نفت

قیمت نفت روز جمعه افزایش یافت اما در پی رشد بیش از حد ذخایر نفت نفت آمریکا و اعلام ازسرگیری مذاکرات هسته ای از سوی ایران با قدرتهای غربی، باعث شد در مسیر ثبت نخستین کاهش هفتگی در هشت هفته اخیر قرار بگیرد.

به گزارش ایراسین و به نقل از ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با ۲۷ سنت معادل ۰.۳ درصد افزایش، به ۸۴ دلار و ۵۹ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۲ سنت معادل ۰.۱ درصد افزایش، به ۸۲ دلار و ۹۳ سنت در هر بشکه رسید.

تحلیلگران موسسه فیچ سولوشینز در یادداشت هفتگی اعلام کردند روند صعودی قیمت نفت احتمالا به پیک خود رسیده و قیمت‌ها اگرچه در سطوح بالایی خواهند ماند اما در کوتاه مدت ملایم می شوند.

هر دو شاخص که روز دوشنبه به بالاترین رکورد چند سال اخیر صعود کرده بود در مسیر ثبت حدود یک درصد کاهش هفتگی قرار دارند که نخستین کاهش هفتگی در ۱۰ هفته اخیر برای وست تگزاس اینترمدیت و نخستین کاهش هفتگی در هشت هفته اخیر برای نفت برنت است.

صعود قیمت نفت با محدود شدن عرضه گاز طبیعی و زغال سنگ در اروپا و چین و جهش قیمت‌های آنها پشتیبانی شده است. اما آمار روز چهارشنبه اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد ذخایر نفت خام در هفته منتهی به ۲۲ اکتبر بیش از حد انتظار رشد کرده است. ذخایر نفت آمریکا هفته گذشته ۴.۳ میلیون بشکه افزایش پیدا کرده که دو برابر افزایش ۱.۹ میلیون بشکه ای بود که تحلیلگران پیش بینی کرده بودند.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA گفت: قیمت نفت مهیای عقب نشینی می شود اما کمبود عرضه ای که در بازار مشاهده می شود و در سال میلادی آینده هم ادامه خواهد داشت، باعث می شود در صورت ادامه افزایش تدریجی عرضه اوپک پلاس، معامله گران انرژی در قیمت های پایین خریدار بمانند.

همه نگاه ها به دیدار آتی وزیران اوپک پلاس در چهارم نوامبر دوخته شده است. تحلیلگران انتظار دارند این گروه تا آوریل ۲۰۲۲ به برنامه خود برای افزودن ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه در روز به عرضه نفت پایبند بماند.

محمد ارکاب، وزیر انرژی الجزایر گفت: افزایش تولید نفت اوپک پلاس در دسامبر به دلیل ابهامات و ریسک های موجود، نباید از ۴۰۰ هزار بشکه در روز فراتر رود.

تحلیلگران بانک جی پی مورگان در یادداشتی اعلام کردند عربستان سعودی هشدار داده است که با توجه به دورنمای مبهم تقاضا، ممکن است ذخایر نفت در سال ۲۰۲۲ رشد چشمگیری پیدا کنند.

بر اساس گزارش رویترز، نگرانی‌ها نسبت به رشد شکننده تقاضا به قوت خود باقی مانده است. چین به دنبال محدود کردن آلایندگی در آستانه بازی های المپیک زمستانی پکن و محدود کردن رفت و آمد برای مقابله با هر گونه موج جدید شیوع کووید ۱۹ است. مقامات سلامت چین روز جمعه اعلام کردند این کشور ۶۴ مورد تایید شده ابتلا به کووید ۱۹ در ۲۸ مارس گزارش کرده که در مقایسه با ۳۹ مورد در روز قبل افزایش داشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =