افشین کلاهی

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: اگر بخواهیم بازیگر صحنه بین المللی باشیم باید قواعد بین المللی در این حوزه را بپذیریم و آن را رعایت کنیم و این خیلی ساده و بدهی است. ما یا این قواعد را می پذیریم یا نباید انتظار بازیگری بین المللی، جهش تولید، صادرات و فعالیت های اقتصادی جهانی داشته باشیم.

افشین کلاهی؛ عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین گفت: پذیرش FATF جز بدیهیات است و نیاز به گفتگو هم ندارد. این موضوعی است که همه کشورهای جهان به جز چند مورد همه آن را پذیرفته اند و برای مبادلات بین المللی و کار کردن با بانک ها یک سری قواعدی وجود دارد که باید رعایت شود.

رئیس کمیسیون کسب ‌وکار دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران در ادامه افزود: این موضوع به جای اینکه یک مسئله بازرگانی، مالی و بانکی عادی در حوزه تراکنش ها و مبارزه با پولشویی باشد به یک موضوع سیاسی در ایران تبدیل شده است و آن را به مسائل ملی و میهنی ربط می دهند.

کلاهی به عدم معامله طرفین خارجی با شرکت‌های ایرانی اشاره کرد و گفت: عدم پذیرش FATF بسیاری از شرکت ها و کشورهای خارجی را از معامله با ایران بازداشته است. من مثالی میزنم؛ فدراسیون فوتبال ما در مورد اساسنامه فیفا آیا بعد از کشمکش های فراوان توانست حرف خودش را به فدراسیون بین المللی دیکته کند یا مجبور شد اساسنامه اش را بر اساس خواسته های فیفا اصلاح کند؟! چرا این اتفاق افتاد چون یک سری قواعدی در دنیا وضع شده است که همه کشورها ملزم به رعایت آن هستند و نمی شود به موضوعات از این دست جنبه حماسی و ملی داد. در همان فوتبال ما یا باید بپذیریم که در صحنه بین المللی بازی کنیم یا در صحنه بین المللی حاضر نباشیم و اتفاقات فقط در کشور خودمان و مسابقات محلی دنبال شود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران با بیان این مطالب گفت: در حوزه اقتصادی و تراکنش های بانکی هم به همین صورت است. اگر بخواهیم بازیگر صحنه بین المللی باشیم باید قواعد بین المللی در این حوزه را بپذیریم و این خیلی ساده و بدهی است. ما یا این قواعد را می پذیریم یا نباید انتظار بازیگری بین المللی، جهش تولید، صادرات و فعالیت های اقتصادی جهانی داشته باشیم.این تصمیم گیری خیلی ساده است و پیچیدگی ندارد و ارتباطی به غرور ملی و مسائل سیاسی ندارد و یک کارت بازی سیاسی هم نیست و کمکی هم به دورزدن تحریم ها نمی کند. این مسائلی هم که در مخالفت با FATF گفته می شود هیچ ربطی به این موضوع ندارد و FATF فقط تسهیل گر روابط بین المللی است.

کلاهی در خاتمه به تبعات نپذیرفتن این کنوانسیون بین الملی اشاره کرد و گفت: ما این قواعد را رعایت نکرده ایم و همین باعث شده هزینه فعالیت های بین المللی ما به شدت افزایش پیدا کند. همین الان به خاطر تحریم ها هر شرکتی یا فردی که بخواهد با ایران معامله کند با مشکلات زیادی روبرو است و همین باعث شده این سطح معاملات بسیار کم رنگ شود. همان معدود کسانی هم که تمایل به معامله با ایران دارند و پذیرفته اند که هزینه های جانبی و حقوقی معامله با ایران را به عنوان کشوری در لیست تحریم ها است؛ بپذیرند به لیست سیاه FATF برمی خورند و این به هزینه های آنها اضافه می شود و باعث می شود انگیزه هایشان را کاملا از دست بدهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =