صالحی

معاون خرید شرکت ذوب‌آهن اصفهان درباره قیمت‌گذاری زنجیره فولاد و تقسیم عادلانه سود در این زنجیره گفت: اگر قرار است در این قیمت‌گذاری منافع کسانی که سنگ آهن را صادر می‌کنند از سوی فولادی ها تامین شود امری غیرممکن است، اما درباره تولیدکنندگان سنگ آهن این امکان از ابتدای فعالیت ذوب آهن اصفهان وجود داشته و از این پس نیز از تولیدکنندگان سنگ آهن در کشور حمایت خواهد کرد.

محمدجعفر صالحی با بیان این مطلب در گفت‌وگو با " ایراسین" در ادامه افزود: البته در این میان کسانی هستند که می‌خواهند سهم تولیدکنندگان سنگ‌آهن را از آن خود کنند.

وی درباره اینکه آیا قیمت‌گذاری دستوری می تواند به نفع زنجیره فولاد باشد یا خیر نیز گفت: اگر قیمت‌گذاری در زنجیره فولاد را آزاد بگذارند شرایط عرضه و تقاضا نیز در کشور به تعادل خواهد رسید اما در این میان کسانی که تصمیم گیرنده برای قیمت‌گذاری در زنجیره فولاد هستند و اصرار بر قیمت‌گذاری دستوری دارند، آیا می توانند نمونه ای از موفقیت این کار را بیان کنند و بگویند که کدام مصرف کننده نهایی بر اساس قیمت دستوری توانسته محصول مورد نیاز خود را از بازار تهیه کند؟ در پاسخ می توان به جرات گفت که هیچ وقت این اتفاق رخ نداده و همواره سود به جیب کسانی غیر از تولیدکنندگان اصلی رفته است. بنابراین وزارت صمت نیز نباید به این روش ادامه دهد. برای مثال اکنون قیمت فروش میلگرد ذوب آهن اصفهان در بورس کالا و قیمت آن در بازار مقایسه شود تا مشخص شود که سود حاصله نصیب چه کسانی میشود که قطعا به دست مصرف کننده نهایی نمی رسد.

معاون خرید ذوب آهن اصفهان ادامه داد: درخواست فولادسازان از مسئولان این است که اجازه دهند تا قیمت‌گذاری آزاد شود تا منافع کل زنجیره منتفع شود.

وی درباره مشکل تامین مواد اولیه مورد نیاز ذوب آهن اصفهان نیز گفت: مشکل تامین مواد اولیه برای ذوب آهن اصفهان همچنان وجود دارد و علیرغم مصوبه وزارت صمت مبنی بر تامین نیاز ذوب‌آهن اصفهان به مدت 5 سال همچنان مشکل پا برجاست.

وی درباره اینکه قیمت‌گذاری دستوری تا چه اندازه بر میزان سودآوری شرکت ذوب آهن اصفهان اثرگذار بوده نیز گفت: زمانی که سمت نهاده‌ها متورم شده و محصول یا ستانده ضعیف گردد در آینده نزدیک بر سود آوری شرکت اثر گذاشته و از نقطه سربه سر عبور کرده و وارد منطقه زیان خواهید شد. پس تا زمانی که قیمت اصلاح نشود و کل زنجیره بر اساس شرایط سرمایه گذاری ، میزان تولید و... منتفع نشوند یکی از این طرفین آسیب و زیان خواهد دید و دیگری سود بیشتری خواهد برد.

وی ادامه داد: اینکه اصرار می شود که چرخه فولاد، منافع صادرکنندگان سنگ آهن را تامین کند قطعا امکان پذیر نیست اما به طور قطع می توان منافع تولیدکنندگان مواد معدنی در کشور را تامین کرد. کما اینکه تا کنون هم به همین نحو بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =