• ۱ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۷
  • خبرنگار: Yousof-nasr
  • کد خبر: 15791
  • readingTime: ۱ دقیقه
بورس

یک کارشناس و فعال بازار سرمایه گفت: بورس ایران به دلیل فضای حاکم بر نظام اقتصادی و علاقه صاحبان بنگاه‌های خرد و کلان صنعتی و اقتصادی به شبه دولتی شدن، هیچ‌گاه غیردولتی نخواهد شد.

به گزارش ایراسین، عباس ثابتی راد در واکنش به وعده غیردولتی شدن بورس که در روزهای اخیر از سوی یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد، اظهار کرد: نفس و ذات بازار سرمایه به عنوان یک ظرفیت مهم اقتصادی و مالی در هر کشوری، غیردولتی و خصوصی بودن آن است و اغلب کشورهای توسعه یافته یا طراز اول در حال توسعه می‌کوشند تا نقش دولت در بازار سرمایه را کمرنگ کنند.

وی افزود: بورس ایران به رغم ذات بازار سرمایه در کشورهای توسعه یافته که شفاف و غیردولتی است، کاملاً از سوی دولت هدایت می‌شود و بدون پشتیبانی حاکمیت از این بازار، بورس لحظه‌ای در میان فعالان اقتصادی اعتبار نخواهد داشت زیرا اقتصاد ایران دولتی است و هدف اصلی برخی شرکت‌های خصوصی شاخص در صنعت و اقتصاد نیز تبدیل شدن به بنگاه‌های بزرگ اقتصادی شبه دولتی است.

این کارشناس و فعال بازار سرمایه تصریح کرد: بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری، بیش از ۹۰ درصد از بازار سرمایه از سوی دولت هدایت می‌شود و با توجه به وعده این نامزد برای هدایت غیردولتی بورس در دولت احتمالی‌اش باید بگوییم؛ بورس ایران به دلیل فضای حاکم بر نظام اقتصادی و علاقه صاحبان بنگاه‌های خرد و کلان صنعتی و اقتصادی به شبه دولتی شدن، هیچ‌گاه غیردولتی نخواهد شد.

ثابتی راد با تاکید بر این که پشتیبانی نکردن دولت، از هم پاشیدن بازار سرمایه را در پی خواهد داشت، اضافه کرد: بسیاری از شرکت‌های حقوقی سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر در بازار سرمایه دولتی هستند و به همین دلیل خروج دولت از بازار سرمایه می‌تواند تبعات انفجاری و نابودکننده‌ای برای بازار سرمایه ایران و فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در آن داشته باشد.

وی ادامه داد: هدایت غیردولتی و تخصیص فرایندهای مدیریتی مرتبط با بازار سرمایه به بخش خصوصی باید به صورت دراز مدت و بر اساس راهبردهای جدید اقتصادی که در کشورهای توسعه یافته استفاده می‌شود صورت بگیرد تا بتوانیم شاهد ثبات بازار سرمایه و حتی رشد محسوس آن پس از تفویض فرایندهای مدیریتی به بخش خصوصی باشیم.

منبع: ایمنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =