ابوالفضل روغنی

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: صنعت در شعار به عنوان موضوع اول کشور مطرح می‌شود. اگرچه رهبری سال‌ها است که شعارهای مربوط به تولید و اقتصاد را مطرح می‌کنند اما تولید به هیچ وجه مورد توجه مقامات و مسئولان کشور نیست.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین به مناسبت دهه صنعت و با اشاره به اهمیت صنعت در اقتصاد اظهار کرد: صنعت در شعار به عنوان موضوع اول کشور مطرح می‌شود. اگرچه رهبری سال‌ها است که شعارهای مربوط به تولید و اقتصاد را مطرح می‌کنند اما تولید به هیچ وجه مورد توجه مقامات و مسئولان کشور نیست.

وی افزود: اگر ادعا می‌کنیم که می‌خواهیم کشور در مسیر توسعه حرکت کرده و شاخص‌های توسعه یافتگی رشد کند، باید توجه کافی به رشد صنعتی و تولید داشته باشیم اما به دلیل اینکه این مسئله، مسئله اول مسئولان کشور نیست، چنین اراده‌ای در کشور وجود ندارد. به بیان دیگر می‌توان گفت به جز رهبری که همیشه این دغدغه را دارند و به مسئولان و مردم تذکر می‌دهند، اساسا افکار ما افکاری نیست که از صنعت حمایت کند.

تولید؛ مهمترین موتور محرکه برای دستیابی به اشتغال، رفاه و امنیت اجتماعی

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: اگر به دنبال اشتغال، رفاه و امنیت اجتماعی هستیم مهمترین موتور محرکه لازم برای دستیابی به این موارد توجه به تولید کالا و خدمات در بخش‌های صنعت، معدن، تجارت و کشاورزی است. در حالی که مضمون شعارهای مقام معظم رهبری در 15 سال گذشته حمایت از تولید است اما این مهم تنها لقلقه زبان اکثر مسئولان ما است.

دغدغه اول کشور «صنعت» نیست

روغنی گلپایگانی تصریح کرد: باید توجه داشت که ما قوانین محکمی مانند قانون حمایت از تولید، بهبود فضای کسب و کار، حمایت از صنایع کوچک و... در کشور داریم اما صنایع کشور معمولا مورد بی‌توجهی و کم لطفی قرار می‌گیرند بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که دغدغه اول کشور «صنعت» نیست.

وی ادامه داد: بر اساس آمارهای اقتصادی ایران، بیشترین سهم تولید ناخالص داخلی کشور را تولید، خدمات، کشاورزی و معدن تشکیل می‌دهد. بالاترین فعالیت‌ها و بیشترین نرخ اشتغال پایدار نیز در حوزه‌های صنعت، معدن، تجارت و امور مربوط به خدمات قرار دارد.

مهمترین مشکلات صنایع در ایران

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه صنایع کشور از معضلات عدیده‌ای رنج می‌برند، اظهار کرد: اگرچه در سال گذشته نوسانات شدید نرخ ارز آسیب های بزرگی را بنگاه‌های اقتصادی وارد کرد و مهمترین مشکل این بنگاه‌ها محسوب می‌شد اما اولین مسئله اساسی همه بنگاه‌های ما مسئله تامین مالی است. پس از این دو مورد، قوانین متورم موجود در کشور، مسائل مربوط به تامین اجتماعی امور مالیاتی، قوانین مزاحم، فساد اداری، نبود تفکر صنعتی در داخل کشور در کنار مسائل دیگر از جمله مهمترین مشکلات موجود صنایع محسوب می‌شود.

روغنی گلپایگانی در پاسخ به این سوال که چند درصد از مشکلات موجود ناشی از عوامل داخلی مانند سوء مدیریت و چند درصد ناشی از مسائل بیرونی مانند تحریم است، گفت: سوء مدیریت را بیشتر باید در حوزه‌های دولتی مشاهده کرد.

وجود سوء مدیریت جدی در ایران

وی خاطرنشان کرد: حتی اگر به شرکت‌های ورشکسته هم نگاه کنیم، عامل ورشستگی آن‌ها بیشتر مربوط به مدیریت دولتی است بنابراین سوء مدیریت یکی از مشکلات مهمی است که در کشور وجود دارد به بیان دیگر ما در کشور سوء مدیریت جدی داریم؛ قدرت ریسک مدیران به طور کلی از آن‌ها گرفته شده است.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: بدیهی است که تحریم‌ها تاثیر بسیاری بدی بر وضعیت صنایع کشور داشته اما همین تحریم‌ها در جایی فرصت و در جایی تهدید بوده است. به بیان دیگر تحریم‌ها در برخی مسائل باعث رشد صنعتی کشور، خودکفایی، خودباوری، رشد تکنولوژی و ساخت داخل شده است.

رفتارهای پرهزینه به دلیل تحریم‌ها

روغنی گلپایگانی ادامه داد: در مقابل اما در زمینه تکنولوژی و انتقال آن، انتقال دانش فنی، مواد اولیه و قطعات مشکل داریم. اگرچه تحریم‌ها مانع از واردات 100 درصدی و تامین مواد و قطعات مورد نیاز نشد اما هزینه‌های کشور را چند برابر کرده است. در واقع رفتار پر هزینه‌ای در خصوص تحریم‌ها داشته‌ایم.

کمک بزرگ صنایع بزرگ به تامین ارز کشور؛ ایران مرهون این صنایع است

وی درباره نقش صنایع بزرگ مانند فولاد مبارکه در تامین ارز مورد نیاز کشور نیز گفت: در دورانی که کشور در زمینه ارز گرفتاری بزرگی داشت، صنایع بزرگی مانند فولاد، ذوب آهن و پتروشیمی کمک بزرگی به تامین ارز کشور کردند. این کمک‌ها به حدی بود که می‌توان گفت کشور مرهون این‌ها است بنابراین نقش آن‌ها در تامین ارز بسیار سازنده، بزرگ و مهم بوده است.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تصریح کرد: اما مسئله قابل انتقاد در کشور بحث خام فروشی و بی‌توجهی به صنایع پایین دستی بود. به بیان دیگر صنایع پایین دستی ما مورد کم لطفی و کم توجهی واحدهای بزرگ قرار گرفتند تا جایی که خریدهای داخلی به مراتب گران‌تر از صادرات تمام می‌شد.

ارزش افزوده چند برابری تولید نسبت به صادرات مواد خام

روغنی گلپایگانی افزود: تامین مواد اولیه توسط بنگاه‌های بزرگ برای بنگاه‌های کوچک همیشه یک دغدغه بوده و همچنان نیز است. معتقدم اگر صنایع بزرگ به صنایع کوچک توجه می‌کردند می‌توانستیم ارزش افزوده بیشتری در کشور به وجود آورده و ارزآوری به مراتب بالاتری را به ارمغان آوریم.

وی ادامه داد: بدیهی است تبدیل یک ماده خام به محصول و فرآورده ارزش افزوده چند برابری ایجاد می‌کند. البته این یک مسئله و انتخاب مدیریتی نبود و فضای اقتصاد کلان فضای مناسبی را برای ارزآوری مقابل تولیدکنندگان باز کرد.

شایان ذکر است ۱۰ تیرماه هر سال با عنوان روز صنعت و معدن نامگذاری شده و در این روز ضمن بررسی شرایط موجود در بخشهای مختلف صنعتی و معدنی کشور، از تعدادی از فعالان در این عرصه تقدیر می‌شود. در واقع این روز که بر پایه مصوبه‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز صنعت و معدن نامیده شده‌، فرصت مناسبی است تا به مهمترین بخش موثر بر اقتصاد کشور که به نوعی از آن به عنوان موتور محرکه یاد می‌شود، مورد توجه قرار گرفته و با رفع چالش ها و مشکلات موجود در این بخش زمینه برای فعالیت هرچه بیشتر در حوزه صنعت و معدن فراهم شود تا در نهایت شاهد رشد و توسعه صنعت و اقتصاد کشور باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =