• ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶
  • کد خبر: 17509
  • readingTime: ۳ دقیقه
گوشت قرمز

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: تعداد کشتار دام سبک و سنگین در چهار ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ نه تنها کاهش نیافته بلکه بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است. همچنین در این حوزه بیماری خاصی که جمعیت دام سبک و سنگین را تهدید کند گزارش نشده است.

علیرضا ادیبان در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین اظهار کرد: میزان کشتار دام سبک و سنگین (گوسفند، بز، گاو و گوساله) در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. بر این اساس در چهار ماهه ابتدایی سال گذشته ۵۱۶ هزار راس دام سبک و در ۴ ماهه ابتدای سال جاری ۷۸۶ هزار راس دام سبک کشتار شده است که افزایش ۵۲ درصدی را نشان می‌دهد.

وی افزود: بر اساس آمار تفکیکی کشتار دام سبک، در فروردین ماه سال گذشته تعداد ۸۷ هزار و ۲۵۵ راس، اردیبهشت ۱۳۰ هزار و ۹۱۴ راس، خرداد ۱۳۳ هزار و ۳۲۵ راس و تیر ۱۶۵ هزار و ۳۷۷ راس دام سبک کشتار شده است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان ادامه داد: این تعداد در چهار ماهه اول سال جاری به ترتیب ماه به  ۱۴۷ هزار راس، ۱۹۰ هزار و ۲۳۷ راس، ۲۱۱ هزار و ۴۸۷ راس، و ۲۳۷ هزار و ۲۰۷ راس گزارش شده است.

ادیبان گفت: همچنین در چهار ماهه اول سال گذشته ۱۸ هزار و ۸۶۶ راس دام سنگین (گاو و گوساله) کشتار شده که این تعداد در مدت مشابه سال جاری به ۲۸ هزار و ۴۷۴ راس دام افزایش یافته و از این جهت نیز افزایش ۵۱ درصدی را در حوزه کشتار دام سنگین شاهد هستیم.

وی اضافه کرد: بر اساس آمار تفکیکی این حوزه نیز در فروردین سال گذشته ۳۱۰۹ راس، اردیبهشت ۴۶۶۷ راس، خرداد ۵۰۷۳ راس و در تیر ۶۰۱۷ راس دام سنگین کشتار شده است که این تعداد درمدت مشابه  سال جاری به ترتیب ۶۲۵۲ راس، ۶۹۵۳ راس، ۷۵۱۸ راس و ۷۷۵۱ راس گزارش شده است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان اظهار کرد: در چهار ماهه ابتدایی ۱۴۰۰ در کشتار دام هیچ مشکلی نداشته‌ایم اما به دلیل افزایش حجم کشتار دام زنده، نظارت بر کشتار با فشار مضاعف بر تیم های نظارت بهداشتی کشتارگاه  همراه بود ولیکن این موضوع مشکل خاصی را به وجود نیاورده است.

هیچگونه بیماری تهدیدکننده برای جمعیتی دامی اصفهان گزارش نشده است

ادیبان افزود: هیچگونه بیماری یا عاملی که جمعیت دام استان را تحت تاثیر قرار دهد مشاهده نشده است. تعداد دام سبک و سنگین در استان نیز تقریبا برابر سال‌های گذشته بوده و تغییر چندانی نشان نمی‌دهد. باید توجه داشت از آنجا که استان اصفهان رتبه اول تولید شیر در کشور را در اختیار دارد، از نظر تعداد دام سنگین نیز در جایگاه‌های اول کشور قرار داردو نقش و جایگاه دامپزشکی بر فرآینده های بهداشتی آن حائز اهمیت می باشد

«خشکسالی‌های متعدد» و «افزایش قیمت نهاده» عامل افزایش کشتار جمعیتی دامی

وی ادامه داد: تنها عاملی که می‌توان در این خصوص ذکر کرد، وجود خشکسالی‌های متعدد و پی در پی طی سالیان متمادی است که امسال تاثیر خود را بر جمعیت دام استان گذاشته و باعث شده است که دامداران از جمعیت گوسفندان خود بکاهند. وضعیت مراتع ظرفیت تعداد معینی از دام را دارد بنابراین دام‌هایی که مشکلاتی نظیر باروری پایین دارند، به سرعت از گله حذف می‌شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان خاطرنشان کرد: در بخش دام سنگین و  دام سبک، کاهش نهاده‌های دامی و افزایش قیمت یکی از عوامل افزایش تعداد کشتار دام‌های زنده محسوب می‌شود.

صادرات دام زنده از اصفهان نداشته‌ایم

ادیبان درباره صادرات دام زنده از استان اصفهان نیز گفت: این استان در سال جاری نه تنها تاکنون صادرات دام زنده نداشته است بلکه حتی در حوزه دام سبک، از استان‌های دیگر نیز اقدام به جذب دام کرده است. در حوزه دام سنگین نیز ممکن است خرید و فروشی بین دو دامدار در اقصی نقاط کشور انجام گیرد که اداره کل دامپزشکی بر فرآیند بهداشتی حمل و نقل آن نظارت می نماید اما در سال جاری صادراتی در این خصوص وجود نداشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =