بهمن آرمان

دکتر بهمن آرمان معاون اسبق سازمان بورس گفت: من به عنوان یکی از مدیران بورس در دوره سازندگی به رئیس جدید سازمان بورس توصیه می کنم که از این اصلاحات سطحی و موقتی بیرون بیاید و در نهایت به 3 موردی که در مدیریت پیشین به تصویب شورای عالی بورس و هیئت مدیره بورس و حتی کمیسیون تلفیق مجلس رسید توجه کند.

بهمن آرمان، استاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار ایراسین در مورد تصمیمات اخیر شورای عالی بورس  گفت: پس از بحران ناخواسته ای که بر مدیریت پیشین بورس تحمیل شد و دخالت های نابجای دستگاه های دولتی به ویژه قیمت گذاری دستوری  فولاد و تعیین سقف و کف قیمت ها در بورس کالا و خودکامگی دولت در زمینه تامین کسر بودجه خود، رئیس پیشین بورس که تلاش های فراوانی برای کنترل بحران کرده بود؛ ناچار به استعفا از مقام خود شد.

وی در ادامه افزود: دخالت های گوناگون و عدم پذیرش بورس به عنوان دماسنج اقتصاد کشور و ضرورت عدم دخالت در مکانیسم عرضه و تقاضا فشار زیادی بر بورس وارد کرد، ولی در طی همین مدت در مدیریت پیشین بورس، 3 اقدام اساسی و تاریخی رخ داد که اگر این 3 اقدام اجرایی شود نه تنها می تواند به نقطه عطفی در تاریخ بازار سرمایه ایران تبدیل شود بلکه در اقتصاد کشور نیز بسیاراثرگذار خواهد بود.

آرمان با بیان این مطالب گفت: نخستین مورد از این 3 اقدام تصویب اخذ مجوز شورای عالی بورس مبنی بر تاسیس شرکت های سهامی عام پروژه محور بود. مورد دوم اخذ مجوز افزایش سرمایه شرکت ها به قیمت روز بازار یا اصطلاحا «صرف سهام» بود و مورد سوم که تنها به علت کمبود وقت، مدیریت بورس فقط توانست آن را در لایحه بودجه سال آینده بگنجاند؛ مسئله بخشودگی مالیاتی سود سهام به افزایش سرمایه و تسریع در اجرای طرح های توسعه شرکت های پذیرفته شده در بورس بود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: تمام توجه دست اندرکاران بازار سرمایه بر این بود که مدیریت جدید بورس به این سه نکته و ادامه آنچه در مدیریت پیشین روی داده بود دست بیابد ولی متاسفانه بر اساس آنچه در رسانه های گروهی منتشر شده دوباره همان مسائل حاشیه ای و سطحی مبنی بر تغییر حجم مبنی و اصلاحات جزئی در ساختار بازار سرمایه در حال اجرا است.

معاون اسبق سازمان بورس به ریشه اشکالات به وجود آمده در ساختار بورس اشاره کرد و افزود: واقعیت امر این است که دولت به علت مداخلات زیاد به منظور تامین منابع مورد نیازش، بورس را که در ساختار اقتصاد جهانی به عنوان محل تجهیز منابع برای بخش واقعی اقتصاد است به یک قمارخانه تبدیل کرد و مردم را بدون اینکه به آنها آموزش کافی داده شود روانه این آشفته بازار کرد. در نهایت هم ما شاهد رشد حباب گونه قیمت سهام و پس از آن ریزش شدید قیمت سهام و برباد رفتن هستی تعداد زیادی از مردم بودیم که در مواردی طبق آنچه که در رسانه ها آمد حتی منجر به خودکشی خانوادگی و از بین رفتن دارایی های مردم شد. لذا من به عنوان یکی از مدیران بورس در دوره سازندگی به رئیس جدید سازمان بورس توصیه می کنم که از این اصلاحات سطحی و موقتی بیرون بیاید و در نهایت به 3 موردی که در مدیریت پیشین به تصویب شورای عالی بورس و هیئت مدیره بورس و حتی کمیسیون تلفیق مجلس رسید توجه کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =