معدن

کارشناس ارشد گردشگری اداره کل میراث فرهنگی اصفهان گفت: استان اصفهان با ذخایر معدنی فعال و غیرفعال می تواند با توسعه گردشگری سهم مهمی در ارزآوری و رونق اقتصاد محلی ایفا کند.

کامران هارونی در گفت و گو با خبرنگار ایراسین با اشاره به ذخایر غنی معدنی در ایران گفت: توسعه گردشگری با پدیده های نوظهور اعم از گردشگری معدن می تواند در ارزآوری و ایجاد درآمد پایدار محلی نقش مهمی داشته باشد.

وی افزود:گردشگری معدنی مدل موفقی در کشورهای توریستی قلمداد می شود که در کنار گردشگری کشاورزی، گردشگری ماجراجویانه سهم مهمی در جذب گردشگر داخلی و خارجی دارد.

این کارشناس ارشد گردشگری با تاکید بر اهمیت اقتصادی گردشگری معدن تصریح کرد: استان اصفهان با ذخایر معدنی فعال و متروک و معادن روباز و زیرزمینی می تواند گردشگران را با روشهای اکتشاف آشنا کند و علاوه بر شناسایی و عرضه بخش های ناشناخته معادن در جذب سرمایه گذاری موثر واقع شود.

وی افزود: گردشگری معدن شاخه ای جدید از توریسم است که علاوه بر معرفی مقاصد جدید گردشگری ناشناخته برای مسافران در اشتغال زایی، درآمد پایدار جوامع محلی و روستاهای پیرامون نقش دارد.

طراحی گردشگری معدن دربرنامه آژانس های مسافرتی

هارونی با اشاره به اینکه معادن در حال بهره برداری و متروکه می تواند در خدمت راهنمایان گردشگری، بوم گردی و زمین گردشگری (ژئوتوریسم) قرار بگیرد، گفت: آژانس های خدمات مسافرتی با طراحی تورهای گردشگری معدن در کنار تورهای طبیعت گردی می توانند زمینه بازدید گردشگران داخلی و خارجی را در آینده فراهم کنند.

وی افزود: استان اصفهان با معادن روباز، زیرزمینی، فعال و متروکه می تواند به عنوان نخستین استان معرفی کننده گردشگری معدن در کشور شود چراکه معدن سرب و روی نخلک در شهرستان نائین با قدمت بیش از دو هزار سال که با ابزارهای باستانی حفاری شده در عمق 230متری زمین، مکانی جذاب ودیدنی برای گردشگران است.

این کارشناس ارشد گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: معدن پتاس در شهرستان خوروبیابانک هم به عنوان بزرگترین معدن شورابه حوضه خلیج فارس با ذخایر املاح تبخیری در خاورمیانه هم مکانی دیدنی در توسعه گردشگری معدن محسوب می شود.  

تشکیل کارگروه گردشگری معدن

هارونی افزود: متاسفانه گردشگری معدن متولی مشخصی ندارد و با توجه به فرابخشی بودن حوزه گردشگری، پیشنهاد می کنم، کارگروهی متشکل از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی، صمت، کمیسیون معادن و صنایع معادنی اتاق بازرگانی ایران و نماینده تشکل های معدنی و سازمانهای زمین شناسی در سطح کلان تشکیل شود تا به کمک بخش خصوصی هسته های سرمایه گذاری در حوزه  گردشگری در معدن اجرا شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =