محمد کشانی

عضو انجمن تولید کنندگان فولاد گفت:مزیت ایران در صادرات فولاد، فروش شمش است چرا که عمده شرکت‌ها به ویژه در حوزه خلیج فارس دارای نورد هستند و مزیت را در تولید نهایی لحاظ می‌کنند.


محمدکشانی، عضو انجمن تولید کنندگان فولاد، در گفتگو با خبرنگار ایراسین اظهار کرد: مزیت ایران در صادرات فولاد، فروش شمش است چرا که عمده شرکت‌ها به ویژه در حوزه خلیج فارس دارای نورد هستند و مزیت را در تولید نهایی لحاظ می‌کنند. به همین دلیل شمش فولادی ما قابلیت عرضه دارد اما میلگرد و دیگر محصولات فولادی این قابلیت را ندارند.
وی تصریح کرد: در سالیان گذشته اگر صادرات میلگرد هم داشته ایم از نرخ جهانی به شدت پایین تر بوده و سود آن در جیب شرکت های خارجی رفته است.
عضو کمیسیون معدن اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه در حال حاضر محصولات مازادی که در ایران قابلیت تولید دارند، صادر می‌شوند، گفت: امروز علاوه بر ۱۵ میلیون تن مصرف داخل مابقی آن صادر می‌شود و عدم صادرات محصولات نهایی به این دلیل است که محصولات تولید ایران از مزیت رقابتی با محصولات کشورهای خارجی برخوردار نیستند.
عضو انجمن تولید کنندگان فولاد با اشاره به اینکه ایران در شرایط تحریم قرار دارد و بسیاری از شرکت هایی که خریداران فولاد ما هستند خود صادر کننده شمش‌اند، بیان کرد: محصولات ایران به کشور هایی مانند تایلند، اندونزی و ... می‌رود. فولاد در این کشور ها با هدف مصرف خودشان نورد می شود و آن‌ها محصولات خود را به اروپا صادر می کنند و نیاز آن ها برای تولید نهایی از طریق ما تامین می‌شود.
کشانی با اشاره به اینکه این یکی از مواردی است که به دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کند، افزود: فولاد ما برای مصرف داخلی به این کشورها صادر می‌شود و آن‌ها محصولات خود را به کشورهای اروپایی صادر می‌کنند در نتیجه این تبادلات منجر به ارز آوری می‌شود و این قرارداد برد-برد است.
وی، تصریح کرد: صنعت فولاد در جهان و در ایران هیچ مشکلی برای فروش ندارد، حتی اگر اجازه داده می‌شد با توجه به تقاضای جهانی می‌توانستیم همه محصولات فولادیمان را صادر کنیم. 
عضو کمیسیون معدن اتاق بازرگانی، ادامه داد: با توجه به اینکه در ابتدا باید نیاز داخل تامین شود. چیزی بالغ بر ۱۰ تا ۱۲ تن صادرات محصولات فولادی انجام می‌شود و دلیل این صادرات مازاد مصرف داخل بوده و مصرف داخل حدود ۱۵ تا ۱۶ میلیون تن بیشتر نیست؛ البته که به دلیل نبودن بودجه، طرح‌های عمرانی نداشته‌ایم پس بنابراین می‌بایست مازاد آن را صادر می‌کردیم و از همین طریق بازارهای خوبی را به دست آوردیم. 
عضو انجمن تولید کنندگان فولاد افزود: ما اگر هیچ گونه مصرفی در داخل نداشته باشیم می‌توانیم حتی تمام فولاد تولیدی را صادر کنیم و هیچ مشکلی برای صادرات نداریم.
کشانی با اشاره به مشکلات فروش نفت، خاطر نشان کرد: صادرات غیرنفتی به راحتی انجام می‌شود و بعد از صنعت پتروشیمی صنعت فولاد است که ارزآوری زیادی را برای کشور در بر دارد.
وی گفت: اگر مسوولان عزم خود را جزم کنند فولاد بسیار جای پیشرفت دارد و قطعا می‌توان به تولید ۵۵ میلیون تن در سال رسید و در بازارهای جهان را پیشروی کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =