چهارمین رویداد جایزه مسئولیت اجتماعی و پایداری بنگاه‌های اقتصادی

معاون وزیر صمت گفت: آموزش مهارت یکی از اساسی‌ترین رکن‌های تحقق مسئولیت اجتماعی در جوامع محلی است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، فرحناز رافع در آئین چهارمین جایزه مسئولیت اجتماعی و پایداری بنگاه‌های اقتصادی با بیان اینکه روزهای بسیار سختی را در کشور سپری می‌کنیم، اظهار داشت: در این شرایط بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی تمام توان خود را به کار گرفته‌اند تا شرایط کشور را حفظ کنند.

وی با بیان اینکه برگزاری رویداد جایزه مسئولیت اجتماعی و پایداری بنگاه‌های اقتصادی بسیار ارزشمند است، افزود: اخلاق‌مداری در کسب‌وکار همان مسئولیت‌پذیری اجتماعی است. در دین اسلام سنت وقف، زکات و ... مسئولیت‌پذیری اجتماعی است که از گذشته تاکنون به آن تاکید شده است.

مسئولیت اجتماعی شاخص سود شرکت‌ها است

معاون وزیر صمت تصریح کرد: در گذشته سود، تراز مالی شرکت‌ها تلقی می‌شد اما امروزه سود تنها تراز مالی نیست، بلکه رعایت حقوق بشر، رهبری سازمانی، محیط زیست و رعایت استانداردهای زیست محیطی، کاهش مصرف انرژی و .... به نوعی مسئولیت اجتماعی است. تاکنون ۱۱۲ شاخص برای مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکتی احصا شده است.

وی با تاکید بر اینکه در گذشته کار خیر کردن تنها دیدگاه نسبت به مسئولیت اجتماعی بوده است، ابراز داشت: این در حالی است که امروز مسئولیت‌پذیری اجتماعی سرمایه ایجاد کردن در منابع انسانی و فروش بیشتر در رقابت در بازارهای جهانی است.

رافع در خصوص تاثیر توجه به مسئولیت اجتماعی در جوامع محلی نیز گفت: شرکت‌های بزرگ در حوزه مسئولیت اجتماعی در جوامع محلی می‌توانند نسبت به راه‌اندازی تیم‌های ورزشی، آموزش مهارت، ایجاد اشتغال در صنایع کوچک و مواردی از این قبیل اقدام کنند.

وی با بیان اینکه آموزش یکی از اساسی‌ترین رکن‌های تحقق مسئولیت اجتماعی در جوامع محلی است، تصریح کرد: فعالیت اقتصادی همواره به دنبال سود بیشتر است، سود اخلاقی و اقتصادی باید در کنار هم مورد توجه قرار گیرد تا در توسعه بازار فروش تاثیرگذار باشند.

معاون وزیر صمت ادامه داد: علاوه بر مسئولیت اخلاقی باید به مسئولیت حقوقی در تحقق مسئولیت اجتماعی شرکتی نیز توجه کرد. در این زمینه می‌توان به حمایت حقوقی از کارکنان، محیط زیست و ... اشاره کرد.

وی با بیان اینکه با تولید محصول حافظ محیط زیست، می‌توان سود و منفعت را برای همه منابع انسانی درونی و مصرف‌کنندگان ایجاد کرد، گفت: برای این امر شرکت‌های بزرگ دنیا رقابت‌های سنگینی را با یکدیگر دارند.

رافع با بیان اینکه عدالت جنسیتی و بی‌توجهی به مسائل قومیتی در استخدام‌ها و تبلیغات نیز از مصادیق تحقق مسئولیت اجتماعی در حوزه حقوقی است، افزود: در حوزه شهروندی نیز باید رفتارهای خیرخواهانه و عام‌المنفعه مورد توجه بنگاه‌های اقتصادی باشد. این خدمات نیز در برخی از موارد می‌تواند در مکان جغرافیایی مختلف انجام شود.

وی با بیان اینکه در استاندارد ایزو ۲۶۰۰۰ هفت کلید را برای تحقق مسئولیت اجتماعی در نظر گرفته‌اند، گفت: تحقق این امر توسعه جامعه را به دنبال دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =