سید مصطفی علوی

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان با بیان این که قیمت گاز در صنایع مختلف، متفاوت است، گفت: برای مثال قیمت برق دریافتی صنعت فولاد بر اساس نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تعیین می‌شود و از آنجا که قیمت خوراک پتروشیمی‌ها در ماه‌های مختلف، متفاوت است، نرخ گاز دریافتی صنایع فولادی نیز متغیر است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، سید مصطفی علوی امروز(دوشنبه؛ ۱۲ مهرماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه با موضوع وضعیت گازرسانی در استان اصفهان اظهار کرد: در استان اصفهان ۵ خط انتقال گاز (فشار بالا) وجود دارد که در بخش‌های مختلف پراکنده شده و به دلیل همین پراکندگی و برای دسترسی به خطوط امکان اجرای ایستگاه های تقلیل فشار فراهم شده است.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۱۵۰ ایستگاه تقلیل فشار در استان وجود دارد که ظرفیت آن‌ها از ۶۰۰ هزار متر مکعب(در ایستگاه مبارکه) تا ۵ هزار متر مکعب متغیر است؛ گاز پس از ورود به خطوط انتقال گاز استان اصفهان، اندازه‌گیری شده و پس از تقلیل فشار از طریق بیش از ۲۷ هزار کیلومتر شبکه گازرسانی به مشترکان تحویل داده می‌شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان گفت: در منطقه شرق اصفهان خط انتقال گاز نداریم و به همین دلیل ساکنان این منطقه گاز نداشتند که با مصوبه هیأت‌مدیره شرکت ملی گاز این بخش هم به وسیله CNG گازرسانی شد و در حال حاضر شهرهای خور و بیابانک، جندق، انارک و... نیز از نعمت گاز بهره‌مند هستند؛ اگرچه ما به دنبال توسعه گازرسانی در منطقه شرق اصفهان هستیم اما این مهم نیازمند وجود زیرساخت‌های لازم است.

وی با بیان این که  در زمستان سال گذشته در روزهای سرد سال بالغ بر ۱۲۰ هزار متر مکعب گاز از طریق کپسول به این منطقه ارسال شد، افزود: در حال حاضر یک میلیون و ۹۰۰ هزار مشترک گاز و بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار متر مکعب مصرف گاز در استان اصفهان وجود دارد؛ همچنین یک میلیون و ۱۸۰ هزار علمک گاز در استان اصفهان نصب شده و بیش از هزار ایستگاه تقلیل فشار و حفاظت از زنگ راه‌اندازی شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان با بیان اینکه جنس لوله‌های شبکه انتقال گاز از فولاد یا پلی‌اتیلن است، اظهار کرد: شبکه‌های فولادی باید زیر زمین در برابر زنگ محافظت شوند چراکه این کار یکی از راه‌های حفاظت استفاده از برق است؛ در حال حاضر به دلیل کاهش سطح آب چاه‌های حفاظت(کاتدی)، اعمال ولتاژ مناسب برای جلوگیری از خوردگی دچار مشکل شده است؛ با این حال وضعیت خطوط انتقال گاز پیوسته در حال رصد است، در حال حاضر ۱۶۲ جایگاه سوخت CNG در استان وجود دارد که قابلیت گازرسانی به ۱۰۰ هزار خودرو در شبانه روز را دارد.

تولید 5 هزار مگاواتی برق در 6 نیروگاه استان اصفهان

وی افزود: همچنین ۶ نیروگاه در استان اصفهان وجود دارد که تقریباً ۵ هزار مگاوات برق تولید و به طور متوسط روزانه ۲۰ میلیون متر مکعب گاز مصرف می‌کنند. برای درک بهتر این مسأله باید گفت یک منزل مسکونی با مصرف متوسط در سال ۳ هزار متر مکعب گاز مصرف می‌کند؛ نیروگاه شهید منتظری به تنهایی گاه تا ۱۲ میلیون متر مکعب و نیروگاه اصفهان هم تا ۳.۵ میلیون متر مکعب گاز در شبانه‌روز می‌کنند. البته صنایع بزرگ استان اصفهان هم مصرف گاز بالایی دارند. برای مثال شرکت فولاد شرکت فولاد مبارکه در شبانه روز ۱۰ تا ۱۲ میلیون متر مکعب گاز مصرف می‌کند.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان با بیان اینکه این استان سالانه بین ۲۱ تا ۲۲ میلیارد متر مکعب گاز مصرف می‌کند، گفت: بر این اساس اصفهان به طور متوسط روزانه ۵۸ میلیون متر مکعب گاز مصرف می‌کند که این مقدار گاه تا ۷۵ میلیون متر مکعب نیز افزایش می‌یابد. این در حالی است که هر فاز پارس جنوبی روزانه ۲۵ میلیون متر مکعب گاز تولید می‌کند، بنابراین مصرف روزانه گاز در استان اصفهان برابر با تولید ۲ الی ۳ فاز پارس جنوبی است.

مصرف گاز صنایع غیر نیروگاهی 35 درصد است

علوی گفت: مصرف خانوارهای شهری به طور متوسط ۶.۴ متر مکعب و بخش روستانی ۶.۸ متر مکعب در زو مصرف می‌کنند که ارقام بالایی است. به طور کلی از ۱۰۰ درصد گازی که در استان اصفهان مصرف می‌شود، ۳۵ درصد به بخش نیروگاه‌ها، ۳۵ درصد به سایر بخش‌های صنعت و ما بقی به بخش خانگی مربوط می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۰۰ درصد خانوارهای شهری و ۹۹ درصد روستاهای استان قابلیت استفاده از گاز را دارند بنابراین همه شهرهای استان جزو شهرهای سبز (دارای گاز) محسوب می‌شوند.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان گفت: در فصل گرم ۳۶ درصد گاز توسط بخش خانگی و ۶۴ درصد توسط بخش صنعت مصرف می‌شود اما در فصل سرد سال، این مقدار به ۵۹ درصد توسط بخش خانگی و ۴۱ درصد بخش صنعت تبدیل می‌شود.

علوی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۹ میزان کسری در زمان پیک مصرف ۱۵ میلیون متر مکعب در روز بوده است و برآورد می شود در سال جاری روزانه حدود ۲۵ میلیون متر مکعب کمبود گاز در زمان پیک مصرف داشته باشیم.

ضرورت توسعه فرهنگ استفاده بهینه از گاز

وی با بیان اینکه ماموریت شرکت گاز در مرحله اول ارائه گاز مستمر و ایمن به مشترکان است، اظهار کرد: دو تهدید جدی برای این موضوع وجود دارد. اولین تهدید صدمات فیزیکی است به شبکه، انشعابات و ایستگاه‌ها وارد می‌شود و بیشتر به دلایلی نظیر حفاری غیر اصولی یا برداشت غیرمجاز است. دومین تهدید هم عدم رعایت الگوی مصرف (مصرف غیر بهینه) است.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان گفت: یکی از چالش‌های عمده در این خصوص، استفاده غیرمجاز و همچنین استفاده از وسایل غیراستاندارد و پرمصرف است بنابراین باید فرهنگ استفاده بهینه از گاز توسعه یابد. استفاده از عایق حرارتی در تجهیزات موتورخانه‌ها و رعایت مسائلی چون بستن خروجی‌های کولر در ایام سرد سال از جمله اقدامات رایج در بهینه‌سازی مصرف گاز است.

مصرف ماهانه کمتر از ۲۰۰ متر مکعب برای ایام سرد رایگان است

علوی با بیان اینکه در ایام سرد سال میزان مصرف گاز کمتر از ۲۰۰ متر مکعب در ماه برای مشترکان رایگان است، گفت: در ایام گرم این مقدار ۴۵ متر مکعب در ماه است. همچنین اگر مشترکان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد کاهش مصرف داشته باشند مشمول ۱۵ درصد تخفیف در محاسبه گازبها می‌شوند اما اگر نسبت به سال گذشته بیشتر شود ۱۵ درصد جریمه می‌شوند. متوسط قیمت گاز در بخش خانگی استان ۱۰۵ تومان است.

وی افزود: بهینه‌سازی موتورخانه‌های بخش دولتی و خصوصی باید مورد توجه قرار گیرد. حذف بخاری‌ها از مدارس هم از جمله اقدامات مؤثر در حوزه کاهش مصرف گاز است. به طور کل به دلیل محدودیت عرضه، مسائل اقتصادی و مسائل زیست‌محیطی. باید مصرف گاز را کاهش دهیم.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان گفت: مجموع مطالبات شرکت گاز استان بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان است بخش عمده آن مربوط به صنایع) است. در این میان شرکت‌های فولاد مبارکه و ذوب آهن بیشترین بدهی را به این شرکت دارند.

قیمت گاز در هر صنعت متفاوت است

علوی در پاسخ به سوال خبرنگار ایراسین مبنی بر قیمت گاز صنایع مختلف اظهار کرد: قیمت گاز در صنایع مختلف، متفاوت است. برای مثال قیمت برق دریافتی صنعت فولاد بر اساس نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تعیین می‌شود و از آنجا که قیمت خوراک پتروشیمی‌ها در ماه‌های مختلف، متفاوت است، نرخ گاز دریافتی صنایع فولادی نیز متغیر است. ماه گذشته این نرخ برای صنایع فولادی ۹۰۰ تومان و در فروردین ماه حدود ۶۰۰ تومان بوده است.

وی با تاکید بر اینکه خط تراز مصرف گاز در استان ۵۸ میلیون متر مکعب است، گفت: این مسأله به معنی ناتوانی در تأمین مقادیر بیشتر نیست. در حال حاضر تا مصرف ۷۵ میلیون متر مکعب در روز گاز مشترکان قطع نخواهد شد. با این حال اگر شرایط آب و هوایی به گونه‌ای باشد که میزان مصرف گاز در کشور از اندازه مشخصی فراتر رود، بر اساس اعلام واحد دیسپاچینگ شرکت ملی گاز ناچار به اعمال محدودیت داریم. در شرایط بسیار سخت و حاد پیش بینی می‌شود روزانه ۲۵ میلیون متر مکعب کمبود گاز در استان داشته باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: صنایع مختلف در شیوه دریافت گاز یا پرداخت وجه تفاوتی جز مدت زمان صدور قبض(برای بخش خانگی ۴۵ روزه و برای شرکت‌های فولادی ۱۵ روز یکبار قبض صادر می‌شود) ندارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =