• ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹
  • کد خبر: 13979
  • readingTime: ۲ دقیقه
فولاد مبارکه متالوژی

پیش بینی‌های صورت گرفته از سوی کارشناسان در بازار و صنعت فولاد حاکی از آن است که در ۳ ماه آینده میلادی(می- ژوئن- جولای) شاهد بازاری متعادل از لحاظ قیمتی خواهیم بود و در ماه جولای (بازه زمانی ۱۰تیر تا ۹ مرداد) روند افزایش قیمت در بازار از سر گرفته می شود.

به گزارش ایراسین، در ماه می میلادی ( فاصله زمانی ۱۱ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد) عوامل مختلفی بر قیمت فولاد اثرگذار خواهند بود. مواردی همچون رشد تولید فولاد پس از رفع محدودیت‌های تولید در فصل گرما در چین، کاهش فعالیت تجاری در نیمه اول ماه مه در طول تعطیلات و خرید محدود محصولات فولادی و تحویل در تابستان برای منطقه منا و در نهایت پیش بینی که برای کاهش قیمت قراضه در ترکیه وجود دارد، عواملی هستند که می‌توانند منجر به کاهش قیمت‌ها شوند، اما در مقابل تمایل تولیدکنندگان برای افزایش قیمت که ناشی از انتظارات خوشبینانه آنها برای بهبود تقاضا برای محصولات نوردی در بازارهای اتحادیه اروپا و CIS و در نهایت تقویت مشوقهای صادراتی در کشور چین است، از جمله عوامل اثرگذار بر روند افزایش قیمت به شمار می‌آیند؛ اما در این میان قدرت عوامل کاهشی و افزایش دهنده قیمت در یک سطح بوده و به طور کلی می‌توان گفت که ثبات در ماه مه برقرار خواهد بود.

اما در ماه ژوئن (۱۱ خرداد تا ۹ تیر) مواردی همچون رشد ذوب فولاد در چین، مصرف کم محصولات نوردشده در ماه‌های تابستانی در بازارهای MENA و SEA سبب خواهند شد تا قیمت‌ها روند کاهشی به خود بگیرند، در مقابل این موضوع مواردی مانند افزایش معاملات برای بازار پیش بینی می‌شود. چراکه با تمام شدن ماه رمضان خریداران به بازار برخواهند گشت و در مقابل تقاضا برای محصولات نوردی در بخش ساخت و ساز در کشورهای اتحادیه اروپا و CIS هم افزایش خواهد یافت و در کنار این موارد پیش بینی برای بازگشت قیمت قراضه به اوج نیز وجود دارد.

در ماه جولای (۱۰تیر تا ۹مرداد) نیز همچون ماه مه، رشد ذوب فولاد در چین و مصرف کم محصولات نورد شده در ماههای تابستان در بازارهای MENA دیده شده است، اما عوامل اثرگذار بر افزایش قیمت همچون ماه مه و ژوئن به همراه کاهش عرصه به دلیل تعطیلی برنامه ریزی شده شرکتهای متالورژی برای تعمیرات، سبب شده کفه ترازو به سمت عوامل اثرگذار بر رشد قیمت سنگین تر شود.

به نظر می‌رسد، عوامل اثرگذار فراوانی به جز قیمت مواد اولیه و انرژی بر روند قیمتی فولاد در سراسر جهان وجود دارد، تعطیلات و کم شدن میزان تقاضا به دلیل تغییر شرایط آب و هوایی و حتی برخی از مناسبات دینی همچون ماه رمضان در کنار تاثیرگذاری بازارهای بزرگ منطقه همچون MENA و CIS منجر به تغییر قیمت‌ها و حتی در برخی موارد برهم خورد بازار میشوند؛ اما آنچه که در این میان مهم است، بازگشت ثبات در بازارهای فولادی و عدم کاهش قیمت برای فولاد، همچنین روند روبه رشد قیمتی است که برخی از مواد اولیه برای تولید فولاد به خود گرفته اند که از جمله مهمترین آنها میتوان به سنگ آهن و قراضه اشاره کرد.

در ایران نیز به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ فولادی در منطقه، عوامل متعددی بجز موارد یادشده در بازار جهانی بر قیمت فولاد اثرگذار بوده که در برخی موارد منجر به برهم خوردن نظم بازار و حتی از دست دادن بازارهای جهانی شده است و آن چیزی نیست جز قوانین و مقررات موجود در این بخش. به نظر میرسد با توجه بیشتر به صنعت فولاد کشورمان، می‌توان فرصت مناسبی را برای انجام صادرات و ارزآوری در کشور فراهم کرد و در نهایت با توسعه بازارهای صادراتی به جایگاه واقعی خود در جهان دست پیدا کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =