سید رضا فاطمی امین

وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) گفت: اگر بتوانیم صنایع مونتاژ را در سوریه مستقر کنیم، می‌توانیم از ظرفیت تجارت آزاد بین کشورهای عربی استفاده و به مصر، اردن و سایر کشورها صادرات داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایراسین، به نقل از ایسنا، سید رضا فاطمی امین در جریان سفر  به سوریه اظهار کرد: ایران با سوریه پیوندهای عمیق فرهنگی و اجتماعی دارد، اما در بعد اقتصادی این روابط ضعیف است و تقویت نشده است. 

وی با اشاره به فعالیت خطوط تولید ایرانی در سوریه از جمله در بخش لوازم خانگی و برنامه ریزی برای فعال کردن خط تولید خودرو در این کشور، اظهار کرد: سوریه یک کشور در حال بازسازی است و امکان سرمایه گذاری گسترده در این کشور وجود دارد. از طرف دیگر سوریه در آستانه ورود مجدد به اتحادیه عرب است.

بنابراین به گفته وی اگر بتوانیم صنایع مونتاژ را در این کشور مستقر کنیم، می‌توانیم از ظرفیت تجارت آزاد بین کشورهای عربی استفاده و به مصر، اردن و سایر کشورها صادرات داشته باشیم.

این مقام مسئول همچنین در حاشیه دیدار با وزیر اقتصاد سوریه در جمع خبرنگاران، گفت: تمرکز من در این سفر روی روابط اقتصادی در بخش‌های مختلف با کشور سوریه است و حتی می‌توان طرح‌های چند جانبه‌ای داشته باشیم. برای مثال می‌توان محصولات متعددی در سوریه تولید و به دیگر کشورهای عربی و منطقه صادر کرد.

وی درباره ارتقای همکارهای تجاری و اقتصادی نیز، تصریح کرد: اولین نکته‌ای که ما بر آن متمرکز خواهیم شد متعادل کردن تراز تجاری دو کشور است؛ قطعا سوریه با مشکلاتی جدی در زمینه اقتصادی مواجه است و شاید صادرات یک طرفه تصوری عملی نباشد. بنابراین نکته کلیدی اینجاست که روابط اقتصادی متعادلی ایجاد کنیم که دو طرف از آن نفع ببرند.

سامر الخلیل، وزیر اقتصاد سوریه نیز گفت: قانون سرمایه گذاری جدید این کشور فرصت‌های خوبی را فراهم کرده است. شرکت‌های ایرانی از تجربه و توانمندی‌های قابل توجهی برخوردارند، ما علاقمندیم که آن‌ها را به استفاده از فرصت‌های پیش رو در سایه معافیت‌های گمرکی و مالیاتی بهره‌مند کنیم. شکی نیست که مقامات اقتصادی تهران و دمشق به دنبال تکامل تجاری و اقتصادی برآمدند که منافع دو کشور را تامین می‌کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، امروز، در صدر هیاتی اقتصادی وارد سوریه شد. او در این سفر سه روزه قرار است ضمن دیدار با حسین عرنوس نخست وزیر سوریه، با شماری از وزیران سوری از جمله اقتصاد و بازرگانی خارجی، نفت، دارایی، صنایع، تجارت داخلی و حمایت از مصرف کننده دیدار و درباره راهکارهای گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری تهران و دمشق با آن‌ها گفت‌وگو کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =