سومین کنگره سراسری مدیران حرفه‌ای ایران

سومین کنگره سراسری مدیران حرفه‌ای ایران با محورهای بررسی چالش‌های مدیریت منابع انسانی، آشنایی با تکنیک‌های جهانی مدیریت بازاریابی و کارآفرین، بررسی چالش‌های ارکان مدیریتی و روابط بین کارکنان و مشتریان، شناخت و بررسی چالش‌های کسب و کار به عنوان یکی از منابع اصلی سازمان و در نهایت بررسی جامع و کاربردی مهارت‌های عمومی مدیریت بود، امروز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، سومین کنگره سراسری مدیران حرفه‌ای ایران با محورهای بررسی چالش‌های مدیریت منابع انسانی، آشنایی با تکنیک‌های جهانی مدیریت بازاریابی و کارآفرین، بررسی چالش‌های ارکان مدیریتی و روابط بین کارکنان و مشتریان، شناخت و بررسی چالش‌های کسب و کار به عنوان یکی از منابع اصلی سازمان و در نهایت بررسی جامع و کاربردی مهارت‌های عمومی مدیریت بود، برگزار شد.

امیرعبداله ستوده استاد دانشگاه کارآفرین در سومین کنگره سراسری مدیران حرفه‌ای ایران اظهارکرد: سیستم منابع انسانی در شرکت‌های خصوصی به مراتب بیشتر از شرکت‌های دولتی است و مدیران باید در مدیریت نوین راهکارهایی برای برنامه‌ریزی، سازماندهی رهبری و کنترل امور داشته باشند.

به گفته وی، مدیر موفق، رهبر بوده و کسی است که کمک‌رسان و فروتن باشد و انرژی مضاعف در سازمان ارائه کند؛ در واقع مدیران موفق می‌توانند از ابزار تشویق و یا تنبیه استفاده کنند.

استاد دانشگاه کارآفرین افزود: هوش مصنوعی یکی دیگر از ابزارها در مدیریت است که برای طراحی سیستمی خبره، برنامه‌ریزی مالی و برنامه‌ریزی و مدیریت مالی استفاده می‌شود.

وی گفت: متاسفانه ایران رتبه ۱۷۳ ام در میان ۱۷۶ کشور را در بخش سرمایه‌گذاری روی هوش مصنوعی داراست و برندی در کمپانی‌های پیشتاز در هوش مصنوعی ندارد.

ستوده همچنین به انواع بازاریابی اشاره کرد و گفت: بازاریابی اینترنتی بخشی از تجارت الکترونیک است که مدیریت اطلاعات، روابط عمومی، خدمات مشتریان و بخش فروش را دارد.

وی ادامه داد: معضل نیروی انسانی در ایران‌ بالاست و در استان‌های صنعتی مشکل اشتغال نداریم، بلکه معضل اصلی نداشتن تخصص است؛ همچنین عدم جذب نیروهای ماهر و مدرک محوری می‌تواند دلیل عمده‌ای برای عدم پیشرفت شرکت‌ها و اقتصاد یک کشور باشد.

منابع انسانی اهمیت بیشتری نسبت به منابع مالی دارد

در ادامه سعید سمیعی رئیس مرکز کار ایران به عنوان یکی دیگر از سخنرانان کنگره اظهار کرد: عمده سیاست‌گذاران اشتغال به اهمیت منابع انسانی توجه ندارند؛ این درحالی است که منابع انسانی اهمیت بیشتری نسبت به منابع مالی دارد.

به گفته وی، نیروی انسانی ماهر و متخصص ما در ایران نیم نگاهی به بازارهای جهانی دارند که هم می‌تواند فرصت باشد و هم تهدید.

رئیس مرکز کار ایران افزود: ابزارهای ارتباطی طی سال‌های مختلف تغییر کرده است و همه ما با آن‌ها در ارتباط هستیم.

وی ادامه داد: با وجود شیوع کرونا بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که اهمیت دیدارهای چهره به چهره کم نشده چراکه ۸۵ درصد افراد اعلام کردند، می‌توانند روابط معنادار قوی‌تری از این روش داشته باشند.

سمیعی با بیان این که در حال حاضر در کشور فرصت تاریخی وجود دارد، افزود: اکنون نیروی انسانی ماهر و متخصص در کشور داریم، اما آموزش‌های ما منسوخ شده و دانشگاه‌ها نتوانستند منابع انسانی مورد نیاز صنعت را تأمین کنند.

وی افزود: بزرگ‌ترین چالش ما در آینده نزدیک منابع انسانی خواهد بود که یا در ایران حضور ندارند و یا این که در جای خود قرار نگرفته‌اند.

لزوم تأمین امنیت برای تولیدکنندگان توسط قوه قضائیه

سعید عمرانی معاون قضایی دادستان کل کشور در سومین کنگره سراسری مدیران حرفه‌ای ایران اظهار کرد: تنبیه و تشویق روح در کار است و اگر مدیریت روح نداشته باشد و ما بالاترین برندها و استانداردهای بین‌المللی را داشته باشیم، بی‌فایده است.

وی ادامه داد: باید مدیری که در راس کار قرار می‌گیرد به شکل کامل بر امور احاطه داشته باشد؛ همچنین از روح و نتیجه کار اطلاعات داشته باشد.

معاون قضایی دادستان کل کشور گفت: دولت الکترونیک باید از هوش مصنوعی استفاده کند و ما امیدواریم بتوانیم در این بخش پیشرفت کنیم.

وی افزود: در قوه قضاییه اهتمام خاصی برای بخش تولید دیده می‌شود و رییس قوه قضاییه نیز با تولیدکنندگان و کارآفرینان جلسات متعددی برگزار کرده اند. در واقع باید قوه قضاییه امنیت را برای تولیدکنندگان فراهم کند تا بتوانند به وظایف خود در تولید و مدیریت بپردازند.

اختصاص بودجه ۳۲ هزار میلیارد تومانی برای ایجاد اشتغال در سال ۱۴۰۰

محمد خدابخشی نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی دیگر از سخنرانان در این کنگره اظهار کرد: برنامه‌های مختلفی بعد از انقلاب تصویب و اجرا کردیم که می‌توان به مواردی همچون افزایش امید به زندگی در کشور و مورد بعدی نرخ مرگ و میر زنان باردار است.

وی افزود: متاسفانه توسعه نامتوازن در کشور شکل گرفته و بیش از ۴۳ درصد جمعیت کشور در چند استان محدود شده‌اند و از سوی دیگر جمعیت حاشیه‌نشینی افزایش پیدا کرده است.

به گفته نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی؛ تعادل بین بخش‌ها و مناطق مختلف وجود نداشته و براساس رایزنی ایجاد شده است. از این رو فراکسیون توسعه متوازن ایجاد شده که با کمک آن قرار است اقداماتی در این راستا و برنامه هفتم توسعه انجام شود تا بخش‌هایی که رشد کمتری داشتند توجه بیشتری به آن شود.

وی گفت: با توجه به مزیت‌های نسبی در استان‌های مختلف، می‌توان طرح‌های مختلف را اجرا کرد؛ هم‌اکنون اسناد استان‌ها و آمایش سرزمین ابلاغ شده و تا پایان سال فرصت بازنگری وجود دارد و کسانی که تمایل به سرمایه‌گذاری و کارآفرینی دارند از آن‌ها حمایت خواهد شد تا رشد اقتصادی داشته باشیم که البته بخش عمده آن بر عهده بخش خصوصی است.

خدابخشی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ رقم ۳۲ هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال درنظر گرفته‌ایم و در تلاشیم که با کمک به تیم اقتصادی دولت، چشم‌انداز خوبی در  زمینه ایجاد اشتغال ترسیم و کسری بودجه را نیز  برطرف کنیم. همچنین برای سال آینده نیز در تلاش هستیم که بودجه با کم‌ترین کسری تدوین کنیم تا باعث تورم بیشتر نشود.

فعالیت صنایع و رشد اقتصادی با محوریت اقتصاد مقاومتی

سیدعلی موسوی نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از سخنرانان این کنگره بود. به گفته وی زمانی که کسب و کار راه‌اندازی می‌شود، شرایط جغرافیایی و اقتصادی و سیاسی آن منطقه نیز در نظر گرفته می‌شود.

به گفته وی؛ رتبه ایران در کسب و کار خوب نیست که لازمه برطرف کردن این امر، نیازسنجی است.

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون با توجه به شرایط تحریم کشور، اقتصاد مقاومتی یا مردم‌محور تعریف شده است که در آن صنایع مختلف می‌توانند فعالیت داشته باشند و اقتصاد را رشد دهند.

موسوی با بیان این که امروز در کسب و کار باید تکنولوژی را جدی بگیریم‌، افزود: با توجه به هوش بالای ایرانی‌ها، می‌توان استعدادها را پرورش داد و به اقتصاد کشور کمک کرد.

وی تصریح کرد: بحث مجوز و بروکراسی‌های اداری نیز لازم است تسهیل شود. ما نیز در مجلس شورای اسلامی سعی کردیم جلوی استعلامات غیر ضروری را بگیریم.

گفتنی است در پایان این مراسم، از مدیران حرفه‌ای ایران با اعطای نشان و تندیس کنگره سراسری تقدیر به عمل آمد که تقدیرنامه مدیران حرفه‌ای ایران به شرکت فولاد مبارکه اهدا شد.