سیدمهدی نقوی

معاون تکنولوژی فولادمبارکه اصفهان گفت: تست گرم لیزر پرتوان 10 kw در مرکز علوم و فنون لیزر ایران انجام شد و از اردیبهشت سال 1400 ، این لیزر جایگزین لیزر گازی اروپایی موجود در شرکت فولادمبارکه اصفهان خواهد شد.

سید مهدی نقوی با بیان این مطلب در گفت وگو با ایراسین در ادامه اظهار کرد: در آبانماه سال گذشته که نمایشگاه اپتیک و لیزر برگزار شد، شرکت فولاد مبارکه اصفهان با مرکز علوم و فنون لیزر ایران قراردادی مبنی بر تولید و ساخت لیزر فیبری و پرتوان 10 kw را به امضا رساند و امروز بعد از گذشت بیش از یک سال، تست گرم لیزر انجام و بر ما مسجل شد که توان ساخت لیزر پرتوان در ایران وجود دارد.

وی ادامه داد: اکنون فولادمبارکه اصفهان از یک لیزر که ساخت کشور آلمان است، استفاده می‌کند، اما به دلیل تحریم امکان تهیه قطعات آن برای شرکت میسر نیست؛ این درحالیست که از این لیزر در 2 بخش خطوط تولید فولاد مبارکه استفاده می‌شود و در صورتی که با مشکل فنی روبرو گردد، فعالیت در خطوط تولید محصولات سرد با مشکل جدی روبرو خواهد شد؛ در نتیجه تصمیم گرفتیم تا این لیزر را در داخل ایران بسازیم و بعد از انجام تحقیقات، متوجه شدیم مرکز علوم و فنون لیزر ایران توان ساخت لیزر پرتوان را دارد.

به گفته نقوی، اکنون با موفقیت در ساخت لیزر پرتوان، ایران پنجمین کشوری است که توان ساخت این نوع از لیزر را دارد.

معاون تکنولوژی فولادمبارکه اصفهان افزود: استفاده از لیزر ساخت ایرانی برای شرکت فولادمبارکه اصفهان در مقایسه با نمونه خارجی از لحاظ میزان هزینه صرف شده، حدود 50درصد ارزانتر تمام شده و در نتیجه از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌کند.

وی با تاکید بر این موضوع که ساخت لیزر پرتوان، یک اقدام بسیار دانشی و هایتک است ادامه داد: اگر ساخت لیزر پرتوان در داخل کشور برای ما میسر نمی‌شد، تولید محصولات سرد در فولادمبارکه اصفهان با مشکل مواجه می‌گشت.

به گفته وی، لیزر یکی از اقلام گران قیمت در صنعت است اما اکنون با دسترسی به توان ساخت لیزر پرتوان در ایران، برنامه‌ریزی برای ساخت ماشین‌های جوش لیزری و برش لیزری انجام خواهد شد تا با ساخت آنها در قیمت‌های مناسب، این دست از ماشین آلات را در اختیار دیگر صنایع قرار دهیم.

نقوی گفت: ساخت لیزر پرتوان به دانش فنی بالایی نیاز داشت، همچنین تحقیقات بسیاری برای چگونگی ساخت آن صورت گرفت. البته در ایران توان برای ساخت لیزرکم توان تا 3 کیلو وات وجود داشت اما زمانی که قدرت لیزر بالاتر می‌رود، توان ساخت آن از لحاظ فنی و دانشی بسیار سخت خواهد بود.

معاون تکنولوژی فولادمبارکه اصفهان ادامه داد: در حال حاضر لیزر پرتوان ساخته شده از لحاظ ایمنی و فنی در سطح قابل قبولی قرار دارد و جایگزین مناسبی برای نمونه خارجی آن در صنعت فولاد ایران است.

وی در پایان گفت: اردیبهشت سال 1400 بهره برداری رسمی لیزر پرتوان فیبری که به روزتر و مدرنتر از لیزر فعلی موجود در فولادمبارکه اصفهان است( لیزر گازی و ساخت اروپا) در خطوط فولادمبارکه اصفهان انجام خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =