• ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
  • کد خبر: 10086
  • readingTime: ۲ دقیقه
سرب و روی

وزارت صنعت، معدن و تجارت برای پیشبرد اهداف خود در صنایع مختلف از جمله صنایع معدنی طرح‌های جامعی را تعریف کرده که یکی از آنها طرح جامع برای صنعت سرب و روی ایران است که به مدت 2 سال بررسی و مطالعات لازم انجام و اطلاعات آن تهیه شده تا نقشه راه آینده صنعت سرب و روی و هدف این صنعت، برای ۲۰ سال آینده یعنی تا سال ۱۴۲۰ ترسیم شود.

به گزارش ایراسین، طرح جامع سرب و روی که افق 20 ساله برای این صنعت در آن ترسیم شده، مواردی همچون مشخص کردن نقاط ضعف و قوت و لحاظ کردن استاندارهای جهانی را در خود جای داده است.

به گزارش ایراسین، امین صفری مدیر مجتمع معدنی سرب و روی مهدی آباد که به عنوان مجری این طرح انتخاب شده در این باره گفته است: طی 2 سال گذشته جلسات کارشناسی به صورت عمومی و خصوصی با همه ذینفعان از جمله صاحبان صنایع، دانشگاهیان و نخبگان صنعت، به منظور جمع آوری اطلاعات دقیق، ترسیم وضع مطلوب، چشم انداز، تحلیل فاصله و تدوین برنامه های اجرایی برگزار شده است.

گفته می شود که طرح جامع سرب و روی کشور به عنوان سند راهبردی توسعه این صنعت با چشم انداز افق ۱۴۲۰، آماده ابلاغ از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت است،اما این در حالیست که فعالان حوزه سرب و روی بر این موضوع تاکید دارند که هنوز این طرح کامل نشده و نقاط ضعفی در آن وجود دارد که باید رفع شود.

مراحل تهیه طرح جامع سرب و روی در دو فاز انجام شده است: فاز نخست مطالعه پایه و تشریح وضع موجود از این صنعت است که شامل مواردی همچون بررسی تولید و مصرف سرب و روی ایران و جهان، مطالعه ذخایر سرب و روی ایران و جهان جمع آوری و بررسی کلیات تحلیل جایگاه ایران در عرضه سرب و روی جهان تحلیل عرضه و تقاضا و بررسی وضعیت واردات و صادرات سرب و روی است.

در مرحله بعدی شناسایی ذینفعان خواسته‌ها و انتظارات ذینفعان، الزامات و تاکیدات اسناد فرادستی، بررسی قیمت تمام شده محصولات و تحلیل شاخص های بهره وری انجام شده که در مجموع از این موارد تحلیل و تعریف وضع مطلوب و تدوین چشم انداز انجام می‌شود همچنین برای این تحلیل بررسی تکنولوژی های مرسوم و نوین فناوری در حوزه سرب و روی لازم و ضروری است.

در واقع از تحلیل و تدوین یادشده چشم انداز، می‌توان تحلیل محیط محیط و صنعت سرب و روی کشور را بررسی کرد و در نهایت با تدوین نقشه راه و تحقق اهداف چشم انداز، به ارائه برنامه پایش پرداخت.

بر اساس اهداف تعریف شده در طرح جامع سرب و روی تولید شمش روی به میزان ۶۳۰ هزار تن پیش بینی شده است.

مجری طرح جامع سرب و روی در خصوص راهکارهای کلان توسعه صنعت سرب و روی گفته است که از جمله مهمترین راهکارها تعیین ستاد و ساختار اجرایی برای پایش طرح جامع سرب و روی، مشارکت تشکل های صنفی در سیاست گذاری های کلان، تدوین طرح جامع اکتشاف سرب و روی و کاهش تصدی گری دولت است. همچنین حذف صدور مجوز جدید کارخانه تولید شمش، تسهیل واردات مواد اولیه (خاک و کنسانتره) و نیز، حمایت و تشویق یکپارچه سازی و ادغام واحدهای فرآوری کوچک مقیاس از دیگر راهکارهاست.

به نظر می‌رسد کاهش تصدی گری دولت در بخشهای مختلف معدن و صنایع معدنی یکی از مهم‌ترین راهکارها برای به پیش بردن اهداف تعریف شده در صنایع معدنی است.

میزان ذخایر سرب وروی موجود در جهان 340.4میلیون تن است که از این میزان سهم ایران نزدیک به 17 میلیون تنی از جایگاه نسبتا خوبی در میان دارندگان ذخیره این مواد معدنی برخوردار است. معادن انگوران، مهدی آباد، نخلک جزو معادن مهم سرب و روی ایران به شمار می‌آیند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =