کرونا

متخصص بیوتکنولوژی و دانشیار بیوتکنولوژی دارویی دانشگاه بولت اجویت ترکیه گفت: خوشبختانه واکسن های موجود در کشور نسبت به سویه امیکرون پاسخ می دهد و این سویه کودکان را درگیر می کند که نیاز است نسبت به واکسیناسیون اطفال در کشور اقدام شود.

مصطفی نوری زاده متخصص بیوتکنولوژی و دانشیار بیوتکنولوژی دارویی دانشگاه بولت اجویت ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین اظهار کرد: تا امروز سویه امیکرون، در ۳۸ کشور گزارش شده است. تا زمانی که نتایج مطالعات اعلام شود نباید به اطلاعاتی که بر ترس و وحشت تکیه دارد، دامن زد.

وی افزود: با وجود مشاهده سویه امیکرون در اروپا بستری و فوتی گزارش نشده است؛ چراکه افرادی که مبتلا شدند واکسن دریافت کرده بودند. در آفریقا هم تعداد بستری‌ها به علت عدم دریافت واکسن بوده است و گزارشی از فوتی به علت سویه امیکرون نداشتیم.

متخصص بیوتکنولوژی و دانشیار بیوتکنولوژی دارویی دانشگاه بولت اجویت ترکیه تصریح کرد: ۴ پلتفرم واکسن در دنیا برای کرونا در حال استفاده است و سه نوع واکسن بر پایه اسپایک ویروس است و از آنجا که تعداد ۳۲ جهش در سویه امیکرون بر اسپایک رخ داده، کماکان معتقدم که واکسن‌ها بر این سویه مؤثر است چراکه تعداد آمینواسید موجود بر اسپایک هزار و ۲۷۰ عدد است و تغییر ۳۲عدد از این آمینواسیدها تا زمانی که ساختار پروتویین دچار تغییرات بسیاری نشود به واکسن‌های موجود پاسخ می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه واکسن‌ها بر سویه امیکرون مؤثر هستند، گفت: سویه امیکرون به علت جهش‌های بسیاری که داشته سرعت انتقال آن بیشتر شده و به نظر می‌رسد شدت بیماری نسبت به سویه دلتا کمتر خواهد بود. رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و واکسیناسیون می‌تواند در عبور از این سویه مؤثر باشد.

نوری زاده با اشاره به اینکه سویه امیکرون نسبت به سویه دلتا شیوع بیشتری دارد، تأکید کرد: تسریع روند واکسیناسیون و دریافت دز سوم واکسن در کنترل سویه امیکرون مهم است. از آنجایی که این سویه کودکان را درگیر می‌کند نیاز است که نسبت به واکسیناسیون اطفال همانند سایر کشورها اقدام شود چراکه واکسن پاستوکووک در کشور کوبا برای کودکان دو سال به بالا و سینوفارم در کشورهای دیگر برای واکسیناسیون کودکان سه سال به بالا در حال انجام است و نیاز است نسبت به بازگشایی مدارس ابتدایی بدون واکسیناسیون بازبینی کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =