طهمورث جوانبخت

مدتی است شائبه‌های بسیاری در خصوص فروش محصولات فولادمبارکه از طریق سامانه مچینگ مطرح و گفته می‌شود این کار بر خلاف قانون است؛ این در حالی است که بر اساس آخرین مصوبه اعلام شده از سوی ستاد تنظیم بازار، میزان فروش محصولات فولادمبارکه در بورس و مچینگ مشخص شده و تا ابلاغ شیوه نامه جدید دولت نیز از سوی هیچ ارگانی از جمله وزارت صمت اعلام نشده است که فولادمبارکه حق فروش در مچینگ را ندارد. بلکه عکس این قضیه بوده و تا قبل از شیوه نامه بر اساس دستورالعمل های وزارت صمت فولاد مبارکه ملزم بوده روال جاری را ادامه دهد.

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولادمبارکه اصفهان با بیان این مطلب در گفت وگو با ایراسین اظهار کرد: فولاد مبارکه اصفهان همواره خود را مجری مصوبات دولت و ستاد تنظیم بازار دانسته و مصوبات ستاد تنظیم بازار را نیز 100 درصد اجرا کرده است؛ چراکه بر اساس این مصوبات، فولادمبارکه توزیع خود را بر اساس سیستم عرضه مستقیم در بورس و مچینگ تنظیم و اجرایی کرده است.

طهمورث جوانبخت در ادامه به آخرین مصوبه تنظیم بازار برای فروش محصولات فولادمبارکه اشاره کرد و گفت: بر اساس آخرین مصوبه تنظیم بازار که در اسفند سال ۹۸ اعلام شده، آمده است فولادمبارکه 40 درصد محصولات گرم خود را در تالار بورس عرضه کند و ۶۰ درصد باقیمانده را از طریق سیستم مچینگ به فروش برساند؛ همچنین درخصوص محصولات سرد نیز ۲۰درصد در تالار بورس مستقیم عرضه و ۸۰ درصد نیز به صورت مچینگ به خریداران فروخته شود.

وی افزود: فروش در سامانه مچینگ به این شکل است که ابتدا فولادمبارکه به صورت عرضه مستقیم در تالار بورس، محصولات مورد نظر را کشف قیمت کرده و در عرضه هفتگی براساس همان قیمت کشف شده در بورس محصول را در مچینگ یا همان عرضه اختصاصی به فروش برساند. در واقع بورس کالا محلی برای کشف قیمت است اما نمی‌تواند محل مناسبی برای توزیع باشد و آن را به خوبی انجام دهد؛ بنابراین می‌توان گفت فولادمبارکه از قانون تخطی نکرده و بر اساس آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار عمل کرده است.

وی ادامه داد: سیستم مچینگ فولادمبارکه به این شکل است، زمانی که محصول را در تالار بورس عرضه می‌کنیم، در ادامه مسیر فروش، درصد مشخص شده از محصولاتی که قرار است در مچینگ عرضه شود با همان قیمت کشف شده در بورس به فروش رسیده و این فروش اختصاصی در مچینگ در بورس ثبت می‌شود. به این ترتیب ۱۰۰درصد محصولات فولادمبارکه در بورس عرضه و ثبت می‌شود.

جوانبخت افزود: البته مصوبات دولت هیچ وقت ما را به ثبت فروش اختصاصی (مچینگ) در بورس ملزم نکرده بود. اما با توجه به شیوه‌نامه اگر قرار باشد همه محصولات در بورس عرضه شود؛ حتما این کار انجام خواهد شد.

معاون فروش و ارزیابی فولادمبارکه ادامه داد: شرکت‌های ایران خودرو، سایپا و لوازم خانگی به عنوان خریداران محصولات خاص فولادمبارکه هستند که نیازشان را از طریق سامانه مچینگ تهیه می‌کنند و در سامانه بهین یاب عضو نبودند؛ حال اگر فولاد مبارکه از طریق سیستم مچینگ محصولاتش را عرضه نمی‌کرد این شرکت‌ها برای تامین نیاز خود دچار مشکل می‌شدند. این درحالیست که از تیرماه امسال این شرکت‌ها ملزم شده اند که باید در سامانه بهین‌یاب عضو شوند که تا به امروز این کار را انجام نداده اند.

به گفته جوانبخت، حدود ۵۰درصد شرکت‌ها در صنایع پایین‌دستی فولاد کد بهین‌یاب نداشتند که از تیرماه امسال معاونت امور صنایع وزارت صمت آنها را ملزم کرده عضو بهین یاب شوند؛ آخرین مهلت برای این شرکت‌ها به ویژه خودروسازان تا پایان آذرماه است تا در این سامانه ثبت نام کنند.

وی با اشاره به شیوه نامه ابلاغی دولت که به عرضه همه محصولات در بورس کالا اشاره کرده نیز گفت: شیوه‌نامه دولت به دلیل اعمال تغییرات و اعتراضاتی که صورت گرفته هنوز به ابلاغ رسمی نرسیده است که بخواهیم تمام محصولات خود را در بورس عرضه کنیم. (البته همانگونه که اشاره شد تمامی محصولات عرضه شده در مچینگ در بورس ثبت می‌شود). از طرفی دیگر در هیچ جایی از قوانین ستاد تنظیم بازار و مصوبات مربوط به صنایع وزارت صمت نیامده است که فولاد مبارکه عرضه خود را از طریق سیستم مچینگ انجام ندهد.

جوانبخت ادامه داد: اگر شیوه نامه به همین شکل فعلی ابلاغ شود فولادمبارکه نیز ملزم است که محصولات استاندارد خود را در بورس عرضه کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =