شرکت فولاد مبارکه

در راستای اجرای فرامین رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) در خصوص موضوع مهم دفاع و پایداری، روز دوشنبه ۵ آبان ۹۹ مصادف با روز «نهادینه‌سازی مصونیت زیرساخت‌ها با تفکر بسیجی، روحیۀ جهادی و عمل انقلابی»، در فولاد مبارکه یگان‌های واکنش سریع و امدادی پدافند غیرعامل این شرکت، با اجرای مانور خودرویی و برخی برنامه‌های خاص با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی در فضای کرونا آمادگی خود را در اجرای راهبردهای پدافند غیرعامل به نمایش گذاشتند.

به گزارش ایراسین به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه، در پایان این مانور تعداد محدودی از نمایندگان این یگانها با رعایت فاصلهگذاریهای اجتماعی با حضور در محل معراجالشهدای فولاد مبارکه با اهدای گل و قرائت فاتحه بر مزار مطهر شهدای گمنام به خاک سپرده شده در این شرکت، یاد و خاطر فداکاریها و مقاومت رزمندگان هشت سال دفاع مقدس را گرامی داشتند و با آرمانهای شهدا و امام شهدا تجدید بیعت کردند.

 به همین مناسبت و در خصوص اهمیت رعایت الزامات پدافند غیرعامل برخی از اعضای کمیتۀ پدافند غیرعامل فولاد مبارکه چنین گفتند:

کریم فخارزاده دبیر کمیته پدافند غیرعامل

حوادث و خطرات اعم از طبیعی و غیرطبیعی همراه همیشگی زندگی بشری بوده و مخاطرات متعدد با منشأ طبیعی یا انسانی بهسرعت یک چشم بر هم زدن قادر است زندگی را دگرگون کند و بهگونهای نشانههای حیات را از پهنهای وسیع بزداید که گویی حتی یک موجود زنده در آن نمیزیسته است. بر این اساس لزوم رعایت تمهیداتی پیشگیرانه جهت مصون داشتن انسانها از خطرات احتمالی ازجمله مواردی است که همواره به آن توجه شده و با پیشرفت علم و فناوری و افزوده شدن انواع تهدیدات با شکلهای مختلف، توجه بشر به پیشبینی، پیشگیری و مقابله با این تهدیدها نیز افزایشیافته است. پدافند یا دفاع به معنی حفظ جان مردم، تضمین امنیت افراد، صیانت از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی در برابر هرگونه تجاوز است. پدافند غیرعامل را میتوان تمهیداتی دانست که در زمان صلح برای مقابله با وضعیتهای اضطراری صورت میگیرد.

بر اساس سیاستهای کلی نظام مقدس جمهوری اسلامی، ابلاغی توسط رهبر معظم انقلاب، پدافند غیرعامل اینگونه تعریفشده است: مجموعه اقدامات غیرمسلحانهای که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیبپذیری، تداوم فعالیتهای ضروری، ارتقای پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدها و اقدامات نظامی دشمن میشود.

هشتم آبان ماه، سالروز صدور فرمان مبارک مقام معظم رهبری، آیتالله خامنهای (مدظلهالعالی) برای تشکیل سازمان پدافند غیرعامل که در تقویم رسمی کشور بهعنوان روز پدافند غیرعامل ثبتشده، فرصت مغتنمی برای تبیین اهمیت و دستاوردهای مثبت پدافند غیرعامل در عرصههای مختلف در بین مسئولان، مدیران، کارشناسان و آحاد جامعه است.

با عنایت به رهنمودها و تدابیر فرماندهی معظم کل قوا در خصوص اهمیت اجرای برنامههای پدافند غیرعامل، گروه پدافند غیرعامل فولاد مبارکه بر خود فرض میداند با در نظر گرفتن شیوهنامههای بهداشتی مقابله با شیوع ویروس کرونا با تأکید بر استفاده از فضای مجازی و ارتباطات از راه دور این ایام را گرامی بدارد و این نهاد صنعتی کشور را که مولود  انقلاب و از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است بیشازپیش برای مقابله با انواع تهدیدات آماده نماید.

عباس اکبری محمدی معاون نیروی انسانی و سازماندهی

در دنیای پر چالش امروزه که سرشار از منازعات و مناقشات گوناگون است و کشورهای استعمارگر به بهانههای مختلف موجب پیدایش جنگ، تخریب و غارت منابع و زیرساختهای کشورهای دیگر میشوند، رعایت الزامات پدافند غیرعامل در گروه فولاد مبارکه بهعنوان یکی از ثروتهای ملی کشور جمهوری اسلامی، تضمینکنندۀ حفظ و پایداری این زیرساخت حساس در صنعت تولید فولاد هنگام وقوع بحرانهای احتمالی گوناگون است.

رضا یزدخواستی معاون خرید

امروزه در اقتصاد جهانی، رقابت شدید سازمانها منجر به ایجاد فضای نامطمئن و خطرهای متعدد ناشی از آن شده است. مهمترین این خطرها، حوادث طبیعی و غیرطبیعی و پیامدهای آنهاست. هدف زنجیرۀ تأمین تابآور، بازیابی وضعیت عادی سازمان در حداقل زمان ممکن و کاهش آثار زیانبار حوادث، در صورت وقوع است. با این هدف، فولاد مبارکه با رویکردی نوآورانه به عوامل پدافند غیرعامل در کنار عوامل تابآوری سازمان، به شناسایی و رتبهبندی عوامل تابآوری زنجیرۀ تأمین در برابر بلایا و حوادث طبیعی و غیرطبیعی پرداخته است. در این زمینه، با بررسی عمیق پیشینۀ موضوع و مطالعه موردی شرکت فولاد مبارکه و با استفاده از اصول پدافند غیرعامل، عوامل تابآوری این زنجیره، شناسایی و مبتنی بر فرایند تحلیل زنجیرۀ تأمین، یعنی طراحی، خرید، تولید، حملونقل، انبارداری و فروش، گزینۀ راهبردی حاصل شده است. براساس یافتههای تحقیق، اهداف یک زنجیرۀ تأمین تابآور به ترتیب عبارتاند از: کاهش احتمال توقف تولید، افزایش مدتزمان تحمل اختلال و افزایش سرعت بازگشت به سطح تولید قابلقبول. همچنین اهم گزینههای راهبردی برپایۀ اصول پدافند غیرعامل به ترتیب شامل چابکسازی، اشتراکگذاری ریسک، واکنش سریع، همکاری و برونسپاری، اشتراکگذاری اطلاعات، استفاده از ظرفیتهای IT و نهایتا ذخیره استراتژیک است. بنابراین، پدافند غیرعامل میتواند روشی مؤثر و  صلحآمیز برای حفاظت از زنجیره تأمین در برابر انواع تهدیدها باشد.

احمد سعیدبخش معاون اجرای پروژهها

پدافند غیرعامل نوعی بازدارندگی غیرنظامی برای جلوگیری از آسیبپذیری تأسیسات، زیرساختها و شاهرگهای حیاتی بدون استفاده از جنگافزار است. به عبارت دیگر، پدافند غیرعامل نوعی آمادگی غیرنظامی برای مقابله با آسیبهای احتمالی دشمن برای از کار انداختن چرخۀ تولید و صنعت و اخلال در زندگی عادی و روزمره شهروندان است. این امر تنها گروه خاصی را شامل نمیشود، بلکه کلیۀ نهادها، صنایع، سازمانها و مردم عادی میتوانند در اجرای آن نقش مؤثری داشته باشند. ابزار اصلی پدافند غیرعامل استفاده از تفکر و مهارتهای فنی، خلاقیت و مدیریت است. در حوزۀ صنعت و هنگام اجرای پروژهها میتوان از طریق مقاومسازی، نصب سیستمهای کنترلی عدم دسترسی آسان و اقدامات پیشگیرانه میزان بروز آسیبهای احتمالی را به حداقل یا حتی به صفر رساند؛ ضمن اینکه عدم تمرکز، سیستمهای پشتیبان، سیستمهای هشداردهنده نیز باید در طراحیها لحاظ گردد.

غلامرضا طاهری معاون سرمایهگذاری و امور شرکتها

گروه فولاد مبارکه در راستای تحقق مأموریت و چشمانداز خود، پایداری مستمر کسبوکار خود بهخصوص در شرایط ناپایدار را هدفگذاری کرده است. از طرف دیگر، مجموعۀ شرکتهای زیرمجموعه، نقشی کلیدی در موفقیت کل گروه بر عهده دارند. بنابراین اجرای اصول و فعالیتهای مرتبط با پدافند غیرعامل میتواند سهم بسزایی در تضمین پایداری و موفقیت کسبوکارها در شرایط فعلی ایفا کند.

سید مهدی نقوی معاون تکنولوژی

با افزایش روزافزون تحولات دیجیتال در عرصههای مختلف اجتماع و تمدن بشری، پس از فراگیر شدن سیستمهای سایبر فیزیک و گسترش و تعمیق تحول دیجیتال در فرایندها و مؤلفههای اصلی زندگی بشر از زنجیرههای ارزش، آرمانها و اهداف اساسی تا صنعت، فرهنگ، سلامت، سیاست و دیپلماسی و تأثیر آن بر الگوها و ابزارهای حاکمیت ملی و تحولات بینالمللی، زیست بشری بهمرور شاهد بروز و ظهور اجتماع و تمدنهای دیجیتال بوده که از آن بهعنوان حاکمیت فضای سایبری یا حاکمیت از طریق فضای سایبری یاد میشود. تأثیر زیستبوم سایبری بر حاکمیت و امنیت ملی و جایگاه رقابتی کشورها و شرکتها و سازمانهای بزرگ باعث شده بومی و ملی بودن زیرساختهای زیستبوم سایبری مورد توجه قرار گیرد. بنابراین لازم است در عرصههای مختلف از جمله صنعت، بومیسازی این زیرساختها مورد توجه مدیران و استراتژیستها قرار گیرد.

محمد یاسر طیبنیا معاون امور معادن

معاونت امور معادن متناسب با مأموریت تأمین منابع پایدار مواد معدنی موردنیاز گروه فولاد مبارکه از طریق اکتشاف، استخراج، فرآوری و مشارکت با فعالان این بخش، میکوشد تا تابآوری گروه فولاد مبارکه را ارتقا دهد. برخی از این اهداف و اقدامات این معاونت در این زمینه عبارتاند از: در اختیار گرفتن معادن و ذخایر سنگآهن پایدار در جهت تأمین حداکثری خوراک خطوط تولید فولاد مبارکه؛ پیگیری در شناسایی روشهای پرعیارسازی سنگآهنهای هماتیتی و کمعیار؛ سازماندهی و تعیین وظایف برخی از شرکتهای زیرمجموعه در حوزۀ فعالیتهای معدنی و پایش فعالیتهای آنها هماهنگ با معاونت امور معادن؛ رصد کامل فعالیتهای معدنی و حجم شناسایی و تغییرات ذخایر سنگآهن در کشور؛ انعقاد تفاهمنامۀ سهجانبه با شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و صندوق بیمه معادن و همچنین تفاهمنامههایی با دانشگاهها و مراکز علمی و پژوهشی؛ انعقاد قرارداد با سازمان زمینشناسی جهت شناسایی ذخایر سنگآهن در ایران مرکزی.

ایاز اسماعیلی مدیر ارشد تولید

امروز که بدخواهان، جنگ تمامعیار اقتصادی را علیه کشورمان رقمزدهاند و قصد دارند با فشار بر شاهرگهای اقتصاد کشور، امنیت مردم ما را به خطر اندازند، اصلیترین راه مقابله و مؤثرترین پدافند غیرعامل، تقویت هرچه بیشتر تولید خصوصا تولید محصولات استراتژیک در کشور است. همکاران ما در شرکت فولاد مبارکه، ضمن رعایت دستورالعملهای بهداشتی بهمنظور جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، به موضوع اساسی افزایش تولید نیز توجه ویژهای داشتهاند، بهنحویکه در ششماهۀ نخست سال جاری، مقدار اسلب تولیدی ۷ درصد از برنامه فراتر و معادل ۳ میلیون و ۵۹۰ هزار تن و کلاف گرم ۸ درصد بیشتر از برنامه و معادل ۲ میلیون و ۷۱۴ هزار تن بوده است. همچنین همکاران ما در مجتمع فولاد سبا نیز با ۲۵ درصد افزایش تولید نسبت به برنامه موفق شدند ۶۶۸ هزار تن محصول کلاف گرم تولید و به بازار عرضه کنند که این میزان تولید محصولات استراتژیک بدون تردید گام بلندی است در جهت تحقق بخشیدن به رونق تولید و اقدام عملی به پدافند غیرعامل در شرکت.

جواد نیلی مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی

فولاد مبارکه با داشتن فرایندهای شیمیایی گسترده در تولید و پشتیبانی، این فرایندها را به خدمت گرفته تا تولید حداکثری کیفی و کمّی را در اختیار مردم و کشور قرار دهد. فرایند تولید آهن اسفنجی دومین فرایند مهم در فولاد مبارکه است که در آن عمل احیاسازی گندله و تبدیل آن به آهن اسفنجی در طی یک فرایند شیمیایی انجام میشود. کشور ما با داشتن منابع غنی گاز طبیعی این امکان را ایجاد کرده تا عمل احیاسازی با حداقل آلودگی زیستمحیطی صورت گیرد و امروز فولاد مبارکه مفتخر است که بزرگترین تولیدکنندۀ آهن اسفنجی در جهان به شمار میآید. در فرایند تولید آب هم بخش عمدهای از فرایندهای تصفیه و گندزدایی توسط فرایندهای شیمیایی انجام میشود و امروز فولاد مبارکه اولین تولیدکنندۀ فولادی کشور است که قسمتی از آب موردنیاز خود را از پساب شهری شهرهای همجوار تأمین میکند. بااینحال استفاده از این فرایندهای شیمیایی خود خالی از خطر نیست و گازهایی چون ازت، کلر و... میتوانند منجر به وقوع حوادث شوند؛ اما پولادمردان شرکت فولاد مبارکه با تسلط کامل بر این فرایندها آنها را به کنترل و خدمت خود درآوردهاند و به واقع پدافند غیرعامل، به معنای به خدمت گرفتن حداکثری و توجه به استمرار تولید و کنترل مسائل و خطرات آن، در فولاد مبارکه نهادینه شده است.

حسین مدرسیفر مدیر بهداشت حرفهای، ایمنی و محیط زیست

موضوع پدافند غیرعامل بنا به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، خنثیسازی اثر تهدید بر کشور است و با توجه به آشکار بودن تهدیدات دشمن، تحریمهای ظالمانه و یکجانبۀ آمریکای جنایتکار، بهویژه در زمینۀ صنعت فولاد، اهمیت پدافند غیرعامل و سنگربانی از جبهۀ صنعت، چندین برابر سالهای گذشته است. باید با انسجام و اتحاد داخلی با این تهدیدها مقابله کنیم. فعالیتها و تجارب جنگ تحمیلی و دانش و آگاهی امروز میتواند آیندهای روشن، قدرتمند را در امتداد گذشتهای پرافتخار برای مصونیت، حفاظت و اقتدار میهن عزیزمان رقم بزند.

سرهنگ دوم پاسدار حبیب اکبری فرمانده حوزۀ مقاومت بسیج شهید موحدیان فولاد مبارکه

مــقام مــعظــم رهــبــری مــیفرمــاینــد: «پدافنــد غیرعامل مثل مصونیتبخشی به بدن است». معظم له توقع و انتظار خود در پدافند غیرعامل را به واکسینه شدن و بیاثر کردن تهدیدها در کشور تشبیه و تعریف کردند. فرمان تأسیس بسیج از سال 1359 توسط حضرت امام خمینی (ره) و توسعۀ بسیج در همۀ اقشار مختلف کارگری، دانشآموزی، دانشجویی و اصناف و... بر همین اساس و بهمنظور مصونسازی نظام مقدس جمهوری اسلامی در برابر تهدیدها صورت گرفته است. نمونۀ مصونسازی کشور با تفکر بسیجی را در گذشته میتوان در دفاع مقدس و حضور ایثارگرانۀ بسیجیان و مردم در جبهههای حق علیه باطل دید.

علاوه بر این میتوان به واکسیناسیون اطفال در مقابل عارضۀ فلج، حضور مؤثر و محوری در بلایای طبیعی مانند زلزلۀ رودبار و... حضور جهادی بسیج در سیل سال گذشته و تلاش در جهت رفع محرومیت مناطق دورافتاده اشاره کرد.در شرایط فعلی مصونسازی کشور با فعالیتهای جهادی در عرصۀ اقتصادی و اجرای کامل سیاستهای اقتصاد مقاومتی با روحیۀ جهادی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =