نفت

قیمت نفت امروز دوشنبه (۸ آذر) قیمت نفت برنت تحت تاثیر شیوع گونه جدید ویروس کرونا با ۳.۱۱ دلار افزایش به ۷۵.۸۳ دلار و نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با ۳.۴۷ دلار معادل ۵.۱ درصد افزایش به ۷۱.۶۲ دلار در هر بشکه رسید.

به گزارش خبرنگار ایراسین به نقل از رویترز، در حالی که سرمایه گذاران به دنبال معاملات پس از رکود روز جمعه و گمانه زنی‌ها مبنی بر امکان توقف افزایش تولید اوپک پلاس ممکن در واکنش به گسترش گونه جدید ویروس کرونا ( Omicron)، قیمت نفت در امروز دوباره افزایش یافت اما این افزایش با توجه به اطلاعات کمی در مورد این گونه جدید وجود دارد محدود و محتاطانه بود.

قیمت نفت برنت در معاملات آتی پس از کاهش ۹ دلار و ۵۰ سنتی در روز جمعه با ۳.۱۱ دلار معادل ۴.۳ درصد افزایش به ۷۵.۸۳ دلار در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) نیز با ۳.۴۷ دلار معادل ۵.۱ درصد افزایش به ۷۱.۶۲ دلار در هر بشکه رسید.

قیمت نفت در روز جمعه با بیش از ۱۰ درصد سقوط به دلیل نگرانی از گونه جدید کرونا بزرگترین افت یک روزه از آوریل ۲۰۲۰ را تجربه کرد.

تاتسوفومی اوکوشی، اقتصاددان ارشد "Nomura Securities" گفت: «ما شاهد برخی اصلاحات بودیم زیرا سقوط روز جمعه در قیمت نفت بیش از حد انجام شد. اگر بازار بیشتر سقوط کند، اوپک پلاس ممکن است افزایش برنامه ریزی شده تولید نفت خام را برای حمایت از قیمت ها متوقف کند.»

به گفته منابع و اسناد[ اوپک پلاس جلسات فنی را به اواخر این هفته موکول کرده‌اند و به خود فرصت بیشتری برای ارزیابی تاثیر Omicron بر تقاضا و قیمت نفت می دهند. کمیته نظارت وزرای مشترک اوپک از سه شنبه به پنج شنبه به تعویق افتاد. اوپک پلاس همچنین در روز پنج‌شنبه تشکیل جلسه خواهد داد، زمانی که احتمالاً تصمیم سیاستی در مورد تعدیل برنامه‌اش برای افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید در ژانویه و بعد از آن اعلام خواهد شد.

برخی از تحلیلگران پیشنهاد کرده‌اند که این گروه می‌تواند پس از انتشار ذخایر توسط کشورهای مصرف‌کننده نفت و پیامدهای احتمالی تقاضای ناشی از قرنطینه‌های جدید برای مهار نوع تازه کشف شده ویروس کرونا، افزایش را متوقف کند.

هیرویوکی کیکوکاوا، مدیر کل تحقیقات شرکت نیسان سکیوریتیز، نیز اظهار کرد: همه نگاه‌ها به این خواهد بود که Omicron چگونه بر اقتصاد جهانی و تقاضای سوخت، اقدامات اوپک پلاس و مذاکرات هسته‌ای ایران در این هفته تأثیر می‌گذارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =