• ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹
  • کد خبر: 13082
  • readingTime: ۳ دقیقه
ورق فولادی

به گزارشی از مرجع فولاد در آینده موجی از افزایش قیمت فولاد را در بازار خواهیم داشت همینطور طی چندین روز گذشته قیمت فولاد رو به افزایش بوده است.

به گزارش ایراسین، اگر چه مدت زمانی است که شاهد ثابت بودن قیمت فولاد در بازار بوده ایم اما طی ۱۰ روز گذشته هم چنان روند صعودی فولاد در بازار شروع به حرکت کرده است.

یکی از دلایل اصلی روند افزایشی قیمت فولاد و ورق هایی نظیر ورق سیاه و ورق گالوانیزه افزایش قیمت شمش در بازار می‌باشد.این افزایش قیمت باعث رشد قیمت محصولات زیادی شده و محصولاتی که تحت تاثیر فولاد هستند هم با افزایش قیمت رو به رو شده اند.

علت افزایش فولاد در بازار

 افزایش قیمت شمش فولادی تحت تاثیر عوامل مختلفی است. افزایش آهن اسفنجی، رشد قیمت فولاد، کم شدن فروش های داخلی بعضی از تولیدکنندگان، نداشتن تمایل فروشندگان به فروش فولاد در بازار های داخلی و ... از علت های افزایش روند قیمت فولاد در این چند روز اخیر بوده است.

میزان افزایش قیمت فولاد در بازار

عوامل ذکر شده نشان می دهد که قیمت فولاد رو به افزایش خواهد بود. برخی از تولیدکنندگان این افزایش قیمت را تا روزی ۹۰ تومان هم تخمین زده اند. در این مدت زمان چند روزه به طور مداوم قیمت های فولاد رو به افزایش بوده است. رفتار نادرست بازار داخلی هم عاملی برای گران شدن قیمت فولاد در بازار داخلی است.

ضعف برای فروش محصولات فولادی در بازار مشاهده می شود. بیشتر کارخانه های تولیدی فولاد بیان کرده اند که بیشتر موجودی خود را حتی برای چند روز آینده به فروش رسانده اند. آنها اظهار داشتد که دیگر محصولی برای فروش ندارند. این در حالی است که برخی از تولیدکنندگان دست به صادرات زده اند.

عوامل تاثیر گذار بر رشد قیمت فولاد

عرضه قراضه و آهن اسفنجی از جمله موادی هستند که تاثیر مستقیمی بر قیمت فولاد دارند. زیرا این ها مواد اولیه ای هستند که می توان آن‌ها را با مواد دیگر جایگزین کرد. اگر عرضه این محصولات در بازار کاهش یابد، تغییرات زیادی مبنی بر افزایش قیمت فولاد بوجود خواهد آمد. به همین دلیل باید توجه بسیار زیادی بر تامین قراضه کرد.

انتظار کاهش قیمت فولاد

در سال جدید فولاد دارای افزایش قیمت بوده است. این در حالی است که صادرات این محصول کاهش یافته است. به دلیل مسائلی از جمله کرونا و تحریم ها صادرات فولاد در سال جدید کمتر شده است. این موضوعات این انتظار را می آورد که قیمت نهایی فولاد و محصولات فولادی کاهش یابد. اما خلاف این انتظار پیش رفته است. شمش فولاد، ورق فولادی، میلگرد در ابتدای سال جدید روند افزایشی خود را طی کرده است. هم چنین دولت و مجلس همم در این باره دخالت هایی داشته اند. اما هم چنان این افزایش قیمت روند خود را طی می کند. پیش بینی ها حاکی از آن است که تا آخر امسال ۳۱ میلیون تن فولاد در کشور تولید شود و وارد بازار شود.

دلایلی اصلی افزایش قیمت فولاد در بازار های خارجی

همانطور که می دانید قیمت فولاد به صورت جهانی افزایش یافته است. شیوع ویروس کرونا در کل جهان باعث دگرگون کردن اقتصاد جهانی شده است. به دلیل افزایش قرنطینه و اعمال قانون‌هایی از این قبیل، از این نوع مواد اولیه هم استفاده آنچنانی نشد. بسیاری از کشورهای مختلف کاهش تولید را راه حلی برای ایجاد کردن تعادل دانستند. به همین دلیل تولید فولاد را کاهش دادند.

شاید بتوان کشور چین را عاملی برای افزایش قیمت فولاد دانست. کشور چین خیلی زودتر از بقیه کشورها توانست شرایط و وضع کنونی خود را کنترل کند. به همین دلیل شرایط عادی را زودتر به اقتصاد کشور خود بازگرداند. در نتیجه چین با افزایش تقاضای فولاد رو به رو شد. به دلیل افزایش نیاز کشور تقاضا هم در این کشور افزایش یافت. واردات کشور چین هم مورد توجه قرار گرفت.

 کشور چین خیلی زودتر از مابقی کشور ها افزایش تقاضای خود را اعلام کرد. در حالی که جهان با کاهش تولید رو به رو است. این موضوع باعث افزایش قیمت جهانی فولاد شده است.

دلایلی موثر بر افزایش قیمت فولاد در بازار های خارجی

اما هم چنان می‌توان دلایل دیگری هم برای افزایش قیمت فولاد در بازار بیان کرد. سیاست های ضد تجاری آمریکا دلیل دیگری بر این موضوع است.

کنترل کرونا در کشورهای مختلف هم باعث افزایش قیمت فولاد در بازار جهانی شده است. خبر کشف واکسن های مختلف کرونا خود عاملی برای امید به آینده است. امید به اینکه کرونا روزی از بین خواهد رفت. در نتیجه صنعت هم به زودی رشد خواهد کرد. این عوامل دست به دست هم داده اند تا دوباره قیمت جهانی فولاد روند افزایشی خود را طی کند.

منبع: فولاد پرایس

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =