رضا شهرستانی

برای رسیدن به افق تولید پیش بینی شده در چشم انداز 1404، باید وضعیت قرارداد برجام به صورت کلی مشخص شود و شاهد حضور کشورهای اروپایی در ایران باشیم تا بتوانیم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم. همچنین باید در زمینه تولید برق و گاز سرمایه گذاری کرده و بخش ریلی کشور را ارتقا دهیم.

سیدرضا شهرستانی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفتگو با خبرنگار ایراسین اظهار کرد: در حال حاضر، با توجه به افت قیمت های بازارجهانی در پی شیوع ویروس کرونا و نگرانی های ناشی از شروع دوباره پاندمی و قفل شدن دوباره بازار، قراردادهایی که در گذشته با ایران با قیمت های بالاتری بسته شده بود، لغو شده و قیمت شمش از 600 دلار به 550 دلار نزول یافته است.

وی افزود: از طرف دیگر، با توجه به کمبود گاز در کشور که منجر به افزایش قیمت مواد اولیه شده و همینطور عدم توجه دولت به صادرات کالاهای داخلی در حال حاضر و دستور صادر شده مبنی بر فروش کالاها از طریق بورس، قیمت ها با روند کاهشی مواجه شده است.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران  بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات اصلی در صنعت فولاد، مشکل ادامه دار کمبود گاز و برق است که احتمالا در چندین سال مشکلاتی را به وجود می آورد؛ همینطور، اجرا نشدن سیاست حضور شرکت ها به طور کامل در بورس، باعث تعطیلی برخی از شرکت های خصوصی شده است که با اجرا شدن این سیاست، عدالتی نسبی در صنعت فولاد کشور به وجود خواهد آمد.

شهرستانی ادامه داد: از طرف دیگر، تغییر و تحولاتی که در دنیا رخ داده، سیاست جهانی تولید فولاد با کیفیت و لزوم وفق پذیری با شرایط ذکر شده اهمیت بسیار بالایی داشته و در غیر این صورت، بازار قابل رقابتی را با کشورهای خارجی در زمینه صادرات نخواهیم داشت.

وی تصریح کرد: در سال جاری، بین 10 تا 15 درصد کاهش تولید نسبت به سال گذشته خواهیم داشت اما در مورد رسیدن به افق تولید پیش بینی شده در چشم انداز 1404، باید به چند نکته توجه کنیم؛ ابتدا باید وضعیت قرارداد برجام به صورت کلی مشخص شده و حضور کشورهای اروپایی را در ایران شاهد باشیم تا بتوانیم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم. دوم، باید در زمینه تولید برق و گاز سرمایه گذاری کرده و بخش ریلی کشور را ارتقا دهیم که همه این سرمایه گذاری ها، عددی بالغ بر 100 میلیارد دلار را نیاز خواهد داشت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =