گندله

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به شرایط فعلی کمبود گندله در زنجیره تولید فولاد اعلام کرد: به توجه به ورود محصول پروژه‌های فولاد مبارکه و گلگهر به زودی شرایط این ماده اولیه تولید فولاد عادی خواهد شد.

بهرام سبحانی در گفتگو با خبرنگار ایراسین در این‌باره گفت: برخی از واحدهای فولادسازی که اخیرا افتتاح شده‌اند مربوط به شرکت‌های معدنی بوده و همین امر موجب ورود گندله تولید شده در واحدهای معدنی به واحدهای فولادسازی خودشان شده است، به همین دلیل گندله به عنوان یکی از مواد اولیه تولید فولاد در بازار کمتر عرضه می‌شود.

سبحانی در ادامه افزود: بنابراین با توجه به ورود خطوط تولیدی جدید فولاد که متعلق به شرکت‌های معدنی هستند حجم کمتری از گندله به بازار جهت خرید سایر واحدهای فولادی عرضه خواهد شد که امری کاملا طبیعی است، چون شرکت‌های معدنی با تکمیل زنجیره تولیدی خودشان می‌توانند ارزش افزوده بالاتری برای خود به دست آورند.

سبحانی تاکید کرد: عمده‌ترین شرکت‌های یاد شده را می‌تواند چادرملو و گلگهر معرفی کرد که قبلا به عنوان فروشنده گندله بوده‌اند اما اکنون با آغاز به کار خطوط احیای مستقیم و تولید فولاد؛ خودشان مصرف‌کننده گندله شده‌اند و  برای فروش در بازار گندله‌ای ندارند یا اگر هم گندله‌ مازادشان را عرضه می‌کنند، بسیار محدود است. به همین دلیل مشکلاتی در تامین این ماده اولیه برای واحدهای فولادی ایجاد شده که به بزودی برطرف خواهد شد.

رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد اظهار کرد: البته این اتفاق مقطعی است؛ چون طبق برنامه‌های تکمیل زنجیره تولید فولاد؛ پروژه‌ها یکی پس از دیگری به بهره‌برداری خواهند رسید و این کمبود مقطعی برطرف خواهد شد. به عنوان مثال فولاد مبارکه پروژه سنگان با ظرفیت 5 میلیون تن را دارد و گلگهر نیز در منطقه گوهر زمین پروژه دیگری را در دست دارد که با ورود محصول این دو پروژه بخش قابل توجهی از کمبود برطرف می‌شود.

وی به خبرنگار ما گفت: البته باید توجه داشته باشیم که هر دو پروژه یاد شده تقریبا تکمیل هستند و با ورود کنسانتره می‌توانند تولیدات خود را آغاز کرده و همانطور که قبلا اشاره شد بخشی از کمبود ایجاد شده در بازار را تامین کنند. اما اصلی‌ترین موضوع این است که امروز براساس ظرفیت‌های ایجاد شده کمبودی در بازار نیست، بلکه صادرات برای تولید کنندگان شیرین شده است.

سبحانی تاکید کرد: اختلاف قیمت میان بازار داخلی و بازارهای خارجی عاملی بوده تا برخی از تولیدکنندگان تمایل به صادرات داشته باشند و به همین دلیل اکنون بخشی از گندله تولید شده که می‌تواند در بازار داخلی تبدیل به فولاد شود به بازارهای خارجی صادر شده است.

این مقام صنفی معتقد است تا زمانی که توازن منطقی در بازار داخلی و بازار خارجی ایجاد نشود چنین مشکلاتی خواهیم داشت و بهترین راهکار این است توازن داشته باشیم که تولید کننده تقاضا را پاسخ دهد و قطعا با توجه به هزینه‌های پایین‌تر متقاضیان داخلی برنده میدان رقابت خواهند شد.

وی تاکید کرد: عدم توازن قیمت داخلی و خارجی در هر صنعتی می‌تواند چالش ایجاد کند به عنوان مثال در همین صنعت گاهی سنگ آهن برای صادرات بهتر است و گاهی گندله یا حتی خود فولاد آنچه که مهم است و قبلا اشاره شد ایجاد توازن در قیمت‌ها خواهد بود تا توازن بازار در بخش‌های مختلف را تضمین کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =