بهرام سبحانی رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد

رئیس هیأت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: صنعت فولاد ایران از لحاظ فروش فولاد و خرید تجهیزات دچار تحریم است و این تحریم یک پیام مهم دارد، «ایران در صنعت فولاد به خود کفایی رسیده است».

بهرام سبحانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالکس با اشاره به تولید سالانه ۳۰ میلیون تن فولاد در کشور اظهار کرد: ایران با این میزان تولید، در رتبه دهمین کشور تولید فولاد جهان قرار دارد و این در حالی است که صنعت فولاد ایران از لحاظ فروش فولاد و خرید تجهیزات دچار تحریم است و این تحریم یک پیام مهم دارد، «ایران در صنعت فولاد به خود کفایی رسیده است».

وی با بیان این که خودکفایی به معنای ساخت تجهیزات قدرتمند در صنعت سنگین فولاد در کشور است، افزود: این موضوع نشان‌دهنده فعالیت تعداد بالایی از کارخانجات این حوزه در کشور است، حتی در این حوزه کارخانجات گمنامی در شهرک‌های صنعتی مشغول به کار و خدمت‌رسانی هستند.

رئیس هیأت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به نقش مهم برگزاری نمایشگاه‌های مرتبط با فولاد در پویایی صنعت فولاد  کشور تأکید کرد: نمایشگاه‌هایی همچون متالکس کمک می‌کند همه واحدهای صنعتی کنار یکدیگر قرار بگیرند چراکه اخیراً دستاوردهای جدیدی حاصل شده است؛ کشور به لحاظ ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات در حال توسعه و از وابستگی رها شده است.

 تأمین انرژی صنایع فولادی راه حل کوتاه‌مدت ندارد

سبحانی در خصوص مشکل تأمین انرژی صنایع فولادی تصریح کرد: این مشکل به صورت کوتاه‌مدت قابل حل نیست اما برای تأمین انرژی باید سرمایه‌گذاری‌هایی انجام شود که بهره‌برداری از آن‌ها زمان‌بر است؛ انتظاری که از وزارت نیرو و وزارت نفت می‌رود این است که برای رفع محدودیت‌های انرژی، مسائلی را رعایت کنند؛ درست است برق نیست اما این محدودیت را انجمن‌ها و شرکت‌ها باید مدیریت کنند تا کمترین آسیب به صنعت فولاد برسد.

وی اضافه کرد: نباید به صورت ناگهانی به یک کارخانه اعلام شود که با مصرف برق به ۱۰ درصد دیماند مصرفی برسد چراکه عملاً آن صنعت فولادی به تعطیلی کشیده خواهد شد و این تعطیلی‌ها به خصوص برای صنعت فولاد آسیب‌رسان است؛ صنعت فولاد، صنعتی نیست که بشود برای 2 ساعت برق آن را محدود کرد و پس از آن بگوییم دوباره کار خود را آغاز کند.

رئیس هیأت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در خصوص حل مشکل بلندمدت تأمین انرژیِ کارخانه‌ها ادامه داد: در بلندمدت با سرمایه‌گزاری برای افزایش ظرفیت در برق و گاز و توسعه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی می‌توان برای عبور بحران کمبود برق امیدوار بود اما درباره گاز باید در بلندمدت چاره‌اندیشی کرد. 

وی با اشاره به فعالیت‌های انجمن تولیدکنندگان فولاد برای چشم‌انداز ۱۴۰۴ ابرازداشت: انجمن مذکور، به نمایندگی از فولادسازان، برنامه‌ها، امکانات و اهدافی را برنامه‌ریزی کرده و این نکته را باید در نظر داشت که انجمن تولیدکنندگان فولاد اختیار اجرایی نداشته و رسالت آن ارشاد مسائل احصاشده صنایع فولادی با حاکمیت است. 

سبحانی در خصوص راهکارهای حل مشکل کمبود مواد اولیه پایدار صنایع فولاد تصریح کرد: تأمین مواد پایدار، کل زنجیره تأمین از سنگ آهن تا محصول را شامل می‌شود که در این راه ناهماهنگی‌هایی وجود دارد که بعضاً چالش‌هایی میان واحدهای زنجیره تأمین ایجاد کرده و باید این چالش‌ها برطرف شود.

اجتناب‌ناپذیری صنایع فولادی برای هوشمندسازی 

وی با اشاره به این که رسیدن به انقلاب چهارم صنعتی برای صنایع فولادی اجتناب‌ناپذیر است، گفت: لازم است که واحدهای صنعتی به عنوان بنگاه‌های اقتصادی، نگاهی به جایگاه خود در تحول صنعت فولاد جهان بیاندازند و بدانند که چقدر با رقبای خود در جهان فاصله دارند؛ این فاصله‌ها در برخی موارد معنادار است که عمدتاً از جنس تکنولوژیک و قیمت تمام‌شده است؛ صنایع فولادی باید در اقتصاد آزاد با دنیا رقابت کنند که البته این امر مستلزم توسعه همه‌جانبه است.

رئیس هیأت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با تأکید بر ضرورت هوشمندسازی واحدهای صنعتی اظهار کرد: صنایع فولادی باید با کمترین ضایعات، بیشترین بهره‌وری را داشته باشند؛ در تمام دنیا نیز همین روال است، شاید در مدت کوتاهی با یارانه دولتی کمی شرایط را بهتر کنیم اما این موارد پایدار نیست و ضروری است که به صورت آزاد با دنیا رقابت کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که با روند فعلی محدودیت انرژی و مواد اولیه پایدار، چشم‌انداز ۱۴۰۴ صنعت فولاد محقق می‌شود یا خیر، گفت: قطعاً به تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد دست خواهیم یافت اما نه در مدت‌زمان تعیین‌شده.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =