یزدخواستی

معاون خرید فولاد مبارکه گفت: میزان مبلغ خرید شرکت در 6 ماهه اول سال 99 بالغ بر 273 هزار میلیارد ریال بوده است که در مدت مشابه در سال 98 که بالغ بر 250هزار میلیارد ریال بوده، به میزان 9 درصد افزایش داشته است. در 6ماهه اول 99 به میزان 84% مبلغ خرید از داخل کشور و 16% خرید از خارج  کشور بوده است، این درحالی است که در6 ماه سال 98 به میزان 68% خرید از داخل کشور  و 32% خرید از خارج کشور بوده است.

رضا یزدخواستی معاون خرید فولاد مبارکه در گفتگو با خبرنگار ایراسین در مورد نیاز سالیانه فولاد مبارکه به مواد اولیه در بخش کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی گفت: شرکت فولاد مبارکه جهت تحقق برنامه های تولیدی خود سالیانه به 9 میلیون تن کنسانتره، 6 میلیون تن گندله و 1.5 میلیون تن آهن اسفنجی نیاز دارد که بخش عمده این مواد از معادن بزرگ کشور تأمین می شود اما در سالهای اخیر به دلیل کسری مواد اولیه مورد نیاز شرکت های فولادساز، فولاد مبارکه به سمت استفاده از ظرفیت واحدهای کوچک معدنی رفته و با حمایت از آنها بخشی از این کسری را جبران کرده است.

یزدخواستی به چالش اصلی این شرکت در شش ماهه ابتدایی سال جدید برای تأمین این مواد اولیه اشاره کرد و افزود: در شش ماهه ابتدایی سال چالش جدی فولاد مبارکه در تأمین مواد اولیه، تحقق سهمیه های تخصیص یافته به فولاد مبارکه بوده است و عدم نظارت بر تحقق سهمیه ها در سازمانهای سیاست‌گذار و همچنین مشکلات حمل ونقل (ریلی و جاده ای) در جذب مواد مورد نیاز از دیگر چالش های این شرکت در این بخش بوده است اما فولاد مبارکه توانسته است در این 6 ماه به خوبی از ظرفیت مواد اولیه تولیدی درکشور، شامل استفاده از معادن بزرگ و واحدهای کوچک تولیدی مواد اولیه استفاده کند. همچنین در جذب حداکثری مواد اولیه صادراتی هم گام هایی جدی برای تحقق برنامه های خود برداشته است.

معاون خرید فولاد مبارکه در ادامه به فعالیت های مدیریت برنامه ریزی و پشتیبانی خرید در فولاد مبارکه اشاره کرد و افزود: شرکت فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین تولید کننده فولاد کشور نقش به سزایی در حمایت و رشد صنایع کوچک و پائین دستی در کشور ایفا می‌کند. لذا برنامه ریزی خرید با شناسایی و ارزیابی دائمی سازندگان، پیمانکاران، تأمین کنندگان و بازرگانان درکشور صورت می گیرد و یکی از برنامه‌های مهم مدیریت برنامه ریزی و پشتیبانی خرید در فولاد مبارکه فراهم آوری زیر ساخت های سخت افزاری و نرم افزاری فرآیندهای جاری خرید است. همچنین تحلیل بازار در خرید استراتژیک و اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به واحد های مختلف خرید از دیگر فعالیتهای مدیریت برنامه ریزی و پشتیبانی خرید در این شرکت است.

وی به ذخایر استراتژیک فولاد مبارکه پرداخت و افزود: درحال حاضر در شرکت فولاد مبارکه در بخش کالاهای استراتژیک، موجودی قابل قبولی در انبارهای فولاد مبارکه وجود دارد، لذا نگرانی خاصی از حیث کالاهای تحریمی در فولاد مبارکه وجود ندارد. اما نکته مهم در تأمین قطعات استراتژیک است که بخشی از این کالاها بومی سازی شده و این نقطه اتکایی در جدایی از وابستگی در فولاد مبارکه است. نگرانی فولادمبارکه درحال حاضر در تأمین مواد اولیه ( کنسانتره و گندله ) است، هرچند این کالاها کاملاً از منابع داخلی تأمین می شود اما عدم وجود سیستم کنترل توزیع مواد در زنجیره فولاد و کم اثر شدن تعرفه های صادراتی، فولاد مبارکه را از حیث موجودی مواد اولیه با چالش مواجه کرده است.

یزدخواستی به استفاده از این ذخایر استراتژیک در سال گذشته پرداخت و گفت: در سال گذشته فولاد مبارکه علیرغم کسری شدید مواد اولیه برای انجام تعهدات خود به بازار و جلوگیری از التهاب بازار، از همه ذخائر استراتژیک خود استفاده نمود. استفاده از کل موجودی کنسانتره وگندله در فولاد مبارکه و همچنین استفاده از حدود 700 هزار تن تختال ذخیره شده از این جمله اقدامات بود. همچنین مذاکره با صادرکنندگان مواد اولیه و برگرداندن کنسانتره صادراتی موجود در بنادر کشور به سمت فولاد مبارکه و استفاده از آنها از دیگر اقداماتی بود که در این بخش صورت گرفت.

معاون خرید فولاد مبارکه در خاتمه به میزان خرید شرکت در 6 ماهه اول سال در مقایسه با سال گذشته پرداخت و گفت: میزان مبلغ خرید شرکت در 6 ماهه اول سال 99 بالغ بر 273 هزار میلیارد ریال بوده است که در مدت مشابه در سال 98 که بالغ بر 250هزار میلیارد ریال بوده، به میزان 9 درصد افزایش داشته است. در 6 ماهه اول 99 به میزان 84% مبلغ خرید از داخل کشور و 16% خرید از خارج کشور بوده است، این درحالی است که در6 ماه سال 98 به میزان 68% خرید از داخل کشور  و 32% خرید از خارج کشور بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =