حمیدرضا صالحی

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران گفت: پاندمی جهانی کرونا نشان داد موضوع تقاضا در آینده انرژی جهان بسیار مسئله تعیین کننده ای است. موضوع دیگر رشد انرژی های تجدید پذیر است که می تواند تهدید جدی برای سوخت های فسلی و انرژی های تجدید ناپذیر باش، زیرا دنیا در حال حرکت به سمت انرژی های تجدید پذیر است.

حمیدرضا صالحی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار ایراسین درباره وضعیت انرژی در سال گذشته میلادی گفت: در سال گذشته میلادی چندین اتفاق افتاد که باعث شد نرخ عرضه و تقاضا در دنیا دستخوش تغییرات زیادی شود، مهمترین آن کاهش تقاضا از طریق گسترش پاندمی کرونا بود و کووید 19 باعث شد کشورهای عمده مصرف کننده انرژی با کاهش مصرف روبرو شوند.

وی در ادامه افزود: کاهش تقاضا در سال گذشته روی قیمت انرژی در دنیا اثر گذاشت، به گونه ای که در یک دوشنبه سیاه قیمت هر بشکه نفت به 4 دلار هم رسید. لذا این موضوع بسیار اثر گذار بود و کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت جهان مثل عربستان و روسیه هم موفق به حفظ قیمت نشدند. لذا این بحران جهانی نشان داد موضوع تقاضا در آینده انرژی جهان بسیار مسئله تعیین کننده ای است. همچنین موضوع دیگر رشد انرژی های تجدید پذیر است که اگر با همین روند رو به رشد ادامه پیدا کند شاهد توسعه این انرژی ها هستیم و این موضوع می تواند تهدید جدی برای سوخت های فسیلی و انرژی های تجدید ناپذیر باشد، زیرا دنیا در حال حرکت به سمت انرژی های تجدید پذیر است.

عضو اتاق بازرگانی تهران به آلاینده بودن سوخت های فسیلی اشاره کرد و گفت: با توجه به شدت گرفتن آلاینده های سوخت فسیلی و تاثیر آنها روی محیط زیست، گرمایش زمین، کیفیت زندگی و آلودگی هوا و همچنین تاکید صاحب نظران بر روی استفاده از انرژی ها نو و استقبالی که از سوی مردم و شرکت های خصوصی در این زمینه انجام شده است؛ به نظر می رسد در دنیا و البته تا حدودی در ایران ما شاهد رشد انرژی های نو باشیم، زیرا  با کاهش قیمت تمام شده انرژی های تجدید پذیر هم روبرو هستیم.

صالحی در خاتمه به وضعیت مصرف گاز در سال قبل پرداخت و گفت: ما در بخش گاز در کنار کشورهای سنتی و قدیمی شاهد حضور بازیگران جدیدی مثل ترکمنستان و ترکیه بودیم. ترکمنستان در 11 ماه نخست سال 2020 بیش از 4.13 میلیارد دلار صادرات گاز و پتروشیمی داشت و ما در اواخر سال شاهد به بازی آمدن بازیگر جدیدی مثل ترکیه بودیم. ترکیه به واسطه سیاست هایی که از قبل طراحی کرده بود هم در کشف منابع گازی و هم در اجرای خطوط لوله های مواصلاتی خودش مخصوصا خط لوله انتقال گاز ترک‌استریم به طول 920 کیلومتر در دریای سیاه، موفق عمل کرد و این جز مهمترین رویدادهای منطقه محسوب می شود. لذا می توانیم بگوییم ترکیه که تا چند سال پیش نقشی در بازار انرژی نداشت اما الان در کنار روسیه به یکی از بازیگران منطقه تبدیل شده و ایران با داشتن بزرگترین ذخایر گازی جهان نقش بسیار ناچیزی در صادرات دارد و اگر در سیاست های خود بازنگری نکند این ذخایر فقط در داخل ایران مصرف خواهد شد و از رقابت های صادراتی باز می ماند.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =