صنعت و معدن

گزارشی از وضعیت شاخص‌های صنعت، معدن و تجارت وزارت صمت در ۹ماهه ۹۹ منتشر شده که بر اساس آن شاهد رشد در تعداد مجوزهای صادره در بخش صنعت و معدن هستیم.

به گزارش ایراسین، بر اساس آمار منتشر شده از سوی معاونت طرح و برنامه وزارت صمت، در بخش صدور مجوزها در ۹ ماهه سال ۹۹ می بینیم که در بخش صنعت تعداد جواز تاسیس صادرشده به میزان ۲۷هزار و۹۵۳فقره بوده که نسبت به ۹ماهه سال گذشته که ۱۹هزار و۹۱۹ فقره بود با رشد ۴۰.۳درصدی همراه شده است.

همچنین در خصوص مجوز برای پروانه بهره برداری نیز با رشد ۸.۳درصدی همراه شده و از عدد ۴هزار و۶۹۲ فقره به  ۵ هزار و  ۸۳مورد رسیده است.

در حوزه معدن نیز می بینیم که طی ۹ماهه ۹۹ در بخش صدور پروانه اکتشاف نسبت به سال گذشته رشد ۴.۸درصدی داشته و از ۶۶۹فقره پروانه اکتشاف در ۹ماهه سال ۹۸ به ۷۰۱فقره در مدت مشابه سال جاری رسیده است.

صدور گواهی کشف نیز با رشد ۱.۴درصدی همراه شده و امسال طی ۹‌ماهه اول ۹۹ ، ۳۶۷فقره گواهی کشف صادر شده است.

صدور پروانه بهره برداری معدن در ۹ ماهه ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد ۳.۸درصدی همراه شده و از عدد ۴۴۵فقره به ۴۶۲فقره رسیده است.

در زمینه سرمایه مجوزهای صادره ۹ماهه سال ۹۹ نیز می بینیم که در بخش صنعت، جواز تاسیس با رشد ۵۰درصدی همراه شده و در حوزه پروانه بهره برداری نیز رشو ۲۸۲.۲درصدی داشته است. همچنین در بخش معدن نیز در گواهی کشف با رشد ۸.۴درصدی همراه گشته است.

(لازم به ذکر است رشد سرمایه گذاری در مدت یادشده به دلیل صدور پروانه های بهره برداری شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس، شرکت کود شیمیایی اوره لردگان و مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب بوده است‌.)

در خصوص وضعیت طرح‌های صنعتی، معدنی و تجاری مصوب در هیات سرمایه گذاری خارجی در ۹ ماهه ۹۹ نیز می بینیم که تعداد آن به ۱۰۴فقره رسیده که نسبت به ۷۰فقره در مدت مشابه سال قبل با رشد ۴۸.۶درصدی همراه شده، همچنین حجم کل سرمایه گذاری خارجی در ۹ماهه ۹۹ برابر با ۱۴۷۷میلیون دلار رسیده است که نسبت به ۶۴۵میلیون دلار در ۹ ماهه ۹۸، رشد ۱۲۹درصدی داشته است.

 در خصوص آمار مقدماتی واردات و صادرات کالاهای غیرنفتی (با میعانات گازی) در 9 ماهه 99 نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز در این گزارش آمده است: میزان واردات انجام شده در 9 ماهه 99 نسبت به 9 ماهه 89 با رشد منفی در میزان وزن به مقدار 0.9درصد و در ارزش دلاری نیز رشد منفی 16.2درصدی داشته است. همچنین در حوزه صادرات نیز از نظر وزنی رشد منفی 17.3درصدی و ارزش دلاری نیز رشد منفی 20.3 درصدی داشته است.

در مجموع کل حجم تجارت در 9ماهه 99 برابر با 51970میلیون دلار بوده است که این عدد در سال گذشته برابر با 63551میلیون دلار با رشد منفی همراه گشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =