سعید صمدی دبیر انجمن زغال‌سنگ

دبیر انجمن زغال‌سنگ کشور گفت: هر تن زغال سنگ مشابه زغال سنگ ایرانی قیمتی بین 100 تا 120 دلار دارد و چون زغال یک کالای خاص محسوب می شود هزینه حمل دریایی بالایی دارد و حدود 50 دلار هم هزینه حمل و نقل آن می شود یعنی هر تن زغال سنگی که وارد ایران می شود 4 میلیون تومان قیمت دارد. در صورتی که قیمت هر تن زغال سنگ ایرانی حدود 2 تا 2.2 میلیون تومان است

سعید صمدی دبیر انجمن زغال‌سنگ کشور در گفتگو با خبرنگار ایراسین در مورد مصرف زغال سنگ در ایران گفت: در حال حاضر بزرگترین مصرف کننده زغال سنگ در ایران کارخانه ذوب آهن اصفهان است و بعد از آن هم کارخانه فولاد زرند ایرانیان است که به زودی راه اندازی می شود و سالیانه 1.5 میلیون تن زغال سنگ نیاز خواهد داشت و از ابتدای سال آینده به مدار تولید خواهد آمد.

وی در ادامه گفت: در سال جاری به دلیل اینکه ظرفیت تولید زغال سنگ در کشور جوابگوی صنایع نبود، حدود 900 هزار تن زغال سنگ وارد کشور شد و سال آینده با به مدار تولید آمدن فولاد زرند قطعا افزایش پیدا خواهد کرد. این در شرایطی است که ذخیره قطعی زغال سنگ در کشور ما 1.2 میلیارد تن است (با اینکه خیلی هم روی زغال سنگ کار نکرده ایم) و شایسته نیست که در تامین نیاز داخلی هم مشکل داشته باشیم.

صمدی با بیان این مطالب افزود: زغال سنگ در ایران همیشه باید با گاز رقابت می کرده است در صورتی که قیمت زغال سنگ بر اساس قیمت های جهانی تعیین می شده و قیمت گاز یک قیمت یارانه ای بوده که تا 95 درصد یارانه برای آن در نظر گرفته می شده است. یک متر مکعب گار صادراتی حدود 30 سنت قیمت دارد که با دلار 20 هزارتومانی هم حساب کنید متری 6 هزار تومان می شود، در صورتی که قیمت یک متر گاز برای مصارف خانگی 75 تومان و برای پتروشیمی ها 450 تومان در نظر گرفته می شود که بازهم با قیمت جهانی اختلاف زیادی دارد. لذا به دلیل همین مسئله معادن زغال سنگ در ایران خیلی توسعه پیدا نکرده اند.

دبیر انجمن زغال‌سنگ کشور در خاتمه به خروج ارز از کشور جهت واردات زغال سنگ اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه مصرف زغال سنگ در داخل کشور در سال آینده به حدود 4 تن می رسد دولت باید شرایطی ایجاد کند که این نیاز از طریق معادن ایران تامین شود نه اینکه آن را وارد کنیم. قیمت وارداتی زغال سنگ قیمت بالایی است. هر تن زغال سنگ مشابه زغال سنگ ایرانی قیمتی بین 100 تا 120 دلار دارد و چون زغال یک کالای خاص محسوب می شود هزینه حمل دریایی بالایی دارد و حدود 50 دلار هم هزینه حمل و نقل آن می شود، یعنی هر تن زغال سنگی که وارد ایران می شود 4 میلیون تومان قیمت دارد. در صورتی که قیمت هر تن زغال سنگ ایرانی حدود 2 تا 2.2 میلیون تومان است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =