اختلاف قیمتی بورس کالا و بازار آزاد ؛ تولیدکننده را از سود واقعی دورکرده است

نایب رییس انجمن مس ایران در خصوص شرایط فعلی حاکم بر بازار بورس در ایران گفت: در حال حاضر قیمت‌گذاری انجام شده در بورس کالا برای مس، مشکلات زیادی را به وجود آورده که یکی از اصلی‌ترین آنها ایجاد اختلاف قیمتی بین بازار واقعی و بورس است.

کوروش شعبانی با بیان این مطلب در گفت وگو با ایراسین، اظهار کرد: همواره یک اختلاف قیمتی 20 تا 30درصدی بین عرضه در بورس کالا و قیمت واقعی در بازار وجود داشته و قیمت جهانی ملاک اصلی برای فروش محصول نیست. در واقع تعیین تکلیف بورس کالا برای قیمت مس (بدون ارائه هیچگونه تسهیلات) برای تولیدکنندگان مساله ساز شده است. چراکه خرید و تامین مواد اولیه از بازار عادی بدون حمایت انجام می‌گیرد، اما فروش محصول نهایی همچون کنسانتره و کاتد مس باید بر اساس نرخ تعیین شده هفتگی در بورس کالا صورت پذیرد.

وی گفت: این موضوع باعث شده تا یک اختلاف 20تا 30درصدی دائمی بین فروش در بورس کالا و بازار آزاد ایجاد شود و به مهمترین و مساله ساز ترین مشکل برای تولیدکنندگان بازار مس تبدیل گردد

به گفته شعبانی، قیمتی که در بورس کالا برای مس تعیین می شود بر اساس نرخ دلار نیمایی است که همواره اختلاف قیمتی با بازار آزاد داشته و در بهترین حالت این اختلاف 15 درصد می‌رسد، اما با توجه به تغییرات نرخ ارز در بازار آزاد طی مدت اخیر این اختلاف به 40درصد نیز می رسد. در نهایت این موضوع منجر به پایین آمدن حاشیه سود برای تولیدکننده مس در کشور شده و آنها نمی‌توانند محصولات خود را با قیمت واقعی به فروش برسانند.

نایب رییس انجمن مس ایران همچنین در خصوص تغییرات قیمتی فلز سرخ در بازار جهانی اظهار کرد: قیمت جهانی مس افزایش یافته و این موضوع می‌تواند برای تولیدکنندگان انگیزه بیشتری ایجاد کند. در واقع فعالان صنعت مس که صادرات محور هستند و امکان صادرات دارند، زمانی که قیمت جهانی افزایش می‌یابد انگیزه تولید نیز در آنها بالا خواهد رفت. زیرا هم اکنون قیمت مس از 4600دلار در نیمه سال 98 و قبل از شیوع ویروس کرونا،  به قیمت واقعی خود بازگذشته و به بالای 6هزار دلار رسیده است.

به عقیده وی، در شرایط فعلی باید بازار مس را به حال خود گذاشت. به این ترتیب که بر اساس عرضه و تقاضا قیمت مس تعیین گردد؛ همچنین صادرکننده و تولیدکننده نیز با قیمت واقعی محصولات خود را به فروش برسانند تا هر دو بخش به سود واقعی نزدیک شوند؛ در این صورت شاهد ایجاد رونق در این بخش شده و از سوی دیگر انگیزه برای راه اندازی معادن کوچک مقیاس مس از سوی سرمایه گذاران و فعالان معدنی بیشتر خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =