وبا

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر این که خشکسالی، احتمال شیوع وبا را بیشتر می کند، گفت: تا کنون ۱۷ مورد مبتلا به وبا در استان کردستان مشاهده شده است.

به گزارش ایراسین، محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه وبا یک بیماری فصلی است که شیوع آن از اواخر بهار آغاز می شود و بعضا تا مهرماه ادامه می یابد، اظهار داشت: این بیماری معمولا در فصل گرم سال در تمام کشورها شایع می شود و معمولا هرچقدر مراقبت های بهداشتی یک کشور پایین تر باشد، احتمال شیوع وبا در آن بیشتر می شود.

وی افزود: تغییرات اقلیمی بر گسترش احتمال شیوع وبا نقش دارند؛ به نحوی که وقتی ما با خشکسالی مواجه می شویم، طبیعتا منابع آب شرب در اختیار مردم، محدودتر می شود و این مساله، کنترل سلامت آب را بخصوص در مناطقی که دسترسی کمتری به منابع آب سالم دارند، سخت تر می کند.

شیوع گسترده وبا در عراق

گویا با اشاره به شیوع گسترده وبا در عراق گفت: در چند هفته گذشته شاهد شیوع گسترده وبا در کشور عراق بخصوص در اقلیم کردستان بوده ایم و موارد اخیر مشاهده شده این بیماری در ایران نیز همگی سابقه مسافرت به کردستان عراق را داشته اند. به عبارت دیگر، ما در میان زائران عتبات عالیات، هیچ مورد مبتلا به وبا مشاهده نکرده ایم و تمام موارد مبتلا به وبا در ایران،‌ پیش از این به کردستان عراق سفر کرده بودند.

وی در ادامه تاکید کرد: ما گزارشات مربوط به تمام موارد مبتلا به وبا در ایران را به سازمان جهانی بهداشت گزارش داده ایم و همچنین به محض شناسایی تمام موارد اخیر، بیماران را تحت درمان قرار داده ایم. ضمن این که تا کنون ۱۷ مورد مبتلا به وبا شناسایی شده است که همگی آنها در استان کردستان بوده و این بیماری از کردستان خارج نشده است.

فعالیت پایگاه‌های بهداشتی در همه مرزهای کشور

گویا با تاکید بر این که استاندارد مراقبت های بهداشتی مرزی در ایران عینا مانند استانداردهای جهانی است، اظهار داشت: ما در تمام گلوگاه های مرزی کشور شامل بیش از ۱۰۰مرز زمینی، هوایی و دریایی ایران، پایگاه بهداشتی داریم و همکاران ما در بیش از صد پایگاه مراقبت بهداشتی مرزی سراسر کشور به صورت شبانه روزی فعال هستند.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت تاکید کرد: وظیفه اول همکاران ما در پایگاه های مراقبت بهداشتی در مرزها، آموزش و اطلاع رسانی بهداشتی به تمام مسافران است. در درجه دوم نیز همکاران ما وظیفه دارند که با دقت تمام مسافران را پایش کنند و اگر موارد مشکوک ابتلا به بیماری های واگیر مختلف را مشاهده کردند، حتما فرد فرد مشکوک را تحت آزمایش قرار دهند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر عملکرد موثر پایگاه های بهداشت مرزی در شناسایی موارد اخیر وبا گفت: تمام موارد اخیر ابتلا به وبا در ایران، در بدو ورود این افراد به مرزهای کشور شناسایی شده اند و ما بلافاصله بعد از شناسایی، این افراد را تحت درمان قرار داده ایم. همین عملکرد همکاران ما نیز باعث شده است که خوشبختانه وبا تا این لحظه به خارج از استان کردستان سرایت نکرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =