بازنشستگان

همه دستگاه‌های اجرایی و بنگاه‌های اقتصادی بزرگ و کوچک و نهادهای نظامی و انتظامی در برابر جمعیت بازنشستگان خود مسئولیت دارند و باید به آن توجه ویژه داشته باشند.

پایگاه خبری ایراسین –مریم یاوری: بازنشستگان کوهی از تجربه هستند، با داشته‌ها و تجربیات هر کدامشان در هر حرفه‌ای می‌توان چندین کتاب نوشت، گنجینه‌هایی که حتی صدها سال بعد می‌تواند به ارتقای سطح کمی و کیفی حِرَف مختلف منجر شود. اما آنچه برآورد می‌شود در بسیاری از بخش‌ها آنطور که باید بازنشستگان تکریم نمی‌شوند و این روزها با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه جمع کثیری از آنها در تامین هزینه‌های امرار معاش خانواده‌شان نیز مانده‌اند.

شرایط فعلی بیانگر این امر است که تبعیض بین جوامع مختلف بازنشستگی به ویژه بازنشستگان کشوری دیده می‌شود و حتی بارها و بارها شاهد تجمع بازنشستگان در رو به روی نهادهای مختلف برای حل مشکلاتشان بوده‌ایم.

از مهم‌ترین مطالبات جامعه بازنشستگی کشور همسان سازی حقوقشان بوده است، چالشی که هر بار سنگی پیش پای برطرف شدنش قرار می‌گیرد و گاهی اقدامات دولت‌ها و گاهی اقدامات مجلس در این زمینه لنگ می‌زند.

لزوم توجه به مسئولیت اجتماعی در حل چالش‌های پیش روی بازنشستگان

بر اساس اعلام محمد اسکندری، رئیس صندوق بازنشستگی کشوری بیش از سه میلیون نفر از جامعه بازنشستگی در کشور با مشکلات جدی روبه رو هستند اما باید توجه داشت که دیگر اقشا جامعه نیز با مشکلاتی همچون چالش‌های اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند اما برای بازنشستگان این شرایط زیبنده نیست.

او در خصوص اقدامات صورت گرفته برای حل مشکلات بازنشستگان به ایراسین گفت: در این زمینه علاوه بر پیگیری اجرای یکسان‌سازی حقوق تخصیص وام‌های فوری به بازنشستگان دارای اولویت را در دستور کار قرار داده‌ایم که استقبال خوبی نیز صورت گرفته است.

دستگاه‌ها در برابر بازنشستگان مسئول هستند/سنگ‌های پیش پای بازنشستگان کشوری

رئیس صندوق بازنشستگی کشوری که اقدامات صورت گرفته را برای حل چالش‌هاش پیش روی بازنشستگان کافی نمی‌داند، افزود: برخی از ضعف‌های موجود ناشی از بی توجهی نهادهای مختلف به مسئولیت اجتماعی‌شان است و چنانچه همه نهادها و بنگاه‌های اقتصادی بزرگ و کوچک به مسئولیت اجتماعی خود توجه داشته باشند می‌توانند عملکرد موفقی را داشته باشند.

صندوق اختیار تصمیم‌گیری در زمینه همسان سازی حقوق بازنشستگان را ندارد

او در خصوص چرایی اجرایی نشدن همسان سازی حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۱علی رغم قول‌های داده شده در سال گذشته مبنی بر دائمی شدن دستورالعمل همسان سازی گفت: صندوق در این زمینه اختیار تصمیم گیری ندارد و مکلف به اجرای شیوه نامه اجرایی متناسب سازی حقوق در سال جاری است که باید از طرف مراجع ذی صلاح به صندوق بازنشستگی ابلاغ شود.

اسکندری در خصوص مشکلات درمانی بازنشستگان نیز افزود: برای حل این امر نیز با تامین اجتماعی رایزنی‌هایی را داشته‌ایم که امیدواریم هر چه زودتر به نتیجه دلخواه و ایجاد رضایتمندی برای بازنشستگان برسیم.

او اضافه کرد: برای تکریم بازنشستگان راه‌اندازی تورهای گردشگری، ایجاد خانه‌های امید و برنامه‌ریزی برای افزایش نشاط بین این قشر را در دستور کار داریم و تاکنون اقدامات زیرساختی خوبی نیز در این زمینه انجام شده است.

بازنشستگان در تامین هزینه‌های امرار معاش خود مانده‌اند

عباس امرالله، بازنشسته دادگستری تهران است، او که از حقوق حداقلی خود گلایه دارد، به خبرنگار ایراسین می‌گوید: علاوه بر حقوق مزایا و خدمات ما با مشکلات جدی رو به رو است.

او اضافه می‌کند: برای بازنشستگان به ندرت شرایط شغلی آن هم در سان و جایگاه خودشان پیدا می‌شود، بعضا یا پیشنهاد کار برای نگهبانی از ساختمان دارند و این شایسته افراد بازنشسته در کشور نیست.

این کارمند بازنشسته با اشاره به اینکه بسیاری از همکاران ما نه تنها در تامین جهیزیه دخترانشان، بلکه در تامین هزینه‌های امرار معاش خانواده‌شان نیز مانده‌اند، ادامه داد: خواسته ما اجرای عادلانه قانون و همسان سازی حقوق بازنشستگان به صورت دائمی است.

دستگاه‌ها در برابر بازنشستگان مسئول هستند/سنگ‌های پیش پای بازنشستگان کشوری

سنگ‌های پیش پای بازنشستگان برای دریافت وام فوری

محمدرضا سلطانی دیگر بازنشسته کشوری نیز که مدت‌هاست برای دریافت وام فوری بازنشستگان ثبت نام کرده اما تاکنون راه به جایی نبرده به خبرنگار ایراسین گفت: اواخر هفته به همان شعبه‌ای که حقوقم را از آن می‌گیرم، مراجعه کردم؛ گفتند برای وام ۵۰ میلیون تومانی بدون ضامن، بایستی ۲۵ میلیون تومان را شش ماه وثیقه بگذارید. وقتی به کارمند شعبه گفتم قرار بوده با یک نامه‌ی کسر از حقوق و اعتبارسنجی ساده وام پرداخت شود، گفت ضوابط همین است و اعتبارسنجی همان پولی است که وثیقه می‌گذارید!

این بازنشسته گفت: این در حالی بود که قبلا گفته می‌شد اعتبارسنجی به معنای نداشتن چک برگشتی یا قسط وام معوق است؛ چرا از من می‌خواهند ۲۵ میلیون تومان را شش ماه در بانک بخوابانم و بعد بیایم وام بگیرم؛ جالب است که در بخشنامه‌های الصاقی به دیوار بانک، حرفی از وثیقه نزده بودند.

سلطانی اضافه کرد: یک بازنشسته در این شرایط سخت کرونایی و با هزار درد و رنج بیماری، روانه بانک‌ها می‌شود که ۵۰ میلیون وام بگیرد و به زخم زندگی بزند؛ حساب کنید وقتی به در بسته می‌خورد و می‌فهمد که قرار نیست پرداختی صورت بگیرد، چقدر ناامید و سرخورده می‌شود؛ آیا این درست است؟

در شرایطی که گوشه‌ای از آن را در بالا آوردیم و با توجه به رشد جمعیت سالمندی در کشور در دهه‌های آتی باید توجه وییه مسئولان به بحران‌های بازنشستگان متمرکز شود چرا که طی چند سال آینده این جمعیت چند برابر شده و چنانچه از امروز روند درستی را در خصوص بازنشستگان طی نکنیم در آینده نه چندان دور با بحران جدی در جامعه رو به رو خواهیم شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =