بورس

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بررسی عوامل موثر در بازار بورس نشان می‌دهد این بازار تا پایان سال از پتانسیل مناسب برای رشد برخوردار است.

علیرضا رضوانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین درباره چشم انداز بورس اظهار کرد: به طور کلی عوامل مختلفی در آینده بورس تاثیرگذار است؛ عواملی چون نرخ ارز، نرخ تورم داخلی و جهانی و قیمت کالاها در بازار جهانی.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل تورم رشد نقدینگی است، گفت: به نظر می‌رسد روند پیشین در بودجه‌بندی ادامه داشته باشد یعنی بودجه‌ای منتشر می‌شود که کسری دارد و برای جبران این کسری نهایتا از استقراض از بانک مرکزی و انتشار اوراق بدهی استفاده می‌شود بنابراین در سال آینده دولت باید بهره اوراق بدهی امسال را به دارندگان این اوراق پرداخت کند این چرخه ادامه می‌یابد. در واقع مسائل فوق در نهایت به رشد نقدینگی منجر می‌شود و تورم ادامه خواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی افزود: به زعم من اگر دولت تصمیم بگیرد به صورت منطقی رفتار کند و کم کم دست به اصلاحات بزند، تا انتهای سال قیمت دلار به راحتی می تواند بالای سطوح 30 هزار تومانی قرار گیرد اما اگر سیاست‌هایی همانند 4 ساله ابتدای دولت رئیس جمهور پیشین داشته باشیم که برای کسب مقبولیت اصلاحات نمایشی را به منصه ظهور بگذارد و بخواهد نرخ بهره را افزایش دهد، قیمت دلار در کوتاه مدت کنترل می‌شود. با این حال در شرایط فعلی به نظر می رسد احتمال رشد قیمت دلار بیشتر باشد.

رضوانی درباره وضعیت بازارهای جهانی و قیمت کامودیتی‌ها نیز اظهار کرد: به طور کلی به خاطر کرونا بسیاری از کشورها به سمت اجرای سیاست‌های انبساطی اقتصادی پیش رفتند، میزان پرداخت وام ها را افزایش داده و اقدام به ارائه بسته های حمایتی کردند که در نهایت حجم نقدینگی آن‌ها را افزایش داد.

وی افزود: این افزایش جهانی نقدینگی آرام آرام اثرات تورمی خود را بر بازارهای جهانی گذاشته و رشد قیمت کامودیتی‌ها نیز ناشی از همین مسئله است. به علاوه در حالی که تقاضای کالایی در جهان رو به افزایش است، در سمت تولید کنندگان مانند چین یا کشورهایی که مواد اولیه تولید می‌کنند مانند استرالیا شیلی، برزیل، هنوز درگیری های کرونایی وجود دارد بنابراین رشد تولید متناسب با رشد تقاضا نیست نداریم که باعث بروز یک کمبود کالایی خواهد شد و شوک قیمتی را به دنبال خواهد داشت. جهش قیمت سنگ آهن نمونه‌ای از این مسئله است.

این کارشناس بازار سرمایه درباره رفتار بازیگران در بورس کالا هم گفت: در چند ماه گذشته شاهد رشد شکل‌گیری صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های سبدگردان هستیم. به علاوه نهادهای نظارتی بازار تقریبا قوی‌تر از قبل عمل می کنند و عمدتا نقدینگی اشخاص حقیقی و کمتر آموزش دیده بازار سهام به سمت صندوق‌ها و شرکت های سبدگردان می‌رود.

رضوانی تصریح کرد: از آنجا که هر کدام از این صندوق‌ها و شرکت‌های سبدگردان تیم‌های تحلیلی دارند، این نقدینگی سرازیر شده به جای ورود بدون پایه و اساس به سهام شرکت‌ها و ایجاد حباب به ویژه در شرکت‌های کوچک‌تر به صورت تحلیلی و اقتصادی و بنیادی به سهم‌های منطقی وارد می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =