بهروز رحمتی

معاون توسعه و اکتشافات شرکت مس گفت: در حوزه اکتشافات شرکت ملی مس ایران اقدامات گسترده‌ای انجام داده که یکی از مهم‌ترین آنها در خصوص حفاری‌های اکتشافی است و طبق برنامه‌ریزی انجام شده میزان حفاری تا پایان سال حداقل به 100هزارمتر می‌رسد.

بهروز رحمتی در گفت وگو با ایراسین با بیان این مطلب در ادامه گفت:  یکی از پارامترها و شاخص‌های اندازه‌گیری عملکرد حوزه اکتشافات متراژ حفاری است که به صورت مغزه گیری انجام می‌شود. میانگین حفاری در سال‌های 94 و 95  حدود 37هزارمتر در سال بوده که این عدد در سال گذشته با افزایش 2برابری به 70هزار متر رسید و امسال نیز تا به امروز حدود 77هزارمتر حفاری انجام شده که 2 برابر سال‌های 94 تا 96 است. با ادامه این روند تا پایان سال میزان حفاری حداقل به 100هزارمتر افزایش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: با توجه به مشکلاتی که ناوگان فرسوده حفاری کشور دارد، شرکت ملی مس ایران به ناچار مجبور شد تا به انجام عملیات اجرایی حفاری ورود کند و در نظر دارد 15 دستگاه حفاری عمیق زن 2500متری را وارد کشور کند؛ همچنین شرکت مس در کنار شرکت پیمانکاری این کار را انجام خواهد دهد. این دستگاهها از کشورهای همسایه و اروپایی وارد شده و قطعات اصلی آن از کشورهای تراز اول جهانی تهیه شده اند.

وی افزود: سال گذشته بالغ بر 530میلیون تن با عیار بین 0.5تا0.6 درصد به حجم ذخایر شرکت ملی صنایع مس ایران اضافه شده است که این روند افزایشی ادامه دار خواهد بود و پیش بینی می‌شود تا اواخر امسال یا ابتدای سال آینده عدد و ارقام مسرت بخشی را برای سهامداران شرکت در خصوص دستیابی به ذخایر اکتشافی انجام شده جدید اعلام کنیم.

به گفته رحمتی، این افزایش ذخایر تقریبا در همه بخش‌هایی که شرکت مس در حال فعالیت است یعنی 3 مجتمع اصلی مجموعه، خواهد بود. برای نمونه یک ذخیره بسیار مناسب در کنار مس سرچشمه معرفی خواهیم کرد. ذخایر سونگون نیز از 394میلیون تن اکنون به یک میلیارد تن افزایش پیدا کرده و این عدد نیز قطعا افزایش پیدا خواهد کرد؛ البته اعلام رسمی میزان افزایش ذخیره به محض نهایی و مشخص شدن بررسی‌ها و گزارشها انجام خواهد شد.

معاون توسعه و اکتشافات شرکت مس درخصوص عیار ذخایر مس موجود در کشور نیز گفت: با توجه به اینکه ذخایر مس با عیار بالا در جهان روبره اتمام بوده و همه تولیدکنندگان به سمت ذخایر با عیار پایین آمده اند، می‌توان گفت عیار 0.5تا0.6درصد در مقیاس جهانی بسیار عالی است. زیرا اکنون می‌بینیم در چین ذخایری با عیار 0.39درصد در حال فعالیت هستند و یا عیار 0.2 تا 0.3درصد در حال تولید هستند، بنابراین ذخیره مس با عیار 0.6درصد که ما در ایران به آن دست یافتیم عیار بسیار عالی و مناسب بوده و تکنولوژی که امروز برای فرآوری آن به کار گرفته‌ایم پاسخگوی این نوع از عیار خواهد بود.

به گفته رحمتی، دستگاه‌های حفاری برای کشف ذخایر جدید بوده و قرار است با اکتشافات جدید میزان ذخایر مس کشور را افزایش دهیم. در حال حاضر با میزان ذخیره موجود برای 100سال آینده مس داریم و مشکلی برای تولید فعلی نخواهیم داشت و به دنبال افزایش سطح ذخایر و تولید بیشتر هستیم تا ذخیره را برای 200 سال آینده تامین کنیم.

شرکت ملی مس ایران که طرح جامع مس که یک طرح 10 ساله طراحی کرده است. معاون توسعه و اکتشافات شرکت مس در این زمینه نیز اظهار کرد: شرکت مس برای 5سال آینده انجام 600هزارمتر حفاری اکتشافی را در برنامه‌های خود تعریف کرده که در مدت زمان 1400 تا سال 1404 این اکتشافات انجام شود و حداقل حفاری صورت گرفته به 600هزارمتر میرسد؛ البته اگر ناوگان حفاری پاسخگو باشد می‌توان این عدد را 2 برابر کرد.

رحمتی گفت: شرکت ملی مس این عدد را با توجه به پتانسیل موجود و به صورت واقعی در نظر گرفته است، حال اگر دستگاه حفاری بیشتری وارد کنیم، میتوان این عدد را به بیش از یک میلیون و 500هزار متر نیز رساند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =