صبانور

مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور با اشاره به کیفیت بالای کنسانتره ایران اعلام کرد: این ماده اولیه تولید فولاد امسال بازار خوبی خواهد داشت و قیمت‌های جهانی نیز با رشد قیمت روبرو شده‌اند.

محمد کلانتری در گفتگو با خبرنگار ایراسین اظهار کرد: زنجیره تولید فولاد از معادن سنگ آهن آغاز می‌شود به همین دلیل برای دستیابی به محصول نهایی با کیفیت لازم است زنجیره تولید تکمیل شده باشد و هرمحله متناسب با نیاز مرحله بعد شکل گرفته باشد. این درحالی است که در ایران بعضا چنین اتفاقی نیافتاده است.

به گفته کلانتری اکنون برای تکمیل زنجیره فولاد برنامه‌ریزی‌هایی شده است اما تا تکمیل تمام برنامه‌ها و رسیدن به تعادل زمان لازم داریم؛ اما درحال حاضر کمبودهایی از جمله سنگ آهن، کنسانتره و گندله داریم که باید برای آنها برنامه‌ریزی‌های منطقی صورت پذیرد به عنوان مثال اکنون در بخش کنسانتره ۱۱ میلیون تن کمبود داریم.

وی در ادامه تاکید کرد: برای برطرف شدن مشکلات کمبودهای زنجیره تولید اولین گام بررسی آماری دقیق از توانمندی‌ها و نیازهای داخلی با درنظر گرفتن برخی فرصت‌های صادراتی است و پس از آن لازم است در راستای تکمیل اکتشاف گام اساسی‌تری برداشته شود.

مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور معتقد است باید اولویت تمام تولیدکنندگان در صنایع بالادستی تامین نیاز صنایع پایین دستی باشد تا براساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ارزش افزوده بالاتری به اقتصاد کشور هدیه داده شود.

کلانتری ضمن اشاره به وجود بازارهای صادراتی برای کنسانتره ایران به خبرنگار ما گفت: کنسانتره ایران عیاربالایی دارد و به همین دلیل خریداران خارجی تمایل به خرید دارد اما همانطور که قبلا نیز اشاره شد لازم است اولویت تامین نیاز داخل با توجه به واحدهای تولیدکننده فولاد باشد که این مهم می‌تواند با کاهش قیمت‌های داخلی و بازارهای بین المللی کاملا محقق شود.

وی ظرفیت تولید کنسانتره سازی این شرکت را نزدیک به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: با توجه به افق‌های روشن بازار و همچنین نیاز داخلی پروژه کندله‌سازی در استان کردستان را در دستورکار داریم که سه سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید، تا بتوانیم علاوه بر ۵۵۰ هزارتن تولید فعلی حجمی معادل یک میلیون تن تولید دیگر را به توان خودمان بیافزاییم.

مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور اصلی‌ترین خریدار گندله‌سازی شرکت را فولاد مبارکه اعلام کرد و به خبرنگار ما گفت: امسال اگر ظرفیت گندله‌سازی صبانور به ظرفیت کامل برسد می‌توانیم اضافه تولید خودمان را به صورت FOT به شرکت‌های داخلی به منظور صادرات بفروشیم، اما اکنون اصلی‌ترین هدف تامین بازار داخلی مثل فولاد مبارکه و فولاد خراسان یا سایرین است.

وی تاکید کرد: اصولا به دنبال صادرات مستقیم نیستیم به این دلیل که موانعی وجود دارد به همین دلیل اگر هم اضافه تولیدی برای صادرات دربخش‌های مختلف داشته باشیم این محصولات را به بخش خصوصی عرضه می‌کنیم تا کارصادراتی از طریق آنها صورت پذیرد.

کلانتری در پایان تاکید کرد اصلی‌ترین هدف این شرکت شروع هدفمند پروژه یک میلیون تنی گندله‌سازی کردستان است و پس از آن تصمیم‌گرفته‌ایم واحد کنسانتره سازی و گندله‌سازی‌های موجود را به ظرفیت خود برسانیم و درنهایت ممکن است به سوی تولید محصولاتی غیر سنگ‌آهن نیز حرکت کنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =