مهدی طغیانی

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی: همه مسائل روز اقتصاد کشور یک ریشه داخلی و یک ریشه خارجی دارد. ریشه داخلی آن بحث رشد نقدینگی است. موضوعی که متاسفانه برای کنترل آن در سال های اخیر کار جدی صورت نگرفته و روز به روز هم طرح هایی که از سوی دولت به مجلس ارائه می شود؛ طرح هایی است که باز موجب اضافه شدن نقدینگی کشور می شود.

دکتر مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ایراسین به تحلیل مسائل اقتصادی کشور پرداخت و گفت: رشد روزانه و بعضاً لحظه ای قیمت ها، بحث ارز، بورس، مسکن و خودرو مسائل روز اقتصاد کشور هستند ولی همه این مسائل روز یک ریشه داخلی و یک ریشه خارجی دارد. ریشه داخلی آن بحث رشد نقدینگی است. موضوعی که متاسفانه در سال های اخیر برای کنترل آن کار جدی صورت نگرفته و روز به روز هم طرح هایی که از سوی دولت به مجلس ارائه می شود؛ طرح هایی است که باز موجب افزایش نقدینگی کشور می شود و بانک مرکزی برنامه ای هم برای آن ارائه نمی کند که با این نقدینگی چه باید کرد. ریشه خارجی هم بحث ارز و تنگناهای ارزی است که آن هم ریشه در کمی صادارت غیرنفتی ما و تنگناهای صادرات نفتی دارد. موضوعیکه برای خودش مشکل ساز شده و اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار داده است زیرا در سالهای اخیر به تسهیل تولید و ایجاد زیر ساخت های صادراتی و ارز آوری کمتر توجه شد و در واقع بخشی از این شرایط اقتصادی ثمره تلخ عدم توجه به خام فروشی و ایجاد ظرفیت پالایش نفت و تولید فرآورده غیرنفتی در داخل است که امروز می توانست تحریم پذیری کمتری به دنبال داشته باشد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی به ارائه راهکارهای اقتصادی در شرایط تحریم و اوضاع فعلی اقتصاد کشور اشاره کرد و در زمینه تقویت صادات غیرنفتی گفت: ما باید هرچه می توانیم صادرات محصولات معدنی با ارزش افزوده بالاتر را تقویت کنیم و این کار این به نفع اقتصاد کشور است. منتها متاسفانه شرکت های معدنی به سمت توسعه زنجیره تولید فولاد مثل تامین کنسانتره، گندله و ... رفته اند و این موجب شد تا بخشی از ظرفیت فولاد کشور که پیشتر در کشور ایجاد شده بودند، خالی از مواد اولیه بمانند. همچنین سرمایه گذاری حوزه های فولادی که در دیگر استان انجام شده بود رها شود و معدن داران دوباره در زنجیره فولاد اقدام به سرمایه گذاری کنند. لذا اقدام اصلاحی این است که شرکت های معدنی هرچه منابع آزاد دارند به سمت سرمایه گذاری در حوزه معدن سوق دهند، نه اینکه وارد زنجیره فولادسازی شوند و مجلس نیز به دنبال حل این چالش است تا مواد اولیه مورد نیاز صنعت از جمله فولاد بدون دغدغه تامین شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =