آلومینیوم و فولاد

سال 1399 که از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان سال جهش تولید نامگذاری شد، علیرغم مشکلات به وجود آمده در ایران که ناشی از شیوع ویروس کرونا بود، با افزایش تولید در شرکت‌های بزرگ معدن و صنایع معدنی کشور همراه شد.

به گزارش ایراسین، بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران "ایمیدرو" شرکت های بزرگ فعال در حوزه معدن و صنایع معدنی در زمینه تولید محصول عملکرد قابل قبولی داشته اند. به این شکل که در تولید شمش آلومینیوم شاهد رشد 66درصدی در تولید بوده ایم. یا بخش تولید شمش فولاد با رشد 18 درصدی همراه شده است.( لازم به ذکر است که در حال حاضر میزان تولید فولاد در کشور تقریبا دو برابر مصرف داخلی است و از این رو نیاز بازار داخلی کشور به صورت کامل تامین می شود)

در زنجیره تولید فولاد نیز محصولات مختلفی از کنسانتره گرفته تا آهن اسفنجی نیز با رشد تولید همراه شده اند. به این شکل که در بخش تولید کنسانتره رشد 6درصدی، تولید گندله سنگ آهن رشد 11درصدی و در نهایت تولید آهن اسفنجی رشد 9 درصدی را تجربه کرده است.

در زمینه تولید محصولات در صنایع پایین دستی فولاد نیز می بینیم که تولید محصولات فولادی با رشد 5 درصدی همراه شده اند.

در کنار صنایع فولادی، ایران در صنعت مس نیز پیشرفت‌های قابل توجهی داشته و امروزه در این بخش نیز شاهد تولید محصولات با ارزش افزوده بالا هستیم. از این رو می بینیم که در تولید کاتد مس با رشد 9 درصدی تولید روبرو شده ایم. همچنین در تولید کنسانتره مس نیز رشد 1 درصدی به ثبت رسیده است.

طلا نیز که به عنوان یکی از کالاهای سرمایه ای و مطمئن برای تمامی دولتها به شمار می آید نیز یکی دیگر از محصولات تولید شده در کشور است. در این زمینه نیز می بینیم که تولید شمش طلا در سال جهش تولید با رشد 5درصدی همراه شده است. لازم به یادآوری است که ایران ذخایر فراوانی از طلا در خود جای داده و سرمایه‌گذاری در این بخش می‌تواند یکی از راهکارهای مناسب برای داشتن کالایی سرمایه ای و قابل اتکا در اقتصاد کشور باشد.

لازم به ذکر است که در افق چشم انداز 1404، تولید محصولات صنایع معدنی همچون فولاد به میزان 55 میلیون تن، شمش آلومینیوم به میزان یک میلیون و 500هزارتن، مس به میزان 440هزارتن در نظر گرفته شده و برای رسیدن به این میزان از تولید نیز طی سالهای اخیر سرمایه گذاری های بزرگ و قابل توجهی در کشور انجام شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =