انوش رهام

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل ایران گفت: در حال حاضر باید از تولیدکنندگان به‌عنوان قهرمانان ملی یاد شود.

انوش رهام در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین اظهار کرد: تعمیق ساخت یا برنامه داخلی سازی صنایع تکمیلی که یکی از آن‌ها صنعت لوازم‌خانگی است، یک اصل در نظام تولید و سیاست‌گذاری تولید است؛ در دنیا سرمایه‌گذاری را بر انتهای زنجیره متمرکز می‌کنند تا منجر به ایجاد بالاترین ارزش‌افزوده شود.

دبیر سندیکا تولیدکنندگان لوله و پروفیل ایران افزود: با توجه به امکان تولیدات داخلی در صنعت لوازم‌خانگی و با عنایت به این‌که تحریم‌ها با محدود کردن دولت در مصارف ارزی، موجب مدیریت واردات شده‌اند، منطقی است برای تأمین لوازم‌خانگی در کشور، به بازار تولیدات داخلی اتکا داشته باشیم.

رهام خاطرنشان کرد: فرهنگ تفاخر به کالای خارجی، از مشکلات ایران است و این امر سبب توجه کمتر مردم به محصولات تولید داخل شده است؛ این در حالی است که تولیدکنندگان داخلی هم باید مدت‌زمان مجازی را برای رسیدن به کیفیت و نوآوری در محصول خود طی کنند. برای نمونه در صنایع خودرو، هنوز این اتفاق نیفتاده است و به دلیل دلسرد شدن مردم از عدم کیفیت تولیدات داخلی در مقایسه با نمونه خارجی استقبال کمی از این نوع کالا رخ‌داده است. درنتیجه بحث رقابت‌پذیری و ارتقای کمی و کیفی محصولات، مسئله‌ای است که همه صنایع تکمیلی به‌خصوص صنعت لوازم‌خانگی باید به آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

وی تأکید کرد: چیزی که در حال حاضر به‌عنوان چالش مطرح است، تأمین مواد اولیه برای این صنایع است؛ این مواد اولیه از ورق فولادی گرفته تا تولیدات پتروشیمی‌ها، وسعت دارد و در شرایط فعلی بدون تأمین پیش‌نیازها، نمی‌توانیم امیدوار به موفقیت جنبش تعمیق ساخت باشیم.

دبیر سندیکا تولیدکنندگان لوله و پروفیل ایران، ادامه داد: این زیرساخت‌ها نیازمند مواد اولیه است که این مواد در کشور با محدودیت‌هایی روبه‌رو است؛ در طرفی پیش‌تر دولت با توجه به موجودی کمتر مواد و تقاضای زیاد، مجبور به مدیریت بازار با سرکوب تقاضا شد که این عامل، سبب خارج شدن بخشی از صنایع از مدار تولید شد که در حال حاضر نیاز است که دولت سیزدهم با بازنگری در شیوه‌های مدیریت کالا در بازارها بتواند این صنایع را ازنظر تأمین مواد اولیه، تأمین کند و زنجیره تأمین صنایع تکمیلی را با ایجاد ارزش‌افزوده موردحمایت قرار دهد.

وی افزود: با توجه به منابع موجود اگر در کشور، فقط نگاه سودمندانه به صنایع تکمیلی نداشته باشیم و همانند صنایع فولاد خام و مادر، نگاه حمایتی به این صنایع داشته باشیم و به آن‌ها فرصت دهیم، تولیدکنندگان می‌توانند به حضور در بازارهای رقابتی امید داشته باشند. البته اقدامات بسیار قابل‌توجهی در وزارت صنایع انجام‌شده است و تمرکز به‌سوی تأمین مواد اولیه رفته است اما در حال حاضر، ظرفیت تقاضای این مواد به نسبت منابع و مواد اولیه آن، نسبت قابل‌توجهی دارد.

رهام خاطرنشان کرد: باید از منظر تولیدکنندگان به صنایع تولیدی نگاه شود؛ چراکه عمدتاً مدیران دولتی با دیدگاه صنایع مادر و پتروشیمی‌ها در ارتباط هستند و اطلاعات کمتری در مورد صنایع تکمیلی دارند. این مسئله یکی از بخش‌های برنامه جامعی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت باید به‌صورت جدی به آن بپردازد.

وی ادامه داد: در گام بعدی، تعامل مستمر با بخش‌های مختلف صنایع مثل صنایع لوازم‌خانگی نیاز است؛ عدم‌حمایت، بخشنامه‌های خلق‌الساعه و نوع نگاه سلبی به صنایع از مهم‌ترین مشکلات امروز صنایع هستند.

دبیر سندیکا تولیدکنندگان لوله و پروفیل ایران، تأکید کرد: در حال حاضر باید از تولیدکنندگان به‌عنوان قهرمانان ملی یاد شود اما نگاه سلبی و منفی به این قشر وجود داشته و این مسئله از ایجاد انگیزه برای تولید در کشور جلوگیری می‌کند. از منظر حاکمیتی، نیازمند اصلاح زنجیره تأمین ملی و حوزه بروکراسی در تولید هستیم چراکه در حال حاضر در کشور ابتدا مشکل تأمین مواد اولیه و سپس مقررات متراکم، متورم و بیش‌ازاندازه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =