷۵ درصد افزایش دهد تا با تورم بالا مبارزه کند، این سوال به وجود آمده است که این اقدام تا چه اندازه رکود را به دنبال خواهد داشت.

افزایش پیش‌بینی‌شده نرخ وجوه فدرال هدف، ابزار کلیدی فدرال رزرو در تلاش برای کاهش تورم از بالاترین سطح چهار دهه اخیر، نرخ بهره را به ۲.۴ درصد می‌رساند که باعث می‌شود مشوق‌های اقتصادی از بین برود.

این یکی از سریع ترین تغییرات در سیاست پولی ایالات متحده خواهد بود. بیش از چهار ماه پیش نرخ بهره فدرال رزرو نزدیک به صفر بود و فدرال رزرو هر ماه میلیاردها دلار اوراق قرضه می خرید تا به اقتصاد کمک کند وضعیت بهتری در پساکرونا داشته باشد.

اما در حالی که هنوز پیشرفت کمی در مبارزه با تورم ثبت شده است، نشانه‌هایی از استرس اقتصادی در حال انباشته شدن است و ریسک‌ها را برای مقامات فدرال رزرو افزایش می‌دهد، زیرا آنها هرچقدر سیاست‌های پولی سخت‌تری برای کاهش تورم در نظر بگیرند، منجر به رکورد بیشتر خواهد شد.

فدرال رزرو چه تصمیمی برای افزایش نرخ بهره می‌گیرد؟

مشکل تورم به حدی وخیم در نظر گرفته شده است که فدرال رزرو در ماه گذشته یک درصد به نرخ بهره افزود. این اقدامات فدرال رزرو تداعی‌گر اقداماتی است که در اوایل دهه ۱۹۸۰ توسط پل ولکر، رئیس وقت فدرال رزرو انجام شد.

بخش‌هایی از بازار اوراق قرضه ایالات متحده از افزایش احتمال رکود خبر می‌دهد، به طوری که بازده اوراق ۲ ساله خزانه‌داری آمریکا در حال حاضر بالاتر از اوراق خزانه ۱۰ ساله است، که نشانه از دست دادن اعتماد به رشد اقتصادی کوتاه‌مدت است. بنابراین ممکن است فدرال رزرو مجبور به کاهش نرخ بهره در یک بازه زمانی نسبتاً کوتاه شود.

انتظار می رود وزارت بازرگانی ایالات متحده روز پنجشنبه گزارش دهد که تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم با سرعتی نامناسب رشد کرده است. داده های جدید اشتغال که قرار است هفته آینده منتشر شود، نشان خواهد داد که آیا ایجاد شغل قوی که در حال حاضر نقطه قوت مهم اقتصاد ایالات متحده محسوب می شود، در ماه ژوئیه ادامه دارد یا خیر.

فدرال رزرو چه تصمیمی برای افزایش نرخ بهره می‌گیرد؟

سیاست گذاران فدرال رزرو پیش‌بینی‌های اقتصادی جدیدی از خودشان در روز چهارشنبه منتشر نخواهند کرد اما یک بیانیه سیاستی جدید قرار است در ساعت ۲ بعد از ظهر به وقت آمریکا و ۲۲:۳۰ به وقت تهران منتشر شود. ED کنفرانس خبری جروم پاول، رئیس فدرال رزرو نیز نیم ساعت بعد از آن ارائه خواهد شد.

رئیس بانک مرکزی آمریکا باید در مورد نحوه نگاه بانک مرکزی به داده‌های اقتصادی اخیر توضیح دهد و حداقل به مراحل بعدی آن اشاره کند. این تقریباً به طور قطع شامل یک افزایش دیگر نرخ بهره در نشست سیاست بعدی فدرال رزرو در ماه سپتامبر خواهد بود. داده های تورم آتی احتمالاً تعیین می کند که مقامات چقدر حاضرند نرخ بهره را در ماه آینده افزایش دهند.

ایان شفردسون، اقتصاددان ارشد در Pantheon Macroeconomics، اخیراً نوشته است: با افزایش قیمت‌های مصرف‌کننده با نرخ سالانه بیش از ۹ درصد تا ژوئن، فدرال رزرو تا زمانی که متقاعد نشده تورم تغییر کرده باشد، سرعت افزایش را کاهش نخواهد داد.

تعدادی از مقامات فدرال رزرو در مقاطع مختلف از ابتدای سال گفته‌اند که فکر می کنند تورم به اوج خود رسیده است. بر اساس معیار ترجیحی فدرال رزرو، تورم موجود بیش از سه برابر هدف سالانه ۲ درصدی بانک مرکزی است و سیاست گذاران را نه تنها از افزایش ۷۵ واحدی نرخ، که بزرگترین حرکت از سال ۱۹۹۴ تاکنون محسوب می‌شود، باز نمی‌دارد بلکه نویدی برای ادامه افزایش است.

تا زمان نشست ۲۰ تا ۲۱ سپتامبر فدرال رزرو، سیاست گذاران دو ماه اطلاعات اضافی در مورد قیمت ها، هزینه های مصرف کننده، تولیدات تجاری، مشاغل و سایر جنبه های اقتصادی در اختیار خواهند داشت. اگر تورم قبل از آن جلسه کاهش یابد، می تواند راه را برای کاهش سرعت فدرال رزرو باز کند.

سرمایه‌گذاران، تا کنون، تقریباً در مورد اینکه آیا این اتفاق خواهد افتاد یا خیر، اختلاف نظر دارند، و داده‌ها احتمالاً در هر دو جهت ادامه خواهند یافت.

گرگ داکو، اقتصاددان ارشد در این باره گفت: اقتصاد ایالات متحده «احتمالاً در نیمه اول سال منقبض شده است، اما رشد شغل همچنان قوی است. تورم منجر به احساسات مصرف کننده کم سابقه می شود، اما مصرف کنندگان همچنان خرج می کنند.» EY-Parthenon، این هفته نوشت. ایالات متحده در حال حاضر «دنیایی از پارادوکس» است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =