• ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵
  • خبرنگار: Yousof-nasr
  • کد خبر: 17552
  • readingTime: ۲ دقیقه
سید احسان خاندوزی نماینده مجلس وزیر اقتصاد

مخالفت با سرکوب کردن قیمت دلار و اتخاذ سیاست ارزی قابل پیش‌بینی دو سیگنال مهم وزیر پیشنهادی اقتصاد برای بازارها است. آیا احسان خاندوزی در عمل هم می‌تواند به این اظهاراتش پایبند باشد؟

به گزارش ایراسین و به نقل از تجارت نیوز، احسان خاندوزی برای اقتصاد ایران چه برنامه‌ای دارد و نوع نگاه او به مسائل اقتصادی چه پیام‌هایی برای بازارهای مالی دارد؟

خاندوزی معتقد است نباید نرخ ارز را سرکوب کرد یا آن را به ارقامی غیرواقعی عقب راند. این جمله دنیای اقتصاد درباره وزیر پیشنهادی اقتصادی است که خود پیام مهمی برای بازارها دارد. دیگر اظهارات اخیر او که برای بازارها مهم محسوب می‌شوند در زیر می‌آید.

ـ مهم‌ترین موضوعی که به گمانم امروز خیلی اهمیت دارد این است که اعتماد فعالان اقتصادی را بازگردانیم و از همین ابتدا ترجیح می‌دهم شبیه افرادی نباشم که تنها حرف می‌زنند یا ژست می‌گیرند و شعار می‌دهند اما کاری که باید را انجام نمی‌دهند.

 پولی کردن کسری بودجه جاری در اقتصاد ایران باید با سرعت کاهش یابد. این خیلی نگران‌کننده است که در ۴ماهه اول امسال حدودا ۵۷ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی برداشت شده و اگر ما مدیران با اصولی باشیم و نباید اجازه دهیم این روند ادامه یابد.

ـ حتما در موضوع کسب و کار هر آن چیزی که بخواهد عدم‌شفافیت اطلاعات اقتصادی را و درجه اقتصادی بودن بازارها را بدتر از این کند، حتما زیر بار آن نخواهیم رفت.

ـ وزیر اقتصاد وظایفی در حوزه هماهنگی سیاست‌های سرمایه‌گذاری خارجی و دیپلماسی اقتصادی چه با کشورهای فرامنطقه‌ای، چه با کشورهای همسایه دارد. هر چیزی که کمک کند به صادرات پایدار و با ارزش افزوده بالا لازم است حمایت شود.

شما نمی‌توانید در مورد نرخ ارز مستقیما سیاستگذاری کنید چون برون‌داد سیستم است. ما باید برویم روی آن سرشاخه‌ها بنشینیم. نرخ ارز متاثر از منابع و مصارف ارزی و انتظارات (expectation) است. هر آن چیزی که روی این دو مورد تاثیر بگذارد، نرخ را بالا و پایین می‌برد.

ـ تقویت صادرات یکی از راه‌های نجات ماست. بنابراین دنبال تقویت انگیزه صادرکنندگان خواهیم بود. برای این کار باید دیپلماسی صادرات‌محور را تقویت کنید، اعتماد فعالان صادرات را جلب کنید. اینکه صادرکننده خوشنام از مسیرهای آزاردهنده دور شود.

ـ جدا از افزایش صادرات و بازگرداندن ارز حاصل از صادرات، مساله انتظارات را هم باید مدنظر قرار داد. در این موضوع، اگر دولت بتواند این توقع را فارغ از زمان تحقق توافق هسته‌ای در ذهن مردم ایجاد کند، که ما به غیر از مسیر توافق مسیرهای تنفس دیگری را هم برای اقتصاد تعبیه کرده‌ایم که هم تجارت کنیم و هم ارزآوری داشته باشیم، تا کشور در مخمصه و تنگنا قرار نگیرد، مساله انتظارات را نیز حل کرده است. این نیازمند یک دستور کار بالاتری در سطح کل دولت است.

ـ می‌توان قول سیاست ارزی قابل پیش‌بینی را مطرح کرد اما سیاست قابل محاسبه، مقداری سخت است. یعنی نوسان آن به گونه‌ای باشد که تکانه شدید ایجاد نکند.

همزمان با این سخنان خاندوزی، محمد رضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره وزیر صمت نیز گفته است: جلساتی که با وزیر پیشنهادی صمت داشته‌ایم، ایشان مخالف قیمت‌گذاری دستوری هستند، ما نیز تمامی قواعد بازار را به وزرا گوشزد می‌کنیم.

باید دید در روزهای آینده اعضای کابینه دولت ابراهیم رئیسی چقدر به این اظهارات خود مبنی بر نگاه دستوری نداشتن به بازارها پایبند می‌مانند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =