مهرداد اکبریان

رئیس انجمن سنگ آهن ایران گفت: شمش فولادی تولیدشده در کشور به اندازه دو برابر نیاز داخل است و نگرانی از بابت تامین مقاطع فولادی برای صنعت لوازم خانگی و ساخت مسکن وجود ندارد.

مهرداد اکبریان رئیس انجمن سنگ آهن ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین با بیان این که در حال حاضر، شمش تولیدی در ایران حدوداً دو برابر نیاز داخلی است، اظهار کرد: به همین دلیل، نگرانی خاصی از بابت تامین مقاطع فولادی برای صنعت لوازم خانگی یا حتی برای ساخت مسکن نداریم.
وی افزود: ممکن است که شرکت فولاد مبارکه به عنوان بزرگ‌ترین کارخانه تولید ورق فولادی کشور هم محدودیت‌هایی در زمینه تولید ورق‌های فولادی داشته باشد اما در زمینه شمش‌های فولادی، مشکل خاصی برای تامین فولاد مورد نیاز صنایع نداریم.
رئیس انجمن سنگ آهن ایران با بیان این که در طرح جامع فولاد برای چشم‌انداز 1404، تولید 55 میلیون تن فولاد برنامه‌ریزی شده است، خاطرنشان کرد: برای این امر به تولید 170 میلیون تن سنگ آهن احتیاج است.
وی ادامه داد: با توجه به عدد فعلی، حدوداً باید میزان سنگ آهن خود را در 4 سال به ۲ برابر برسانیم که این مساله حائز اهمیت است و برای کشف معادن سنگ آهن جدید، نیاز به حوزه‌های دیگری به ویژه برای سرمایه‌گذاری خواهیم داشت که با روند فعلی، شاید اگر برنامه طرح جامع 1404 محقق شود، در کوتاه‌مدت مشکل تامین مواد خام را خواهیم داشت و نیاز به واردات سنگ آهن به وجود خواهد آمد.
اکبریان اذعان داشت: به همین دلیل کارشناسان، ساختن پلنت‌های جدید در آب‌های جنوبی را پیشنهاد داده‌اند که با فعال‌سازی آن‌ها، از ظرفیت مواد خام وارداتی نیز استفاده شود.
وی تصریح کرد: باید به این موضوع توجه کرد که ایران، قطعاً به تولید نزدیک 55 میلیون تن خواهد رسید اما این عدد، ظرفیت اسمی ما بوده و برنامه.ریزی تولید واقعی ما عددی پایین‌تر و در حدود 40 تا 45 میلیون تن خواهد بود.
نایب‌رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی ایران گفت: به هرحال این مساله، فعالیت بخش های زیادی در زمینه اکتشاف و سرمایه گذاری را در کنار حمایت‌های دولتی نیاز داشته و اگر این حمایت ها به درستی اتفاق نیفتد، ممکن است که با مشکلاتی مواجه شویم.
وی عنوان کرد: در کنار دولت، بخش خصوصی نیز می‌تواند نقش بسیار مهمی را در رشد صنعت فولاد کشور ایفا کند اما دولت شروع‌کننده حمایت‌ها در این صنعت است.
اکبریان در پایان تاکید کرد: پیشنهادهایی که برای حقوق مالکانه و سایر بخش های معدن ارائه می‌شود، باعث بالا رفتن هزینه تولید شده و در نهایت، منجر به متوقف شدن پروژه‌های توسعه عمرانی و اکتشاف در این معادن می‌شود؛ در نتیجه اگر واقعاً دغدغه جهش در بخش معدن برای 4 سال آینده را داریم، فقط باید حمایت و تشویق صورت گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =