اکبریان

رئیس انجمن سنگ آهن ایران گفت: اینکه دولت صادرات سنگ آهن را متوقف کرده است از دید ما اشتباه است، باید بستر صادرات حتی به صورت حداقلی باز باشد، چرا که منجر به ایجاد شفافیت می شود و از طرفی همه واحدهای فعال در این صنعت برای واردات تجهیزات، قطعات یدکی و ماشین‌آلات خودشان نیاز به ارز دارند و صادرات با هدف تامین نیاز ارزی فعالان معدنی ضروری است.

مهرداد اکبریان رئیس انجمن سنگ آهن ایران در گفتگو با خبرنگار ایراسین درباره چند نرخی بودن قیمت سنگ آهن در بازار گفت: متاسفانه دولت با چند نرخه کردن قیمت ها یک اجحافی را به همه تولیدکنندگان زنجیره فولاد وارد کرده است و فرقی هم نمی کند این تولیدکننده، تولید کننده سنگ آهن یا شمش، کنسانتره و... باشد و دولت اجازه نمی دهد قیمت ها واقعی باشد.

وی افزود: سود حاصل از این فاصله با قیمت های واقعی به جیب عده ای واسطه می رسد و مصرف کننده نهایی قیمت بالا را پرداخت می کند، ولی ما به التفاوت ها از تولید کنندگان زنجیره فولاد خارج می شود و به عده ای می رسد که هیچ نقشی در این زنجیره ندارند و کسانی هستند که گاهی اوقات موردی آمده اند یا به دنبال واسطه گری و دلالی هستند.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران در ادامه به اولویت های این انجمن به عنوان یک تشکل صنفی پرداخت و گفت: مطمئن باشید که انجمن سنگ آهن و بخش معدن 3 موضوع مهم را مد نظر قرار دارد: موضوع اول که اولویت یک ما است؛ تامین نیاز بازار داخلی است و ما به دنبال این هستیم که نیاز داخل کشور را صد در صد تامین کنیم و شمش سازها باید در تامین سنگ آهن و کنسانتره مورد نیاز خودشان هیچ نگرانی نداشته باشند.

موضوع دوم بحث صادرات است. اینکه دولت صادرات سنگ آهن را متوقف کرده است از دید ما اشتباه است. باید مفر صادرات حتی به صورت حداقلی باز باشد، چرا که منجر به ایجاد شفافیت می شود و از طرفی همه واحدهای فعال در این صنعت مخصوصا برای واردات تجهیزات، قطعات یدکی و ماشین‌آلات خودشان نیاز به ارز دارند و در حال حاضر جایی وجود ندارد که به کارخانه تولیدی ما ارز بدهد. صادرات با هدف تامین نیاز ارزی فعالان معدنی ضروری است. بنابراین انتظار می‌رود بخش محدودی از ظرفیت این صنایع به صادرات اختصاص یابد. بدون تردید صادرات بخش محدودی از محصولات بالادستی زنجیره فولاد ضربه‌ای به تولید نمی‌زند، اما می‌تواند زمینه تامین ارز مورد نیاز این واحدها برای مورد نیاز بخش معدن و صنایع معدنی را فراهم کند.

اکبریان در خاتمه به اولویت سوم این انجمن اشاره کرد و گفت: باید رانت ها و فسادی که در بازار وجود دارد از بین برود و این موضوعی است که همه به دنبال آن هستند. متاسفانه علت اصلی آن تصمیمات غلط دولتی و قیمت گذاری اجباری است که باعث شده ما همیشه خلاء هایی را در بازار داشته باشیم و سوء استفاده کنندگان از این فضا قطعا کسانی خارج از تولیدکنندگان زنجیره هستند. لذا این سه موضوع سرلوحه کار ما در انجمن است. همچنین در پابان باید بگویم ما با تولیدکنندگان شمش هیچ مشکلی نداریم و آماده همفکری برای حل موضوعات قیمت گذاری هستیم و  تاکید می کنم بالا رفتن قیمت سنگ تاثیر آنچنانی در قیمت نهایی شمش ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =