وزیر مسکن

درحالی حسن روحانی رئیس جمهور چند روز پیش ضعف مدیریتی دولت را در بحث مسکن مطرح کرد که بسیاری از فعالان و دست‌اندرکاران قبلا نیز به همین نکته اشاره کرده بودند و هشدار داده بودند راهکار مدیریت بازار مسکن اینگونه نیست و نتیجه سیاست‌های اخیر دولت چیزی جز آشفتگی نیست.

به گزارش ایراسین گرانی مسکن از ابتدای سال به بحث اول همه مسئولان و البته مردم تبدیل شده است تاجایی که نهایتا جهش ناگهانی قیمت این بحث را به نگرانی عمده و مشکلاتی برای جامعه تبدیل کرد.

در این زمینه اعلام متوسط قیمت هر مترمربع منزل مسکونی در تهران با رقمی حدود 20 میلیون تومان و جهش 50 درصدی قیمت در کلانشهرهای دیگر تاجایی جامعه و مسولان را شوکه کرد که رئیس جمهور هفته گذشته ضمن اعلام ضعف عملکرد دولتش در این زمینه به مردم وعده‌ داد به زودی مشکل برطرف خواهد شد.

مصطفی قلی‌خسروی، رئیس اتحادیه مشاورین املاک استان تهران در این زمینه به خبرنگار ما گفت: برای رسیدن به دلیل اصلی جهش قیمت باید سه نکته اصلی را درنظر بگیرم تا بتوانیم نسخه‌ای کارآمد در این زمینه ارایه کنیم.

قلی‌خسروی در ادامه افزود: مسائل مهم در این بخش ابتدا سیاست‌گذاری‌های نادرست تصمیم‌گیرندگان، افزایش قیمت نهاده‌های تولید و البته کاهش تولید است که هرکدام از نظر کارشناسی جای بحث فراوانی دارد.

این مقام صنفی درباره سیاست‌های دولت و اثرگذاری آن در مسکن تصریح کرد: بطور کلی سیاست‌گذاری‌های دولتی یک بخش در تولید اثرگذاری دارد و بخش دیگر در شرایط روانی جامعه که در بخش تولید می‌بینیم گرانی‌ها و تعدد کاغذبازی انبوه‌سازان را با مشکل روبرو کرده و اکنون تولید به کمترین میزان رسیده است.

وی درباره اثرگذاری روانی هم معتقد است زمانی که بازارهای موازی مسکن در ایران بازهم به دلیل سیاست‌های دولت دستخوش تغییرات معنادار می‌شوند خواسته یا ناخواسته می‌بینیم مسکن هم از آن بازارها پیروی می‌کند و تغییراتی را برای خود ایجاد می‌کند.

ورود دولت اثرات روانی بر بازار دارد

رئیس اتحادیه مشاورین املاک تهران درباره ورود دولت به بازار مسکن نیز گفت: هر زمان که دولت در این زمینه سیاست جدیدی را اعلام کرده از نظر روانی اثرات مثبتی داشته به عنوان مثال در زمان اجرای مسکن مهر دیدیم تقاضا چقدر هدایت شده و قیمت‌ها تعدیل شد؛ بنابراین اکنون هم این موضوع محقق می‌شود اما نباید فراموش کنیم اصولا بستری آرام برای اجرای هرگونه سیاست‌گذاری الزامی است.

وی ضمن رد هرگونه دخالت مشاورین املاک در گرانی‌های اخیر تاکید کرد: مشاورین املاک که در این اتحادیه عضویت دارند اکثریت براساس قوانین موجود فعالیت می‌کنند و هیچ نقشی در افزایش قیمت ندارند و تنها منافع آنها از مبادلات کمیسیون‌های قانونی است که تعیین شده است. به همین دلیل نباید این صنف را مسئول افزایش قیمت‌ها بدانیم و به قول معروف صورت مسئله را پاک کنیم.

قلی‌خسروی منطقی شدن قیمت مسکن را برای مشاورین املاک مناسب دانست و افزود: هرچه قیمت مسکن منطقی‌تر باشد قدرت خرید مردم بالاتر است بنابراین تعداد معاملات بیشتری در بنگاه‌های املاک صورت می‌گیرد که منافع اقتصادی برای صاحبان این دفاتر دارد. به همین دلیل تاکیددارم بنگاه‌ها به دنبال گرانی نیستند چون رکود باعث کاهش درآمد آنها می‌شود.

به گفته وی اصلی‌دلیل دلیل آشفتگی بازار املاک در سراسر ایران بانک‌های خصوصی و شرکت‌های خصولتی هستند که با استفاده از منابع مالی قدرتمندی که در اختیار دارند این بازار را تحت تاثیر قرار داده‌اند و شاهد مثال این موضوع هم تعداد املاکی است که در اختیار این بخش است.

خانه‌های خالی در اختیار مردم عادی نیست

این مقام صنفی معتقد است اگر واقعا موضوع مالیات بر خانه‌های خالی اجرایی شود واقعیت این موضوع کاملا روشن خواهد شد چون بسیاری از املاک خالی تهران و کلانشهرها اکنون در اختیار تعدادی از بانک‌های خصوصی و شرکت‌های خصولتی است.

قلی‌خسروی درباره فعالیت برخی سایت‌ها در بازار مسکن نیز به خبرنگار ما گفت: در شرایط فعلی این سایت‌ها که تقریبا نظارتی هم بر عملکرد آنها نیست به نوعی افزایش قیمت را دامن می‌زنند چون بسیاری از قیمت‌ها اصلا منطقی نیستند و هیچ مبنای کارشناسی نیست و تنها هرقیمتی که مالکان بخواهند ارایه می‌کنند درحالی که در واقعیت بازار اصلا قیمت‌های سایت مطرح نیست.

این مقام صنفی برای مدیریت بازار مسکن تاکید کرد: بهترین راهکار تسهیل و افزایش تولید است به این دلیل که وقتی عرضه زیاد باشد قطعا بازار مدیریت شده و نهایتا قیمت‌ها متعادل می‌شوند و حرکت به سمت تولید صنعتی مسکن می‌تواند چاره کار باشد.

وی معتقد است زمان و شیوه تولید مسکن در ایران همچنان سنتی است و به همین دلیل هزینه‌های تولید افزایش میابد درحالی که اگر به سمت صنعتی سازی مسکن برویم قطعا نه تنها سریعتر می‌توانیم عقب ماندگی‌های گذشته را جبران کنیم بلکه هزینه تولید را هم کاهش می‌دهیم و مجموعا به نفع بازار است.

تجارب خارجی‌ها می‌تواند گره‌گشا باشد

قلی‌خسروی درباره مدیریت نرخ اجاره هم به خبرنگار ما گفت: اینکه بگوییم اجاره قابل کنترل نیست و افسارگسیخته شده اشتباه است چون همه کشورها در این زمینه برنامه‌هایی دارند که اتفاقا همسایه شمالغربی ایران یعنی ترکیه بسیار موفق عمل کرده است.

وی در ادامه افزود: شهرداری و سازمان تامین اجتماعی در این کشور اقدام به ساخت مجتمع‌هایی در محلات مختلف کرده که آنها را به متقاضیان با قیمت‌های کارشناسی اجاره می‌دهد به این ترتیب تقاضای اجاره و همچنین قیمت را مدیریت می‌کند، بنابراین ما هم می‌توانیم برهمین اساس گام برداریم و بازار اجاره را هم به صنعت تبدیل کنیم.

به گفته وی این شیوه می‌تواند در ایران براساس امکانات، فرهنگ و تقاضای موجود بومی‌سازی شود و با مدیریت دولت به ملاک قیمتی در تمامی محلات قرار گیرد و زمینه ارایه قیمت‌های غیرمنطقی را از بین ببرد؛ پس شاید استفاده از تجارب دیگران می‌تواند در این بخش هم مفید باشد.

مدیریت جزیره‌ای پاشنه‌آشیل مسکن مهر شد

رئیس اتحادیه مشاورین املاک تهران درباره مشکلات مسکن مهر نیز به خبرنگار ما گفت: این طرح در زمانی که لازم بود اجرایی شد که اتفاقا روزهای اول تمام نهادهای مربوطه اعلام کردند با تمام توان جلو خواهند آمد، اما هرچه به تکمیل و تحویل این پروژه نزدیک شدیم نهادهای مرتبط یک به یک کنار کشیدند و مشکل ایجاد شد.

وی معتقد است مدیریت جزیره‌ای در این پروژه عاملی شد که آنطور که شایسته بود به اهداف نرسد و بعضا با مشکلات زیرساختی روبرو شود درحالی که اگر همه نهادهای مرتبط به تعهدات خود عمل می‌کردند؛ قطعا این پروژه قابلیت‌های بالایی در مدیریت بازار داشت.

این مقام صنفی درباره اظهارنظر وزیر راه و شهرسازی اسبق نیز معتقد است زمانی که ایشان مطرح کردند به‌جای مسکن مهر تصمیم به ارایه مسکن اجتماعی دارند؛ ما به عنوان کارشناس خدمت وزیر اعلام کردیم که مشکلی از طرح نو نیست اما بهتر است مسکن مهر ادامه پیدا کند و مسکن اجتماعی هم اجرایی شود تا مردم خودشان انتخاب کنند.

قلی‌خسروی اظهار کرد: متاسفانه ایشان نه مسکن مهر را اجازه دادند ادامه داشته باشد و نه طرح خودشان را اجرایی کردند خوب نتیجه آنچه امروز می‌بینیم شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =