جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اگر لایحه 1400 به صورت ابتدایی به صحن مجلس بیاید قطعاً رد خواهد شد، اینکه کمیسیون تلفیق تا چه حد بتواند اصلاحات را در مورد بودجه انجام دهد تعیین کننده است؛ زیرا اگر مصوبه کمیسیون تلفیق با لایحه دولت چندان تفاوتی نکند مجلس آن را رد خواهد کرد.

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم در گفتگو با خبرنگار ایراسین در مورد روند بررسی بودجه 1400 گفت: روال بررسی لایحه بودجه به این شکل است که بعد از ارائه لایحه نمایندگان 10 روز امکان ارائه پیشنهاد دارند و کمیسیون های تخصصی نیز 2 هفته بعد از توزیع لایحه وقت دارند که آن را بررسی کنند. کمیسیون تلفیق مجلس هم حداکثر 3 هفته وقت دارد اصلاحات لازم را بر روی بودجه اعمال کند. چون بررسی لایحه بودجه بر اساس گزارش کمیسیون تلفیق در صحن بررسی می شود و اینگونه نیست که لایحه خام دولت در صحن مطرح شود. اگر لایحه 1400 به صورت خام به صحن بیاید قطعاً رد خواهد شد، امااینکه کمیسیون تلفیق تا چه حد بتواند اصلاحات را در مورد بودجه انجام دهد؛ تعیین کننده است که آیا مجلس بعد از این اصلاحات انجام شده و بودجه ای که مصوب کمیسیون تلفیق است رای موافق می دهد یا خیر، لذا اگر مصوبه کمیسیون تلفیق هم چندان با لایحه دولت تفاوتی نکند مجلس آن را رد خواهد کرد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در ادامه به اصول اصلاح ساختار بودجه پرداخت و گفت: 2 سال است که دولت مکلف به اجرای اصلاح ساختار بودجه شده است اما این اتفاق در بودجه سال قبل و بودجه امسال رخ نداده است. با اصلاح ساختار بودجه سهم مالیات ها افزایش پیدا می کند؛ مخصوصاً مالیات بر مصرف که به منابع درآمدی دولت اضافه می شود. همچنین در بحث اجرای طرح های عمرانی به سمت مشارکت با بخش های غیردولتی پیش خواهیم رفت.

وی در ادامه افزود: در اصلاح ساختار بودجه توزیع اعتبارت موجب مولد سازی دارایی های دولتی خواهد شد. همچنین مالیات بر ارزش افزوده بر اساس شاخص ها و ملاک هایی چون جمعیت، محرومیت و معکوس درآمد سالانه و.. اخذ می شود یا در پرداخت ها اعتبارات به پروژه ها با شفافیت صورت می گیرد و پرداخت ها صرفاً طبق روال مناقصه ها و چارچوب های تعریف شده در قانون انجام می شود و تمام جزئیات پرداخت ها کاملا مشخص خواهد بود تا زمینه برای سوء استفاده در بودجه از بین برود.

این نماینده مجلس یازدهم خاطر نشان کرد: با اصلاح ساختار بودجه در جهت افزایش خوداتکایی گام خواهیم برداشت و حداقل نیازهای افراد کم درآمد مورد توجه قرار می گیرد و در جهت توانمند کردن ظرفیت های تولید کشور اتفاق می افتد و به برخی از کارها سرعت داده می شود و اینها مواردی است که باید در ساختار بودجه اصلاح شود.

شایان ذکر است نظام بودجه در ایران سالها است دچار نواقص متعدد بوده است و وابستگی شدید به درآمدهای نفتی، فقدان درآمدهای پایدار و فقدان انضباط مالی از جمله ایرادات مهم نظام بودجه ریزی ایران بوده و دولت ها به دلیل درآمدهای نفتی، خود را ازاصلاحات ساختاری در بودجه بی نیاز می‌دیده اند اما تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان در سال های اخیر اصلاح این نواقص را به یک ضرورت گریزناپذیر تبدیل کرده است. بر همین اساس دولت از دو سال قبل مأموریت پیدا کرد نسبت به اصلاح ساختار بودجه اقدام کند. زیرا بودجه ریل حکمرانی اقتصادی دولت است و تمام برنامه‌های کلان اعم از اجرایی شدن قانون اساسی در حوزه معیشت، فرهنگ، اجتماع، سند چشم انداز، برنامه‌های ۵ ساله توسعه و.. که در کشور پایه ریزی می‌شود، خودش را در بودجه نشان می‌دهد. به همین دلیل، اصلاح ساختار بودجه به معنی عملی سازی اهداف اسناد بالا دستی کشور است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =