• ۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰
  • کد خبر: 26496
  • readingTime: ۲ دقیقه
وزیر صمت فاطمی امین

وزیر صمت در مراسم روز صنعت و معدن که با حضور رئیس جمهور در حال برگزاری است، گفت: یکی از مشکلات ما ناشناخته‌بودن ذخایر معدنی بوده که دولت با یک طرح در حال شناسایی آن‌ها است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، سید رضا فاطمی امین وزیر صمت در مراسم روز صنعت و معدن که با حضور رئیس جمهور در حال برگزاری است، اظهار داشت: ما در هر صنعتی ورود کردیم، ۱۰ سال بعد به بلوغ در آن رشته رسیدیم و بزرگ‌ترین داشته ما تکیه بر توان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان است.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات ما ناشناخته‌ بودن ذخایر معدنی است که با یک طرح در حال شناسایی آن‌ها هستیم و این وظیفه دولت است. از مهرماه سال گذشته یک اقدام بزرگ در بخش معادن آغاز و ۴۵۰ کیلومترمربع اکتشافات معدنی از خراسان رضوی آغاز شد که در پی آن ذخایر عظیمی کشف‌شده که نتایج آن به‌صورت رسمی تا حدود دو هفته آینده اعلام می‌شود.

وزیر صمت گفت: نقشه راه، یعنی به فکر همه موضوعات با هم باشیم، جزیره‌ای کار نکنیم و همه مسائل را با هم تحلیل کنیم. این نقشه راه در دولت در حال بررسی است که با این تلاش به چشم‌انداز ۱۴۰۴ می‌رسیم و باید جایگاه نخست در منطقه را داشته باشیم. این چشم‌انداز از ۱۶ سال پیش نوشته شده است.

وی ادامه داد: در صنایع متعدد، توازن لازم در کشور وجود ندارد، از نظر سرمایه‌گذاری نیز این نبود توازن مشهود است و در حوزه جغرافیایی نیز به‌عنوان نمونه در شهرک صنعتی اشتهارد در استان البرز، حدود ۴۰ هزار فرصت شغلی از سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف صنعتی ایجادشده است درحالی‌که تنها ۱۰ هزار ظرفیت نیروی انسانی موجود در خود شهرستان اشتهارد وجود دارد و بیش از ۳۰ هزار نیروی انسانی موردنیاز باید از مناطق دیگر تأمین شود.

وزیر صمت تصریح کرد: بر اساس سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، باید تا ۴ سال آینده در همه شاخص‌های علمی اقتصادی و…، جایگاه نخست منطقه را کسب کنیم، به همین سبب باید از خود بپرسیم که آیا به این چشم‌انداز می‌رسیم و اگر چالشی وجود دارد این چالش‌ها در چه زمینه‌هایی است.

وی توضیح داد: در توزیع جغرافیایی، سرمایه‌گذاری و زنجیره ارزش صنایع، شیوه حکمرانی اشتباه بوده است، بنابراین باوجود صرف وقت و سرمایه، خروجی لازم را نگرفته‌ایم.

 چهار گام اصلی حکمرانی حوزه صمت

وزیر صمت توضیح داد: چهار گام اصلی حکمرانی حوزه صنعت، معدن و تجارت، یعنی اولویت‌گذاری، تنظیم‌گری، حمایت و نظارت در دستور کار ویژه وزارت صمت است و اگر بتوانیم این چهار کار را به خوبی انجام دهیم، صنعتگران خود فضا را برای تحقق اهداف، مهیا می‌کنند.

فاطمی امین اعلام کرد: بر اساس برنامه اولویت‌گذاری شده وزارت صمت، خوشبختانه خام فروشی مواد معدنی در کشور نداریم و در طول مدت استقرار دولت حدود ۵۰۰ میلیون تن مواد معدنی در کشور تولیدشده که فقط کمتر از یک درصد آن، صادرشده است.

وی اضافه کرد: درروند تنظیم‌گری امور نیز ۳۱۷ مورد از قوانین و مقررات زائد و دست و پاگیر شناسایی‌شده و به سمت تنقیح و حذف موارد اضافی حرکت کردیم؛ همچنین درروند تنظیم بازار سعی بر ایجاد ثبات بوده است، برای مثال در صنعت فولاد که ظرفیت بازار آن بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان، یعنی حدود ۲۰ میلیارد دلار است، تدابیری در پیش‌گرفته شد که کمترین نوسان قیمتی را داشته باشد و این ثبات به وجود آمده بدون کوچک‌ترین کار تعزیراتی و نظارتی خاص ایجادشده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان تأکید کرد: در بخش صنعت، معدن و تجارت چهار گام تعریف‌شده و در حوزه حکمرانی صنعت، معدن و تجارت در ۱۰ رشته فعالیت به شکل جدی دنبال شده و در حال عملیاتی شدن است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =