بورس تهران

یک کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اقدام صندوق توسعه بازار در انتشار اوراق تبعی گفت: این اقدام، حرکت هوشمندانه‌ای بود. اوراق تبعی یکی از ابزارهای مشتقه بازار سرمایه است که می‌تواند نقش قابل توجهی در بازار داشته باشد. یکی از بهترین راه‌ها برای توسعه بازار، بهبود شرایط و جلوگیری از بروز حالت‌های هیجانی در بورس، توسعه بازار مشتقات است که به بیمه سهام شهرت دارد.

بهنام شاهنگیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین درباره نقش اوراق تبعی در بازار سرمایه اظهار کرد: اوراق تبعی یکی از ابزارهای مشتقه بازار سرمایه است که می‌تواند نقش قابل توجهی در بازار داشته باشد. یکی از بهترین راه‌ها برای توسعه بازار، بهبود شرایط و جلوگیری از بروز حالت‌های هیجانی در بورس، توسعه بازار مشتقات است که به بیمه سهام شهرت دارد.  بر این اساس ناشر تعهد می‌دهد که سهام را در تاریخی مشخص با قیمت معینی معامله کند.

وی افزود: در اصل یک قیمت حداقلی برای سهم مشخص می‌شود که باعث ایجاد دلگرمی و جذابیت برای سهامداران و سرمایه‌گذاران می‌شود.

این کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه گفت: درحال حاضر از نظر عملکردی دو نوع اوراق تبعه در بازار وجود دارد. نوع اول در واقع اوراقی بود که توسط خود ناشرها منتشر می‌شود. تعداد این اوراق در اوایل سال گذشته که اوراق ابتدایی این بخش منتشر می‌شد، نسبت به شناوری سهم‌ها کم بود و همچنان نیز تعداد آن‌ها کافی نیست.

شاهنگیان ادامه داد: اما نوع جدید آن که پس از بسته ۷+۳ شاهد هستیم، اوراقی است که توسط صندوق توسعه بازار منتشر می‌شود و نمادهای شاخص‌ساز بازار را هدف قرار می‌دهد. البته این مسئله به صندوق‌های درآمد ثابت محدود شده است که کار هوشمندانه‌ای محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: یکی از راه‌های صندوق توسعه بازار برای حمایت از بازار خرید مستقیم سهام بود که منابع مالی بسیاری را طلب می‌کرد اما در روش جدید که مبتنی بر انتشار اوراق تبعی است، باعث می‌شود که حجم بسیار زیادی از اوراق با منابع مالی کمتری معامله شود بنابراین همان منابع موجود می‌تواند تاثیر بیشتری بر بازار بگذارد.

این کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه اظهار کرد: به نظر من این اقدام، حرکت هوشمندانه‌ای بود کما اینکه سهامی که انتخاب شده است با توجه به قیمت‌های جهانی هزینه چندانی برای صندوق توسعه بازار ندارد.

شاهنگیان تصریح کرد: یکی از بهترین راه‌های حمایت بازار تنوع بخشی به این ابزارهای مدیریت ریسک از جمله اوراق اختیار است. در بازار سرمایه کشورهای پیشرفته، حجم معاملات بازارهای مشتقه چند برابر بازارهای فیزیکی است. این مسئله به نظر من بزرگترین نقطه ضعف بازار ما محسوب می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر تعداد نمادی که برای آن‌ها اوراق تبعی صادر شده، اصلا کافی نیست. نقطه ضعف این موضوع نیز همین است. در این فرآیند سهام‌های بزرگ بازار انتخاب شده است که صحیح نیست. در عوض باید دامنه وسیعی از سهام به ویژه سهام کوچک از این روش مورد حمایت قرار گیرد.

این کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه گفت: اشتباه است که فکر کنیم با جمع شدن صف فروش حدود ۲۰ یا ۳۰ سهم بزرگ، صف فروش بازار هم جمع می‌شود البته باید به این موضوع نیز توجه کرد که این مسئله باعث می‌شود صف فروش سهام بزرگ جمع شود اما سهام کوچک‌تر همچنان قفل باشد.

شاهنگیان ادامه داد: این مسئله باعث می‌شود زمانی که افراد نیاز به پول دارند به دلیل صف فروش بودن سهام کوچک‌تر و قفل بودن سهام مجبور به فروش سهام ارزنده‌ای مانند سهام فولاد مبارکه شوند و این مسئله خود فشار بیشتری برای فروش در این نمادها به وجود می‌آورد.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر موارد گفته شده انتشار اوراق تبعی به این صورت که تنها صندوق‌های درآمد ثابت مجاز به خرید باشند، باعث مزیت صندوق های درآمد ثابت نسبت به سایر ابزارهای بازار بدهی و پول می‌شود که خود منابع این صندوق ها رو افزایش می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =