سمینار تخصصی چالش گاز در زنجیره فولاد

مدیرعامل هلدینگ توسعه معدن و صنایع معدنی غدیر گفت: اگر از فردا گاز قطع شود، تولید آهن اسفنجی قطع می‌شود. این مطالبه از طریق جامعه مدنی فولاد باید مرتب از دولت و مجلس انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین سید ابوتراب فاضل، مدیرعامل هلدینگ توسعه معدن و صنایع معدنی غدیر در سمینار تخصصی چالش گاز و در پنل تخصصی تامین پایدار گاز در زنجیره فولاد اظهار داشت: یک قاعده کلی هست که دولت به عامل و بانی توسعه ملی است. وقتی دولت را عامل و بانی توسعه ملی می‌دانیم باید نقش تسهیل‌گری قایل شویم. چند سال پیش بنا شد فولاد ایران برای اینکه رقابت پذیری خودش را حفظ کند. یعنی قیمت تولید داخل را حفظ کند و شرایط خوبی نسبت به رقبا داشته باشد. بر این اساس برنامه ۵۵ میلیون تن را ریل گذاری کنیم. ریلی گذاشتیم و سمت کوره قوس رفتیم. امروز چیزی حدود ۳۴ میلیون تن فولاد تولید می کنیم و چیزی حدود ۳۷ تن آهن اسفنجی. اینجا فهمیدیم که ما در تولید و واردات قراضه دچار مشکل هستیم. کم کم اپراتور ها متوجه شدند که می‌توانند بیشتر با اسفنجی شارژ کنند و این صنعت وابسته به گاز است.

وی افزود: دلیل اصلی این است که دیدیم ما گاز داریم پس می‌توانیم رقابت کنیم. یعنی ما از یک مزیت نسبی برای صنعت برخورداریم. مزیت نسبی ایجاد می‌شود و بر بستر آن صنعت ایجاد می‌شود.

مدیرعامل هلدینگ توسعه معدن و صنایع معدنی غدیر تصریح کرد: اگر آهن اسفنجی بر مبنای گاز را پایه قرار دهیم، در جهان اول می شویم. بر اساس سرمایه گذار حدود ۳.۷ میلیارد دلار است و حدودا ۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری گرده ایم. حدود ۲۵ میلیارد دلار در تمام زنجیره فولاد سرمایه‌گذاری شده و به این سادگی نیست که بگوییم نداریم. پس چرا برای خودرو و دیگر صنایع داریم؟

فاضل بیان کرد: اگر نرخ گاز در صنایع فولادی به ۲ هزار تومان بر متر مکعب برسد ۱۲ هزار میلیارد تومان به هزینه تولید آهن اسفنجی اضافه می‌شود و اگر ۳۵۴۰ تومان شود این افزایش هزینه ما در آهن اسفنجی چند برابر می شود.

وی با تاکید بر نقش حاکمیت در توسعه و اداره کشور ادامه داد: دولت مسئول توسعه در کشور است، دولت عامل توسعه ملی است. گفتمان ها باید تغییر کند. اگر از فردا گاز قطع شود، تولید تمام آهن اسفنجی قطع می‌شود.

مدیرعامل هلدینگ توسعه صنایع و معادن غدیر در پایان گفت: ۴۹ میلیون نفر سهامدار مستقیم و غیر مستقیم بخش فولاد هستند و آن ها را هم در نظر بگیرید. این مطالبه از طریق جامعه مدنی فولاد باید مرتب از دولت و مجلس انجام شود. یا باید بحث تسهیل گری واردات از بیرون مرزها را داشته باشیم. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =