فولاد

مدیرعامل شرکت صنعت ورق آرین با اشاره به برگزاری جشنواره ملی فولاد اعلام کرد: این جشنواره فرصتی است برای جمع شدن تمامی اهالی صنعت فولاد ایران که می‌توانیم از این فرصت برای ایجاد برندی ملی استفاده کنیم.

محمدمهدی یارجانلی در گفت‌وگو با ایراسین در این زمینه گفت: خوشبختانه ایران در زمینه مواد معدنی و همچنین صنایع معدنی دستاوردهای گسترده‌ای طی چند سال اخیر داشته و از آنجا که امتیازات ویژه‌ای مثل انرژی ارزان‌قیمت، نیروی متخصص ارزان‌قیمت و بسیاری از موارد دیگر را در اختیار دارد می‌تواند از این گردهمایی به خوبی در راستای برند سازی استفاده کند.

یارجانلی در ادامه افزود: فعالیت‌های جداگانه فولادسازی‌ها و صنایع مربوطه در سراسر ایران اگرچه امتیازی برای افزایش توانمندی و تولید در بخش‌های مختلف معدنی و صنایع معدنی بوده اما به نوعی می‌توان از آن به عنوان پاشنه آشیل صنعت نیز یاد کرد چون پراکندگی‌های فعالیت‌های یاد شده می‌تواند باعث عدم شکل‌گیری نظامی منسجم و قدرتمند در این بخش بشود.

این کارشناس صنعت فولاد معتقد است همین عارضه باعث شده تا برخی دشمنان انقلاب و کشورمان از آن استفاده کرده و در مواردی کارشکنی‌هایی علیه صنعت فولاد کشورمان ایجاد کنند در حالی که اگر بتوانیم در قالب یک کنسرسیوم یا گروه متشکل گام برداریم قطعاً تأثیرگذاری بیشتری در بازارهای خارجی خواهیم داشت و سهم بالاتری از بازار فولاد دهکده جهانی به دست می‌آوریم که قطعاً آسیب‌پذیری کمتری هم متوجه آن می‌شود.

وی تأکید کرد: امروز پراکندگی و کوچک مقیاس بودن تولیدکنندگان این صنعت باعث شده تا با کوچک‌ترین تغییر در شرایط اقتصادی انعطاف‌پذیری کمتری داشته باشند و بعضاً با چالش‌های جدی روبرو شود به همین دلیل است که تأکید داریم از فرصت این جشنواره استفاده کنیم و یک تشکل منسجم ایجاد کنیم تا توانایی بالاتری در مقابله با این کارشکنی‌ها و این شرایط اقتصادی داشته باشد.

مدیرعامل شرکت صنعت ورق آرین به خبرنگار ما گفت: جمع شدن تمام فعالان معادن و صنایع معدنی و حتی برخی از صنایع وابسته در یک مکان و یک زمان مشخص می‌تواند امتیازی باشد که تمام نقاط قوت و ضعف ایران برای تکمیل زنجیره تولید را شناسایی کنیم و با استفاده از ظرفیت‌های موجود آنها را در یک راستا یعنی منافع ملی خودمان قرار دهیم به این ترتیب صنعت فولاد ایران می‌تواند ضمن برندسازی ملی بگونه‌ای قدرت بگیرد که کمتر کسی توان تأثیرگذاری در آن را داشته باشد.

یارجانلی معتقد است اگرچه امروز آمریکا کارشکنی‌هایی را در این صنعت ایجاد کرده و بعضاً سرمایه‌گذاری‌ها و همچنین دستیابی به بازارهای صادراتی با چالش روبرو شده اما نباید فراموش کنیم سرمایه‌های سرگردان و همچنین تخصص‌های مختلفی داخل مرزهای ایران زمین وجود دارد که جزیره‌ای عمل کردن برخی نهادها آنها را به حاشیه رانده و اجازه همگرایی به آنها نداده است.

وی تأکید کرد: امروز دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی بسیاری در ایران فعالیت می‌کنند که سالانه متخصصان بسیاری را روانه بازار می‌کنند بدون اینکه واقعاً سیاست‌گذاران این مراکز آموزشی بدانند نیاز واقعی معادن و صنایع معدنی چیست در حالی که این‌گونه جشنواره‌ها و همایش‌های تخصصی که در سطح ملی برگزار می‌شود دقیقه می‌تواند به آنها خط دهی کرده و برای پرورش نیروی متخصص مورد نیاز تصمیم‌گیری شود تا آسیب‌پذیری صنعت به حداقل خود برسد.

این کارشناس صنعت فولاد به خبرنگار ما گفت: یکی از توصیه‌های تمام فعالان و همچنین کارشناسان این است که امسال با توجه به برگزاری جشنواره ملی فولاد تلاش کنیم در بخش تجارت الکترونیکی و خدمات آنلاین صنعت دقت عمل بیشتری داشته باشیم چون دستیابی به این شیوه‌های تجاری در صنعت می‌تواند ارزش افزوده بالاتری را به دلیل کاهش هزینه‌های تولید ایجاد کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =