ارز دیجیتال رمزارز

رئیس اداره تشخیص و پیشگیری پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: در هیچ کشوری قانون جامع و کاملی در خصوص رمز ارزها وجود ندارد. در ایران خرید و فروش آن ممنوع است و هیچ فروشگاه اینترنتی اجازه فروش کالا در ازای دریافت رمزارز را ندارد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، سرهنگ مصطفی پیرمرادیان در وبینار آموزشی «بررسی پیامک‌های جعلی و رمزارزها» که به همت فرهنگسرای تخصصی رسانه شهرداری اصفهان برگزار شد اظهار کرد: مجرمان سایبری افرادی با هوش و ذکاوت بالا هستند اما مجرمان معمولی غالبا کم سواد یا بی‌سواد هستند.

وی افزود: درباره پیامک‌های جعلی گفت: اولین و مهترین نکته‌ای که باید در مواجه با پیامک‌های جعلی توجه کرد این است که این گونه پیامک‌ها از سرشماره‌های شخصی ارسال می‌شود.

رئیس اداره تشخیص و پیشگیری پلیس فتا گفت: شبکه‌های اجتماعی جای خرید اینترنتی نیست. به مردم هنگام خرید از فروشگاه‌های اینترنتی توصیه می‌کنیم که فروشگاه اینترنتی باید از نماد الکترونیک یا e نمادی برخوردار باشد که مشخصات سایت با آدرس مرورگر آن منطبق باشد. علاوه بر این باید از درگاه https برخوردار باشد.

پیرمرادیان تاکید کرد: شهروندان می‌توانند با کلیک بر روی e نماد، مشخصات سایت را با آدرس مرورگرش مقایسه کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: کیف پول اینترنتی دارای یک کلید عمومی و یک کلید خصوصی است. کلید خصوصی برخلاف کلید عمومی بسیار مهم بوده و هرکس کلید خصوصی کیف پولی را داشته باشد به معنی مالکیت آن است؛ گم شدن کلید خصوصی باعث می‌شود فرد، دیگر به دارایی خود دسترسی نداشته باشد.

رئیس اداره تشخیص و پیشگیری پلیس فتا افزود: در هیچ کشوری قانون جامع و کاملی در خصوص رمز ارزها وجود ندارد. در بعضی از کشورها مانند چین استخراج آن ممنوع است و در بعضی کشورها تبادل آن و بعضی دیگر مانند ایران خرید و فروش آن ممنوع است.

پیرمرادیان اضافه کرد: هیچ فروشگاه اینترنتی در کشورما اجازه فروش کالا در ازای دریافت رمزارز را ندارد. بیش از ۱۲ هزار رمز ارز درجهان داریم که تعداد زیادی از آنها اعتبار خاصی برخوردار نیستند.

وی درباره انواع کلاهبرداری‌های حوزه رمز ارز نیز اظهار کرد: این کلاهبرداری‌ها شامل مواردی از جمله کلاهبرداری به وسیله Ico، کلاهبرداری توسط شبکه‌های اجتماعی، کلاهبرداری توسط ایجاد سایت‌های تقلبی مثلا طراحی سایت یک صرافی، کلاهبرداری با استفاده از تبلیغات فیک گوگل، کلاهبرداری با استفاده از عنوانِ تیم پشتیبان، کلاهبرداری با استفاده از اپلیکیشن‌های جعلی (مثل اپ‌هایی متعددی که برای بانک‌ها در گوگل پلی و.. ایجاد شده است)، کلاهبرداری با استفاده از استخراج به صورت ابری، کلاهبرداری با استفاده از طرح‌های پونزی و چند سطحی، کلاهبرداری با استفاده از بدافزارها به ویژه برای دسترسی به کلید خصوصی کاربر، کلاهبرداری با استفاده از pump و Dump و ... می‌شود.

رئیس اداره تشخیص و پیشگیری پلیس فتا گفت: کلاهبرداری‌های حوزه رمزارز اغلب با وعده سودهای بسیار بالا، دعوت از سایر افراد برای سرمایه‌گذاری و ... و درخواست کلید خصوصی از کاربر انجام می‌شود؛ بررسی تیم پروژه رمزارز کمک می‌کند تا از اهداف افراد آگاهی پیدا کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =